• Anonym

Norskt barnbidrag???

Är det ågon som vet hur det funkar.

En av oss jobbar i norge för norskt företag, kan då denna söka barnbidrag i norge? 

• Svar på tråden Norskt barnbidrag???
  • Anna Paulita

Jag tror nog ni måste vara bosatta  i Norge för att vara berättigade till bb därifrån. Det känns som mest rimligt iallafall. Men jag vet ju inte helt säkert att det är så.

Dock skulle det kännas märkligt attt få bb från två olika länder.

• Anonym

Beror väl på om barnet bor/är skriven i sverige eller norge? Ni borde få barnbidrag i det land barnet är skrivet, ni bör ju inte kunna få 1 norskt och 1 svenskt bb för samma barn om det var det du tänkte.

• Anonym

Var bara tvungen att fråga.. För hade hört att de skulle gå.

• Anonym

en kompis jobbar i norge, bor i sverige, det är vart du betalar skatten som avgör vart du ska få bidrag ifrån. norge ger väl inte dig pengar om du inte gett dom det
    skattar hon svenskt så får hon ju bidrag från sverige också och så vise versa 

• Anonym

Har inget med var man betalar skatt, man kan betala skatt i ett land men tillhöra socialförsäkringssystemet i ett annat land

• Anonym
    Anonym skrev 2011-02-20 21:33:27 följande:
    Var bara tvungen att fråga.. För hade hört att de skulle gå.
    Är mannen/du/barnet eller någon av er skrivna i norge, norsk medborgare?
  • Anonym

Du har rätt till mellanskillnaden mellan norska och svenska bb om någon av föräldrarna är bosatt eller jobbar i Norge, alltså om personen är medlem i norska folketrygden. Eftersom norska bb är lite högre så får man ungefär 1000 kr extra. Ringde precis och frågade samma sak eftersom jag själv är norsk mb, så även mitt barn. Vi fick inte det eftersom vi varken bor eller jobbar i Norge.

Svar på tråden Norskt barnbidrag???