• anja1661

torka sugarpaste???

jag ska göra min första tårta med sugarpaste och temat är elmo.
    jag ska göra eloms ansikte i sp och bla bla bla.....hur som helst så ska jag göra små längder som jag sen snurrar runt ett sugrör för att få till snygga "snurror"...men hur får jag de att torka?? ska de stå i rumstemperatur? ska de täckas med plast? ska de in i kylen?
    hur förvarar jag dessa snurror? tårtan ska ätas på söndag och jag tänkte nog montera ihop den på lördagen...men visst kan man väl göra snurrorna i förväg va?

tacksam för tips och hjälp!

• Svar på tråden torka sugarpaste???
  • Boel1

Du kan göra allt i förväg, och förvara i plastlåda t.ex. Det torkar kanske, men det gör ju inget om figurerna är färdiga!

• anja1661

torkar de om man lägger de i en låda?? ska jag ha lådan i kylen eller rumstemperatur?
    jag vill att de ska torka, hur gör jag det på bästa sätt??

• larssonanna90

Rumstemperatur borde fungera med tanke på att man ska förvara det inplastat annars :P

Läs gärna min blogg: ingenharlust.blogg.se
  • anja1661
    larssonanna90 skrev 2011-02-20 22:28:55 följande:
    Rumstemperatur borde fungera med tanke på att man ska förvara det inplastat annars :P
    hur länge håller de sig då? i rumstemperatur alltså??  tårtan ska ätas på söndag....
  • larssonanna90

Jag skulle inte äta den när den är torkad (äckligt haha). Men med tanke på att (istortsett)alla konditorier som köper in färdiga marsipan rosor har dom ute i rumstemp i flera veckor/månader och dom sätter dom på tårtorna och säljer så det borde då hålla tills på söndag om du gör dom nu skulle jag tro iaf :)

Läs gärna min blogg: ingenharlust.blogg.se
  • anja1661

tack för svar!
    jag la de i en burk med lock efter att de legat utan i nån timme....nu ligger de svalt för att inte smälta...
    resten av tårtan och dekorationerna gör ja gpå lördag för att vara på den säkra sidan!

• Queequeg

Dekorationer i sugarpaste eller annan sockermassa kan man göra färdigt  långt i förväg, vill man att de ska torka= få en hård yta så förvarar jag dem på en bricka eller dyl på ett damfritt ställe tills de blivit hårda (någon dag eller två) sedan lägger jag dem i en burk.

Dekorationer som jag inte vill ska bli lika hårda lägger jag direkt i en burk med tätslutande lock, men de blir ju lit hårda på ytan.

Dekorationerna som man gjort förvaras bäst i rumstemperatur tills dess att man ska använda dem dock gärna mörkt så de inte utsätts för direkt soljust ( då de kan blekna i färgen)

Jag dekorerar för det mesta mina tårtor dagen innan de ska ätas/levereras om inte någon av dekorationenra är lite tyngre då läggs dem på samma dag så den inte tynger ner tårtan på det stället

• anja1661
    Queequeg skrev 2011-02-23 22:24:48 följande:
    Dekorationer i sugarpaste eller annan sockermassa kan man göra färdigt  långt i förväg, vill man att de ska torka= få en hård yta så förvarar jag dem på en bricka eller dyl på ett damfritt ställe tills de blivit hårda (någon dag eller två) sedan lägger jag dem i en burk.

Dekorationer som jag inte vill ska bli lika hårda lägger jag direkt i en burk med tätslutande lock, men de blir ju lit hårda på ytan.

Dekorationerna som man gjort förvaras bäst i rumstemperatur tills dess att man ska använda dem dock gärna mörkt så de inte utsätts för direkt soljust ( då de kan blekna i färgen)

Jag dekorerar för det mesta mina tårtor dagen innan de ska ätas/levereras om inte någon av dekorationenra är lite tyngre då läggs dem på samma dag så den inte tynger ner tårtan på det stället
    åhh tack för det "braiga" svaret!!
Svar på tråden torka sugarpaste???