• MammaTillDomFinaste

ni som haft tikar med livmoderinflamation!

Min tik har haft problem med sina löp efter hon blev inlagd med mjölkstockning. Hon har aldrig varit sådan som svällt mycket eller kommit blod när hon löper. Det är ganska svårt att se att hon löper, märker mest av det på hanhundarna faktiskt, man skulle utan problem kunna missa det om jag inte hade hanhundar. 

Så här är det, att nu är de ca 5-6  veckor sen hon slutade löpa, och hanhundarna är tokintresserade av henne igen! Jag vet psymtomen på livmoderinflamation,
    "Vanligast är att tikar i medelåldern drabbas men sällsynt ser man pyometra redan före ett års ålder. Typiska symtom ses oftast ca två månader efter löp men de kan uppträda när som helst, ibland till och med under själva löpet. De vanligaste symtomen är illaluktande, variga flytningarfrån vulva, att tiken är trött och hängig, har minskad aptitfeberkissar mycket och har kraftigt ökad törst." 
    Hon har inget speciellt av detta och jag ska ringa min vetrinär i morgon och prata med dom, men jag har funderat över detta mycket, då den senaste veckan har den ena hanen blivit alldeles fjantig i henne, har svårt att koppla av, springer bara å nosar henne i vulvan, och nu har den andra hanen som itne ens brydde sej om ehnnes löp börjat nosa på henne. Jag har starkt för mej att dom ibland kan vara intresserade som av ett löp när de är en inflamation på gång, ni som haft livmoderinflammation, vad var de första ni märkte?

Jag ska naturligtvis kontakta min vetrinär så jag får ett säkert svar, men är mest nyfiken!! 

♥ Kineserna Nova & Buddha, katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • Svar på tråden ni som haft tikar med livmoderinflamation!
  • Eisa

Att hon inte ville äta Lilla vännen...

Men hon blev som ny efter operation

• Kazeer

Vår tik fick (blodiga) flytningar och så var hon lite diffust hängig. Jag har svårt att sätta fingret på vad det var som gjorde mig orolig. Men något måste det ha varit, eftersom jag bestämde mig för att köra in henne till djursjukhuset sent på kvällen och de behöll henne där.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Tikka

Hon är inte dräktig/skendräktig?
    Jag hade en jämthundstik som hade livmoderinflammation ganska regelbundet. Hon började alltid kräkas galla. Avmagrade och fick sen illaluktande flytningar. Hon hade aldrig varit dräktig.
    Kanske kan vara nån annan inflammation? Men konstigt om hon inte visar några "vanliga" symptom. Hoppas det löser sig, inge roligt när de är sjuka.

• Kazeer
    Eisa skrev 2011-02-20 21:59:22 följande:
    Att hon inte ville äta Lilla vännen...

Men hon blev som ny efter operation
    "Som ny efter operation" är en bra beskrivning av hur vi upplevde vår Stella, när hon hade återhämtat sig. Det var som om hon blivit några år yngre.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • MammaTillDomFinaste

ja, när jag var yngre hade vi en tik som fick de, och hon opererades och var sen sitt vanliga jag igen!

ja, de är väl mer att de är inflamationen jag är orolig för, den jag liksom "kollar" efter. De är ju ändå ca var 4:de tik som råkar ut för det!

Dräktig är hon inte, hon har inte fått vara i samma rum som hanarna när hon löpt, kan inte ha hänt innan vi märkt det då hon inte tillät dom att ens nosa på henne. 

Hon har varit skendräktig förut, men hon är inte alls intresserad av sin bädd och sparar mat och såna saker som dom gör då. Inga saker i bädden heller.

Hon har spytt galla, men hon hade också ätit märgben, så inget jag tänkte på. Hon har kissat inne 2 gånger som psymtomen är, på natten alltså, men de var -30 ute så jag tror nog snarare att de var att hon inte kissat riktigt ute.... (4 kilo kines)

De är urinvägsinfekton å livmodern jag tänker på, men jag är arbetslös så jag kan verkigen hålla koll på henne om hon skulle bli dålig Hon är lika skuttig som innan. Tanken är mest för att hon har haft problem med löpen efter hon låg inne på djursjukhuset, så man håller ett extra öga på henne när hon väl har löpt nu! De är 2 år sen sist hon löpte faktiskt, därför jag håller sådan blick på henne efterd etta löp för att se att allt är som de ska!

• Miew

MIn tik ville inte äta, ville inte gå. Och våran hane var mycket nervös och sprang runt och pep när hon var dålig.
    Nu var det så att hon även råkade få diskbråck samtidigt
    Veterinären sa att hon inte skulle överleva operationen, så det fanns inget att göra

Viggo & Gry & Veras mamma
  • larssonanna90

Min lilla hund fick en massa illa luktande flytningar och "läckte" urin.
    Efter operationen blev hon en helt ny hund med mer energi och glädje :D

Läs gärna min blogg: ingenharlust.blogg.se
  • MammaTillDomFinaste

okay, skrev här mest för att se om de är några som råkat ur för nå andra psymtom, men allas hundar verkar ha fått de som står typ. Skönt att veta! 

Miew skrev 2011-02-20 22:19:44 följande:
    MIn tik ville inte äta, ville inte gå. Och våran hane var mycket nervös och sprang runt och pep när hon var dålig.
    Nu var det så att hon även råkade få diskbråck samtidigt
    Veterinären sa att hon inte skulle överleva operationen, så det fanns inget att göra
    beklagar verkligen att de inte gick att göra nåt åt eran lilling!!

Då är de nog inget att bry sej om egentligen, de är 1 åringen som är mest intresserad, å han är ju ung å oerfaren med sådant där, därför han är så sniffig på henne  
  • avilo

Åk till veterinären. Det gjorde vi och det fanns inget som tydde på livmodersinflammation
    enligt veterinären.

Vår tik visade inget speciellt men var lite olik sig vid skendräktiheten och löp.
    Det bestämdes för operation men vi skulle få betala operationen själva om det inte var livmodersinflammation.
    Det var något som inte stämde så vi chansade och det var livmodersinflammation, livmodern var full av var.

Så åk till veterinären det märks inte alltid!

• MammaTillDomFinaste
    avilo skrev 2011-02-20 22:38:39 följande:

Åk till veterinären. Det gjorde vi och det fanns inget som tydde på livmodersinflammation
    enligt veterinären.

Vår tik visade inget speciellt men var lite olik sig vid skendräktiheten och löp.
    Det bestämdes för operation men vi skulle få betala operationen själva om det inte var livmodersinflammation.
    Det var något som inte stämde så vi chansade och det var livmodersinflammation, livmodern var full av var.

Så åk till veterinären det märks inte alltid!

ja jag har ju redan skrivit i TS att jag ska kontakta min vetrinär i morgon, ville mest bara se om de fanns några med lite ovanligare psymtom. Som din nu tex. klart som tusan jag ska kontakta vetrinären, skulle aldrig tänka annat! jag tillhör inte direkt gruppen av folk som skriver "helsan, min hund blöder ur vad jag trot är ett sår, han kanske har fastnat någonstans, ska jag åka till vetrnären" i ett forum mest nyfiken på andra psymtom än dom "vanliga" liksom. Inte så mycket annat att göra en söndagkväll än att googla sjukdommar, haha

• avilo
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-02-20 22:49:03 följande:
    ja jag har ju redan skrivit i TS att jag ska kontakta min vetrinär i morgon, ville mest bara se om de fanns några med lite ovanligare psymtom. Som din nu tex. klart som tusan jag ska kontakta vetrinären, skulle aldrig tänka annat! jag tillhör inte direkt gruppen av folk som skriver "helsan, min hund blöder ur vad jag trot är ett sår, han kanske har fastnat någonstans, ska jag åka till vetrnären" i ett forum mest nyfiken på andra psymtom än dom "vanliga" liksom. Inte så mycket annat att göra en söndagkväll än att googla sjukdommar, haha

Ja, det är just när inte de vanlig symtomer finns, som man inte tänker på
    att det kan vara livmodersinflammation.

Hoppas allt går bra i morgon.
  • ViVäntarLois

Vår tik blev "pipig", dvs. gnällde om man gick emot henne osv. Väl hos veterinären tyckte de att livmodern kändes svullen.

• MammaTillDomFinaste

Inga problem än så länge iaf, min vet sade att jag skulle hålla ögonen på henne eftersom det fortfarande är risk att det blir en inflamation, ca 2 månader är typ "standard" för att de ska bryta ut, och eftersom hon haft problem med löpen sen mjölkstockningen så är de lika bra att ha ett vakande öga på henne, vilket jag redan har, vill ju se att allt blir som det ska! Vilket det verkar. Förutom pipande unghund då, haha.

♥ Kineserna Nova & Buddha, katten Listo och Whippeten Ådi ♥
Svar på tråden ni som haft tikar med livmoderinflamation!