ni som haft tikar med livmoderinflamation!
Min tik har haft problem med sina löp efter hon blev inlagd med mjölkstockning. Hon har aldrig varit sådan som svällt mycket eller kommit blod när hon löper. Det är ganska svårt att se att hon löper, märker mest av det på hanhundarna faktiskt, man skulle utan problem kunna missa det om jag inte hade hanhundar.
Så här är det, att nu är de ca 5-6 veckor sen hon slutade löpa, och hanhundarna är tokintresserade av henne igen! Jag vet psymtomen på livmoderinflamation,
"Vanligast är att tikar i medelåldern drabbas men sällsynt ser man pyometra redan före ett års ålder. Typiska symtom ses oftast ca två månader efter löp men de kan uppträda när som helst, ibland till och med under själva löpet. De vanligaste symtomen är illaluktande, variga flytningarfrån vulva, att tiken är trött och hängig, har minskad aptit, feber, kissar mycket och har kraftigt ökad törst."
Hon har inget speciellt av detta och jag ska ringa min vetrinär i morgon och prata med dom, men jag har funderat över detta mycket, då den senaste veckan har den ena hanen blivit alldeles fjantig i henne, har svårt att koppla av, springer bara å nosar henne i vulvan, och nu har den andra hanen som itne ens brydde sej om ehnnes löp börjat nosa på henne. Jag har starkt för mej att dom ibland kan vara intresserade som av ett löp när de är en inflamation på gång, ni som haft livmoderinflammation, vad var de första ni märkte?
Jag ska naturligtvis kontakta min vetrinär så jag får ett säkert svar, men är mest nyfiken!!