• smörboll

Nya zeeland med barn, budget och tips???

Hej,

Vi funderar  på att åka till Nya Zeeland med våra två barn. Är det nån som rest dit nyligen, vilken budget kan man räkna med? Andra tips? Antar att det är lugnt att resa där med barn?

• Svar på tråden Nya zeeland med barn, budget och tips???
  • SVejsan

Inte åkt nyligen och inte åkt med barn. Priserna är vad jag sett (på nätet) som i Sverige.

Har ni tänkt bo på Vandrarhem (hostels)? Med matlagningsmöjligheter...
    Tänkt hyra bil på plats (rekommenderas)
    Hur gamla är barnen?

Finns ju en del tuffa saker och se och göra:
    Waitomo grottorna
    Te Anau, grottor (med lysmaskar)
    Rotorua (vulkanisk/termisk aktivitet)
    Pahia (med mangrove områdena)
    Glaciärer
    Queenstown med Water Jet boat (inte för för små barn dock och action"sporter".
    Fiordland
    "Regnskogar och jätteträd"
    "Tolkien land"
    Pingviner, sjölejon ,sälar ,albatrosser (tex Ortago peninsula, vid Dunedin)

mm..

Vad har ni för tidsrymd till förfogande (, antar att det är nästa årsskifte som gäller?), och för intressen samt "möjlig" budget? Är man väl där så skall man se och uppleva så mycket som möjligt. Det som är tufft med Nya Zeeland är att det finns så mycket inom ett hanterbart område, dvs många olika klimatzooner och naturtyper.

Om ni har lång tid på er och har möjlighet att köpa till stopp så skulla jag stanna på vägen till och från Nz i söderhavet ( Rarotonga/ Aitutaki - Cooköarna).
    Hellre bo på vandrarhem och lägga pengarna på mer upplevelse

• evaoregon
    SVejsan skrev 2011-02-22 08:03:25 följande:
    Inte åkt nyligen och inte åkt med barn. Priserna är vad jag sett (på nätet) som i Sverige.

Har ni tänkt bo på Vandrarhem (hostels)? Med matlagningsmöjligheter...
    Tänkt hyra bil på plats (rekommenderas)
    Hur gamla är barnen?

Finns ju en del tuffa saker och se och göra:
    Waitomo grottorna
    Te Anau, grottor (med lysmaskar)
    Rotorua (vulkanisk/termisk aktivitet)
    Pahia (med mangrove områdena)
    Glaciärer
    Queenstown med Water Jet boat (inte för för små barn dock och action"sporter".
    Fiordland
    "Regnskogar och jätteträd"
    "Tolkien land"
    Pingviner, sjölejon ,sälar ,albatrosser (tex Ortago peninsula, vid Dunedin)

mm..

Vad har ni för tidsrymd till förfogande (, antar att det är nästa årsskifte som gäller?), och för intressen samt "möjlig" budget? Är man väl där så skall man se och uppleva så mycket som möjligt. Det som är tufft med Nya Zeeland är att det finns så mycket inom ett hanterbart område, dvs många olika klimatzooner och naturtyper.

Om ni har lång tid på er och har möjlighet att köpa till stopp så skulla jag stanna på vägen till och från Nz i söderhavet ( Rarotonga/ Aitutaki - Cooköarna).
    Hellre bo på vandrarhem och lägga pengarna på mer upplevelse
    Jag har inte heller varit på NZ med barn, men NZ verkade i alla fall väldigt barnvänligt när vi var där.

Otago var ett av våra favoritställen på Nya Zeeland!  Kul att se en massa djur, som pingviner, på nära håll.  Vi åkte på den här turen

www.elmwildlifetours.co.nz/home/
  • tengil

När vi var på nya zeeland så hyrde vi en husbil och åkte runt själva, jättekul! och vi är ingen rik familj. Detta var dock 96 så jag antar att priserna inte är detsamma idag.

• tengil

på den resan var det en 4-åring och en 7-åring med, och vi åkte till bla sån där fårfarm, varma källor, regnskog med jätteträd, vulkanområden mm mm, och umgick med invånarna där då vi har några bekanta där, kanonbra resa! 

• smörboll

Tack för alla svar!!!! Inte varit inloggad på länge. Våra barn är 1 och 4 år nu. Jag har läst att många hyr husbil och kör runt! Det verkar ju supermysigt. Vi vill, om ekonomin tillåter, åka  i januari nästa år. Ni som åkt, hur länge behöver man för att se NZ utan stress? Känns konstigt att åka så långt och inte se Australien samtidigt men det kanske blir för mycket? Kanske bättre att koncentrera sig på bara NZ. Jag vill vara bort 2-3 månader.

• evaoregon
    smörboll skrev 2011-03-04 21:13:57 följande:
    Tack för alla svar!!!! Inte varit inloggad på länge. Våra barn är 1 och 4 år nu. Jag har läst att många hyr husbil och kör runt! Det verkar ju supermysigt. Vi vill, om ekonomin tillåter, åka  i januari nästa år. Ni som åkt, hur länge behöver man för att se NZ utan stress? Känns konstigt att åka så långt och inte se Australien samtidigt men det kanske blir för mycket? Kanske bättre att koncentrera sig på bara NZ. Jag vill vara bort 2-3 månader.
    Först måste jag säga att det har varit väldigt ledsamt med jordbävningen i Christchurch som beräknas ha dödat cirka 240 personer.  Mycket tragiskt.

Jag skulle nog vänta att åka tills barnen var lite äldre.  Ettåringen som då blir två kommer ju inte att minnas något av resan och det känns nog lite synd.  Man åker ju kanske inte till Nya Zeeland så ofta.

Vi åkte till både Nya Zeeland och Australien på samma resa, men det var utan barn.  Då var vi borta i 7 veckor.  Vi tillbringade 2 veckor på Nya Zeeland, en månad i Australien och sedan några dagar på Fiji.  2 veckor på Nya Zeeland var i kortaste laget så jag skulle istället lägga 2 till 3 månader på Nya Zeeland och ta Australien en annan gång.  Australien blir ofta ett dyrt resemål eftersom avstånden är stora och för att hinna se olika delar av landet så bör man flyga runt (vilket vi gjorde).  Nya Zeeland ser inte så stort ut på kartan, men det tar lång tid att köra runt så minst en månad skulle jag rekommendera. 
  • SVejsan

Skulle säga att man (utan barn) skulle behöva 6-7 veckor att gör NZ på, sedan rekommenderar jag någon söderhavsö på tilbakavägen för att vila upp sig , spendera någon vecka där också . Att hinna se NZ på kort tid innebär oftast att man behöver spendera en mycket tid i hyrbil (vi var där dryga 5 v och hann det med hetsigt tempo -  utan barn) . Husbil kan nog funka. Jag skulle nog ändå välja bil+vandrarhem för att man får mycket tips på vandrarhemmen.Nya Zealand är ändå ganska tacksamt att resa i det hände mycket i naturen, olika intryck på kort tid. Avstånden är inte jättelånga. Mycket unikt. Australien är Enormt avståndsmässigt. Skall du ha ett stopp där så välj ett mindre område... Valde själv ut statsområdena Canberra, Melbourne och Sydney - samt besökte Blue Mountains (utanför Sydney) samt Tasmanien när jag var i Australien, med dom få veckorna (5 veckor) jag hade då och jag tyckte jag inte hann någonting. Vi talar månader när det gäller Australien. Det syns inte med den projektionen vi har på kartan men area-mässigt är Australien stort som Europa.  Och Europa behöver man ha mer än några veckor på sig att "göra".

Fråga gärna mer. Nya Zeeland resan är nog en av de resorna där vi fåt mest intryck (naturmässigt) samtidigt som den varit riktigt lättrest. Rekommenderas starkt!! Kulturellt så är den väldigt "europeisk"däremot - positivt eller negativt .... Välj själv. (Med små barn så är det nog mest positivt )    

• Margaux

NZ är ett av de bästa resmålen jag har besökt. Jag var där 7 veckor och såg både norra och södra ön i lagom takt, kunde nog varit 8 veckor totalt för ännu bättre tidsdisponering... Reste utan barn men det är väldigt vänligt och lätt att turista i så det är nog absolut inget problem med kids!
    Jag hade skippat Australien om jag var som er, kanske ni flyger in/ut därifrån och kan ta en vecka eller så i samband med det, men australien är superduper stort så man hinner liksom inte göra båda på erat tidsperspektiv.
    Jag gillade NZ 100ggr bättre dessutom.......
    Vandrarhem är enkelt, generellt rent och bra! Vi körde bil på södra ön och buss på norra. Fungerade jättebra!

• evaoregon

Jag tyckte mycket om både Nya Zeeland och Australien.  Vi flög till Sydney i Australien och bilade runt däromkring i några dagar.  På en månad hann vi med Sydneyområdet, Melbourne med omnejd, cirka 5 dagars campingtur i the Outback (the Olgas, Uluru/Ayers Rock mm) och 2 veckors bilresa på Tasmanien.  Det gav lite smakprov på Australien och jag reser gärna dit igen.  Glad  Under 2 till 3 månader med barn så skulle jag hålla mig till ett land. The Outback var det som kändes mest unikt med Australien, tyckte vi. 

• tengil

Om du ändå vill åka till något annat land när du ändå är i områden skulle jag rekomendera fiji, väldigt fint och det går knappt hitta trevligare människor nån annanstans, sen så är det inte så stort, går att köra mellan Nadi och Suva på bara några timmar, och sen finns det massvis med fina öar!
    Australien är ju också väldigt fint, men som många andra skrivit så behöver man ganska mycket tid där för att hinna uppleva mycket. Jag har dock bara besökt Sidney, för mer än så hann vi inte med på den visiten vi gjorde där, så jag planerar att åka tillbaka nån dag och uppleva mer : ) 

Svar på tråden Nya zeeland med barn, budget och tips???