• Anonym (Sofia)

Är det värt att renovera bostadrätten innan försäljning?

Hej.

Ja som rubriken lyder: är det värt att renovera och vad skall man i så fall prioritera att lägga pengarna på??
    Har väl max tänkt att lägga 20 000 på renovering.

(Lägenheten är mitt i centrala Stockholm)

Hjälp, snälla!!
    / Sofia

• Svar på tråden Är det värt att renovera bostadrätten innan försäljning?
  • Anonym

Det vet man väl aldrig...? I centrala Sthlm så lär ju priset bli hyfsat högt ändå, men kanske att det kan bli ännu högre om man stylar upp det litet. För 20 000 kr kan du ju inte ge dig på kök och badrum direkt, men du kan ju se till att det ser rejält fräscht ut.

Vad som gör att det ser frächare ut är ju att t.ex. att tak, fönster, karmar och lister är ljusa och fräscha. Kanske ska måla om dem, om det behövs. Eller måla dem vita, om de är i lackad furu...

Ev. byta något golv om det är riktigt illa. Kanske slipa golvet, om det är parkettgolv. Annars kan en rejäl rengöring räcka långt.

Kanske piffa upp med någon snygg, men ändå diskret fondvägg. Ev. kan man sätta upp en skena i taket och hänga något tyg där, så blir det lättare att byta.

Ett fräscht badrum är ett bra säljargument. Byta toasitsen (även om den är ren kan den ju se sliten ut).

Men är allt i hyfast skick så tror jag inte du behöver göra något mer än att städa ordentligt, rensa undan massa saker och "piffa" litet. Litet blommor på bordet, handdukar på badkarskanten i "hotellstil" osv.

• Anonym (Sofia)
    Anonym skrev 2011-02-21 10:30:06 följande:
    Det vet man väl aldrig...? I centrala Sthlm så lär ju priset bli hyfsat högt ändå, men kanske att det kan bli ännu högre om man stylar upp det litet. För 20 000 kr kan du ju inte ge dig på kök och badrum direkt, men du kan ju se till att det ser rejält fräscht ut.

Vad som gör att det ser frächare ut är ju att t.ex. att tak, fönster, karmar och lister är ljusa och fräscha. Kanske ska måla om dem, om det behövs. Eller måla dem vita, om de är i lackad furu...

Ev. byta något golv om det är riktigt illa. Kanske slipa golvet, om det är parkettgolv. Annars kan en rejäl rengöring räcka långt.

Kanske piffa upp med någon snygg, men ändå diskret fondvägg. Ev. kan man sätta upp en skena i taket och hänga något tyg där, så blir det lättare att byta.

Ett fräscht badrum är ett bra säljargument. Byta toasitsen (även om den är ren kan den ju se sliten ut).

Men är allt i hyfast skick så tror jag inte du behöver göra något mer än att städa ordentligt, rensa undan massa saker och "piffa" litet. Litet blommor på bordet, handdukar på badkarskanten i "hotellstil" osv.
    Tack för svar!

Vi kommer att måla hela lägenheten (väggar o tak). Byta golv i kök o sovrum. Byta bänkskiva i köket. Byta spis. I övrigt så är kök och badrum fräscht och fint!
  • Anonym

Exakt..det mesta säljs ju nu;)
    Men lägger man en slant,får man tbx det typ till det dubbla:)
    Hur ser hallen ut..först intrycket är ju viktigt:)

• Themis

Jag hade kontaktat mäklare och frågat vilka åtgärder de tror ger pengarna tillbaka, de brukar ha bra koll på sånt.

För om man ska renovera bör det ju passa "allmänhetens" smak också, annars kommer de ändå bara att riva ner och göra om det ni har gjort.

Jag vet flera som hellre köper det som ändå behöver renoveras, eftersom man vill sätta sin egen prägel på bostaden.

• Petra123

I sthlm vet jag inte, men här där jag bor i utkanten av GBG är det absolut värt det. Det höjer utgångspriset med minst det dubbla man la ut på renoveringen...sen beror det helt o hållet på vad som behövs göras. Prata med mäklare innan om du är osäker...dom är duktiga på sånt

• Anonym (Sofia)

Anonym: hallen är ganska liten och trång. Högt i tak och vitt. Klädhängare och sko ställ och en nedfällbar stol som sitter på väggen (från room).

Hur får man förövrigt ett rum att se större ut?
    Och är det rätt igenom vitt på väggar som gäller? Vad tror ni?
    Fondvägg, inne eller ute??

• Anonym (Sofia)

Tack Bimsan & Petra 123, skall höra med mäklare och se vad de tycker skall göras mer!

• TheReLe

Nä, inga fondväggar, alla har olika smak.. Gräddvitt är bra inte kritvitt.. Man vill ju se vad man själv kan göra med lägenheten så den bör ju se ut som en tom målarduk..

• Shasti

Man har gjort undersökningar som visar att det påverkar jättemycket att tex väggarna är fräscha, dvs ytskikt, så det tror jag definitivt lönar sig. Det brukar löna sig att styla - jag gjorde en snuskigt bra lägenhetsaffär en gång och hade stylat upp lägenheten med väldigt små medel, bl a hade jag köpt två vanliga klaffstolar på Ikea till balkongen för drygt en hundring styck, men trät var mörklaserat så de passade ihop med balkongtrallen och det såg trevligt ut. Köparen bad, snäääälla kaaaan jag inte få med stolarna, de är sååååååå fina... . Något annat som också lönar sig är att köpa fräscha blommor och ställa ut till visningen. Även levande ljus och kanske en fruktskål på lämpligt ställe. Byt ut gardiner och sånt till neutrala men som ändå ramar in fönstren och ger ett ombonat intryck - det finns tex vita skira gardiner för runt 40:- paret på Ikea. När du stylar - föreställ dig att du inreder ett hotell. Det ska vara fräscht, neutralt, såna färger, saker och mönster som många kan tänkas tycka om, ingenting för extremt. Det ska vara avskalat från personliga saker, inte för mycket böcker, inga personliga foton osv, men ändå mysigt. Häng upp några neutrala trevliga tavlor på rätt ställe, ställ fram några böcker och ta bort resten.

• Anonym (Sofia)
    Shasti skrev 2011-02-21 12:01:16 följande:
    Man har gjort undersökningar som visar att det påverkar jättemycket att tex väggarna är fräscha, dvs ytskikt, så det tror jag definitivt lönar sig. Det brukar löna sig att styla - jag gjorde en snuskigt bra lägenhetsaffär en gång och hade stylat upp lägenheten med väldigt små medel, bl a hade jag köpt två vanliga klaffstolar på Ikea till balkongen för drygt en hundring styck, men trät var mörklaserat så de passade ihop med balkongtrallen och det såg trevligt ut. Köparen bad, snäääälla kaaaan jag inte få med stolarna, de är sååååååå fina... . Något annat som också lönar sig är att köpa fräscha blommor och ställa ut till visningen. Även levande ljus och kanske en fruktskål på lämpligt ställe. Byt ut gardiner och sånt till neutrala men som ändå ramar in fönstren och ger ett ombonat intryck - det finns tex vita skira gardiner för runt 40:- paret på Ikea. När du stylar - föreställ dig att du inreder ett hotell. Det ska vara fräscht, neutralt, såna färger, saker och mönster som många kan tänkas tycka om, ingenting för extremt. Det ska vara avskalat från personliga saker, inte för mycket böcker, inga personliga foton osv, men ändå mysigt. Häng upp några neutrala trevliga tavlor på rätt ställe, ställ fram några böcker och ta bort resten.
    Du verkar ju vara super bra på det här!!! Du kanske kunde komma hit på smakråd... Flört

Tack för bra tips, tar det verkligen till mig!!!

Vi har fått barn och behöver större o här i sthlm är det ju väldigt dyrt så vore väldigt välkommet att tjäna en slant...
  • Shasti
    Anonym (Sofia) skrev 2011-02-21 12:07:38 följande:
    Du verkar ju vara super bra på det här!!! Du kanske kunde komma hit på smakråd... Flört

Tack för bra tips, tar det verkligen till mig!!!

Vi har fått barn och behöver större o här i sthlm är det ju väldigt dyrt så vore väldigt välkommet att tjäna en slant...
    Haha, ja det är ju kul också tycker jag. Fast jag är bara glad amatör som sålt och köpt ett par lägenheter, inget proffs. Men man tittar ju på byggprogrammen i TV... Det var lite kul, i huset där jag hade lägenheten jag skrev om ovan, gjorde Äntligen Hemma ett experiment när ett par andra skulle sälja och stylade upp ena lägenheten för att se om det skulle bli någon skillnad i pris. En annan i stort sett exakt likadan lägenhet i huset såldes ostylad samtidigt. De som fick stylat (av Lulu Carter) fick 60-70 tusen mer om jag minns rätt. Fast personligen tyckte jag hon överdrev, virade en massa läderband runt balkongräckena och såna konstigheter....

Hur som helst tror jag definitivt på fräscha, ljusa väggar o tak, ny spis och bänkskiva i kök är nog också bra om de gamla är sunkiga, och styling som ett fräscht/neutralt/lagom mysigt "hotellrum". Man kan också tänka på att de presumtiva köparna ska känna sig välkomnade av lägenheten, så att säga. Det ska vara inbjudande. Jag har lagt ut ett par stenar man kan köpa i inredningsbutiker tex där det står ord som "ENJOY", "HARMONY", "WELCOME" och sånt. Vad kan man mer tänka på... jo, köp några fräscha nya matchande handdukar till badrummet och häng upp lite snyggt och inbjudande. Ställ gärna en grön växt eller klängväxt någonstans i badrummet.

Och (det icke politiskt korrekta) kardinaltipset för budgetstylare - man kan köpa saker som man inte använder utan bara hänger/lägger ut till visningarna och sen lämnar man tillbaks dem efteråt.
  • Anonym

Ett rum kan kännas betydligt större om man sätter upp en spegel. Det blir ju en illusion av "dubbelt så stor" yta...

Angående färger så ska det väl vara ljusa, neutrala... Måste inte vara kritvitt, gräddvitt är bra, eller någon ljust beigeaktig färg.

Angående fondvägg så har jag en väninna som hade röda väggar i hallen, med en stormönstrad fondväggstapet. Och det var mååånga som vid visningen tyckte det var helhäftigt, jättefräckt. Något som de verkligen gillade, men kanske inte vågat sätta in själva.

Håller helt med om att lägenheten ska visa på möjligheter. Dvs satsa på att visa den fullt möblerad, men inte överbelamrad. Det ska kännas som att allt man behöver får plats, men att det ändå är mycket yta över - om möjligt.

• Shasti
    Anonym skrev 2011-02-21 13:43:09 följande:

Håller helt med om att lägenheten ska visa på möjligheter. Dvs satsa på att visa den fullt möblerad, men inte överbelamrad. Det ska kännas som att allt man behöver får plats, men att det ändå är mycket yta över - om möjligt.

Håller med dig. Typ matbord och stolar på matplatsen, säng i sovrummet, soffa och soffbord o hylla i vardagsrummet, men gärna bort med allt småkrafs och alla småmöbler som åtminstone jag verkar få överallt när man bott på ett ställe ett tag...
  • mikroE

Om badrummet ser lite sunkigt och gammalt ut kan en riktig proffsstädning göra att det ser nyare ut, om allt är fint och polerat tex. Det är väl dock mest prisvärt om du kan städa så själv.

• Anonym (Nina)

Det är helt omöjligt att svara på. Orenoverade lägenheter säljs ibland dyrare än renoverade, eftersom folk ser potential i lägenheten (t ex att kan renovera efter sitt eget tycke och smak). Det du tycker är snyggt kanske någon annan avskyr.

• Anonym (Sofia)
    mikroE skrev 2011-02-21 16:57:28 följande:
    Om badrummet ser lite sunkigt och gammalt ut kan en riktig proffsstädning göra att det ser nyare ut, om allt är fint och polerat tex. Det är väl dock mest prisvärt om du kan städa så själv.
    Har du några bra husmorstips på att få det super duper skinande? Glad
  • Shasti
    Anonym (Nina) skrev 2011-02-21 17:27:08 följande:
    Det är helt omöjligt att svara på. Orenoverade lägenheter säljs ibland dyrare än renoverade, eftersom folk ser potential i lägenheten (t ex att kan renovera efter sitt eget tycke och smak). Det du tycker är snyggt kanske någon annan avskyr.
    Jo, så är det ju. Men om man putsar upp lägenheten med tex neutrala ljusa ytskikt är det också lättare att se vad man kan göra av den, likaså om man har neutrala gardiner/möbler osv. Det kan vara riktigt svårt att föreställa sig hur en lägenhet kan bli om den är sunkig. Men det är klart, en del människor letar efter just sådana. Fast då brukar de också vilja ha ett lägre pris, inte alltid, men som regel. "Renoveringsbehov".
Svar på tråden Är det värt att renovera bostadrätten innan försäljning?