• xXMaLoXx

Det här med tandsprickning

Tjohej

Vi har en 13-månaders kille här hemma som verkar ha jobbigt i munnen, framför allt kvällstid. De få ggr man får tillfälle att titta i munnen så tror jag mig ana att det är tänder på gång. Han har fått 2 framtänder nere och 4 uppe. Tittar man bredvid framtänderna i nederkäken så tycker jag att han ser lite svullen ut. Tandköttet ser liksom större ut än vad det gjorde tidigare. De tänderna som kommer där är väl större och lite bredare än framtänderna va? Jag ser dock inget vitt, utan mer som att det ser spänt ut under tandköttet. Jag har dock ingen aning om det ser ut så i vanliga fall eller om det är tänder på gång.

Han hade inte särskilt mycket bekymmer med de 6 tänder han redan fått, men de tänderna är ju inte så "grova". Brukar det bli jobbigare framåt kvällen? Han har också haft en snuva som hållt på i 3-4 veckor, och vi har varit hos läkare och allt har sett bra ut i övrigt. Har fått för mig att tandsprickning gärna "förlänger" förkylningar os v?

Han har svårt att komma till ro på kvällen och liksom trycker med fingrarna mot tandköttet i nederkäken. Det måste ju nästan vara något med de små gaddarna?

www.hecate.se Theo 100111
  • Svar på tråden Det här med tandsprickning
  • Makima46

Jo, det låter onekligen som om han har ont i munnen av att tänder är på väg.
    Har själv en 8 månaders som får 4 tänder samtidigt och han har det värst på kvällstid.

Ger min lite flytande alvedon vid sängdags så han kan sova bättre.

blev tvillingmamma 2010-06-10
  • xXMaLoXx
    Makima46 skrev 2011-02-20 23:00:12 följande:
    Jo, det låter onekligen som om han har ont i munnen av att tänder är på väg.
    Har själv en 8 månaders som får 4 tänder samtidigt och han har det värst på kvällstid.

Ger min lite flytande alvedon vid sängdags så han kan sova bättre.
    Ja, misstanken om tänder är ju rätt stark :D

Men det är ju inte så lätt att få se i munnen på de små, här biter han ihop så länge det inte är något ätbart som närmar sig munnen. Hittills har jag fått passa på att snabbtitta när han skriker..haha.

Jag har ju to m glömt bort hur tandköttet såg ut förut, men jag tycker nog att det ser lite bredare ut nu. De tänder som kommer bredvid framtänderna är ju typ nästan fyrkantiga om man ser på en själv. Ungefär så ser det ut i munnen nu, den formen men på tandköttet om du förstår? Man kan ju tänka sig att de tänderna känns lite mer än de små smala de får först^^

Han har fått lite alvedon gnuggat på tandköttet innan sängdags nu.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Makima46

Nä, det är inte lätt att se min son i munnen heller. Det är precis som om han inte vill att man rör nu när han har
    ont.

Och minns att det blir jobbigare när de som sitter längre in i munnen kommer, eftersom de är större.

Men det brukar vara ett par dar tills de kommit igenom tandköttet, sen blir det lättare för dem. 

• xXMaLoXx
    Makima46 skrev 2011-02-20 23:09:26 följande:
    Nä, det är inte lätt att se min son i munnen heller. Det är precis som om han inte vill att man rör nu när han har
    ont.

Och minns att det blir jobbigare när de som sitter längre in i munnen kommer, eftersom de är större.

Men det brukar vara ett par dar tills de kommit igenom tandköttet, sen blir det lättare för dem. 
    Ja vi får hoppas att det ger sig snart, vet ju inte hur många det är heller. Det var ju några månader sen han fick sina senaste, så risken finns väl att det är ett gäng som vill komma samtidigt. Faaast, det kanske är lika bra det.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Makima46

Ja, det är så olika på olika barn om det ska komma en, två eller en hel drös på en gång.

Men det kan nog bli jobbigt med för många på en gång.Är barnet känsligt så kan det ju gå ut över sovandet och matlusten.

Men det är ju en fas alla barn går igenom och det är ju övergående. Jag brukar ge dem alvedon med jämna mellanrum de dagar det är som värst och de flesta barn klarar tandsprickning utan större problem. 

Svar på tråden Det här med tandsprickning