Vaccin, Thailand
Jag skall åka till Thailand inom en månad och har tänkt att stanna där i två veckor. Har vaccinerat mig mot Hepatit A, vilka mer vaccin är nödvändiga och när skall jag senast ta dom innan resan?
Jag skall åka till Thailand inom en månad och har tänkt att stanna där i två veckor. Har vaccinerat mig mot Hepatit A, vilka mer vaccin är nödvändiga och när skall jag senast ta dom innan resan?
Dukoral! är en koleravaccin... vet att folk har blivit magsjuka även fast dom har druckit det men jag tog det innan jag åkte till thailand och jag mådde super!! min vårdcentral tycker att man nästan måste ta det...:)
Dukoral! är en koleravaccin... vet att folk har blivit magsjuka även fast dom har druckit det men jag tog det innan jag åkte till thailand och jag mådde super!! min vårdcentral tycker att man nästan måste ta det...:)
vi har tagit twinrix (hepatit a & b). vi har inte blivit rekommenderade dukoral, det är mot kolera o inte mot "turistmagsjuka".
Kom hem i Lördags från Krabi, tog bara hepatit A. (som vårdcentralen rekommenderade)
Vi var fyra stycken som åkte ingen drabbades av någon magåkomma, var noga med handspriten bara.
Jo vi åt trevis innan ,under & nu efter resan (finns på apoteket, receptfritt)
Jag rekomenderar att man tar Twinrix före resa. Men eftersom du är vaccinerad mot hep a, så skulle jag rekomendera Engerix-B. Det är ett hepb vaccin som läggs intrakutant i överarmen
Dukoral är totalt onödigt, eftersom det är mot kolera och inte turistdiaré. Vi var till Bali i somras och min man tog dukoral, inte jag. Han blev grymt magsjuk medans jag klarade mig superfint...
Okej, tack för hjälpen =)
Vi åker till Krabi om 3v och ska inte ut i buschen så jag tänker nöja mig med hepatit A (twinrix fanns inte när jag vaccinerade mig). Sonen på fem år har fått twinrix så han har både A + B, likaså maken som fått sina sprutor via jobbet.
Vi kommer alla att ta dukoral. Jag VET att det är ett koleravaccin och att dess effekt mot andra magåkommor är högst diskutabel. Men vi har tagit det varje gång vi rest och *peppar peppar* aldrig blivit magsjuka. Vi har varit i Thailand, Sri Lanka, Gambia och Egypten och eftersom vi klarat oss från allt vad magsjuka heter så måste jag bara tro att det har haft en viss effekt. Men där gör alla som de vill och jag vet många som klarat sig bra utan också
Om ni ska ta det för första gången så är det två doser med ett par veckors mellanrum har jag för mig. Om man bara behöver en "booster" så tar man en dos någon vecka före avresa.