• spacecat

    Vi ska köpa dvärghamster - råd någon?

    De två äldsta barnen som är 10 år och snart 8 år har tjatat länge om ett djur, främst 10-åringen.


    Vi har nu i familjen kommit fram till (efter flera djuraffärsbesök) att dvärghamster kan vara något för oss.
     
    Huvudansvaret lär ju ligga på mig och jag har noll erfarenhet av hamstrar. Katt har jag haft som barn och även som vuxen men det är många år sedan, så lite djurvana har jag i alla fall:)

    Men jag vill gärna ha tips och råd vad jag bör tänka på inför och även efter hamsterinköp. Det enda vi bestämt är att det ska vara dvärghamstrar.

  • Svar på tråden Vi ska köpa dvärghamster - råd någon?
  • johandra

    har inga råd men dom där dvärghamstrarna är nog det sötaste husdjuret som finns...otroligt gulliga!


    Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Loth

    Ja som du fått råd om, köp från någon som hanterat dem så att de är vana, alla i min familj fick utom jag fick bett och tänderna känns en del

  • Loth

    *Himla iphone...

    forts. Sen är det ju positivt med en uppfödare som man kan få lite feedback ifrån när man har eventuella frågor & funderingar kring djuret och det har jag alltid upplevt som mycket positivt vid mina djurköp. Läs på om djuret ni vill ha också. Sen om det skulle krisa sig och man av en eller annan anledning inte kan ha kvar djuret så kan ibland uppfödaren ta tillbaka dem också, så slipper man välja kanske mer trista alternativ för djurets skull. :)


    ♥ Nr 1 - 2010 ♂, Nr 2 - BF 20110401 ♥
  • Mariohn

    Tips: Ändra dig. Hamstrar är individer och ska inte hanteras av ungar. Det kommer inte vara kul för dina barn om de inte misshandlar djuren. De vill inte hållas, hanteras och lekas med. De vill bli lämnade ifred. 

  • mjau84

    Köp två marsvin istället. Dem älskar att bli ompysslade. Är lite större, är aktiva men också känsliga mot drag och stötar.
    När min barn i framtiden vill ha ett husdjur
    Så blir det marsvin, men mest för att jag älskar dem själv sen jag hade dem som barn

  • Dr Mupp

    Köp guldhamster istället. Gulhamstrar är roliga, de är i smidig storlek, lever "lagom" länge
    Dvärghamstrar är så små att de är svåra för barn att hantera. De är pga sin storlek väldigt känsliga.


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Mariohn
    Dr Mupp skrev 2011-02-21 10:12:42 följande:
    Köp guldhamster istället. Gulhamstrar är roliga, de är i smidig storlek, lever "lagom" länge
    Dvärghamstrar är så små att de är svåra för barn att hantera. De är pga sin storlek väldigt känsliga.
    Men guldhamstrar gillar att bli hanterade? "Smidig storlek"? 
  • Dr Mupp
    Mariohn skrev 2011-02-21 10:19:34 följande:
    Men guldhamstrar gillar att bli hanterade? "Smidig storlek"? 
    Ja ca 1 dm husdjur tål att bli upplyfta på ett helt annat sätt än 4 cm husdjur.
    Jag har haft både dvärghamster och guldhamster. Min guldhamster gillade att bli upplyft och "gosad" med, fast bäst gillade han när man byggde labyrinter åt honom i lego. . Dvärghamstar kan man knappt lyfta eftersom de riskerar att skadas. Inget jag skulle låta barn hantera.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Snigelmamman

    Tog över två dvärghamstrar en gång som var skvatt galna. Man fick inte sticka in handen i buren utan att bli attackerad av små sylvassa tänder!

Svar på tråden Vi ska köpa dvärghamster - råd någon?