• Anonym

sjukskrivningsregler

jag ska snart in på en operation kommer att vara helt sjukskriven i ca 8 vreckor.jobbar som timanställd sedan 1½år står ej skriven hos ams, då jag får jobba ca 75 procent i månaden lite olika dock från månad till månad. Hur räknas sjukpenningen ut då för visst har jag väl rätt till det från fk efter dag 14.

Vet det bara är att ringa dom men tänkte någon av er hade lite koll

• Svar på tråden sjukskrivningsregler
  • Anonym (arbetsgivare)

Har du några inplanerade pass för de åtta veckorna eller hoppar du bara ut med kort varsel? Om du har inplanerade pass så har du rätt till sjuklön från arbetsgivaren dag 2-14 i annat fall får du pengar från fk från dag 2.

• Anonym (FK)

Det som är viktigt att tänka på om du är behovsanställd och inte har inbokade arbetspass är att din rätt till sjukpenning kommer att prövas i förhållande till arbete på den reguljära arbetsmarknaden från och med den 15 sjukdagen. Det är ganska vanligt att behovsanställda vid planerade operationer inte har några inbokade arbetspass eftersom arbetsgivaren visste att de ändå inte skulle kunna arbeta under sjukperioden. Det kan i värsta fall innebära att man inte har rätt till sjukdpenning om Försäkringskassan bedömer att man har arbetsförmåga i förhållande till den reguljära arbetsmarknaden = alla tänkbara jobb. Det bästa för dig är om du kan komma överens med din arbetsgivare om att boka in arbetspass som du sedan sjukskriver dig ifrån. Då sker sjukpenningrättsbedömningen i förhållande till din behovsanställning istället. De fjorton första dagarna bedömer de i förhållande till behovsanställningen oavsett om du har inbokade arbetspass eller inte.

Svar på tråden sjukskrivningsregler