Ersättningsfunderingar.
Vi har en gosse på snart 4 veckor hemma och han har fått ersättning redan från dygn två på BB (amningen har tyvärr aldrig fungerat). Vi har testat olika ersättningar och jag har lite funderingar kring detta.
NAN fanns på BB och vi köpte hem detta under första veckan. Jag tyckte att det kändes jobbigt att köpa Nestlé utifrån deras oetiska förhållningssätt gällande mjölkersättning i tredje världen och valde därför Semper när paketet tog slut. En sak jag reagerade på också är att NAN smakar ruskigt sött jämfört med Babysemp. Hur kommer sig detta? Tror att sonen kanske gillade smaken på NAN bättre än Babysemp och inga kaskadkräkningar hade han då (sedan åt han ju så små mängder i början så det kanske kan bero på det?). Under de dagar då han käkade NAN gick han upp 240 gram på tre dagar, och när vi sedan bytta till Babysemp gick han inte alls upp i vikt lika snabbt (men gick ändå upp 400 gram på 9 dagar. Och jag vet att 200 gram på tre dagar är väldigt mycket, men han är inte så stor från början.)
Babysemp fick vi också på BB och vi bytte till denna efter några dagar, och jag upplevde att sonen kräktes mycket (kaskadkräkningar som sprutar genom näsan till och med) och verkade få ont i magen. Babysemp klumpar sig mycket mer än NAN. Det som är positivt med Babysemp är att förpackningen är bra och lätt att tillförsluta. Fast vad hjälper det om inte innehållet är bra?
Vi har även testat HiPPs ekologiska mjölkersättning och jag önskar så att den vore bäst. Det skulle ju vara toppen att kunna ge barnet uteslutande ekologisk mat så här i början. Tyvärr upplever jag att gossen har fått mycket mer magknip, han fiser jättemycket (som en hel karl!) och gnäller på kvällarna. Dessutom gnäller han när han äter: han äter en liten stund, trycker sedan ut flaskan och efter en liten stund gnäller han igen och vill äta mer. Vi rapar honom både under och efter måltiden, men han har mycket gaser i alla fall. Dessutom har han hårt bajs sedan ett par dagar - som gul lera typ.Han har även fått lite prickar i ansiktet, ser ut som sådana där små finnar som nyfödda kan få typ. HiPP smakar väldigt äckligt tycker jag, jämfört med både Semper och Nestlé. Positivt med HiPP är, förutom att det är ekologiskt, att de har ett mycket bra doseringsmått med långt skaft, så man slipper gräva i paketet!
Kontentan av det hela är att både Semper och HiPP inte verkar fungera för vår son och att jag kanske måste köpa NAN igen, trots att det bär emot av etiska skäl. Funderar nu på om vi ska testa NAN HA - någon som har erfarenhet av detta?
Var på apoteket igår och kollade efter Sempers magdroppar, men hittade inga. Köper man dem receptfritt eller hur funkar det?
De senaste dagarna har vi även bytt från "vanlig" nappflaska till MAMs flaskor som ska hålla luften borta. Gossen har inte kräkts på flera dagar nu, men vet inte om det beror på att vi har bytt ersättning eller för att vi har bytt flaskor (eller en kombination). Han har dock lika mycket gaser i magen och rapar ordentligt, så luft verkar han ju få i sig i alla fall.
Någon som har några tips? Vill ju att gossen ska äta bra och slippa ha så mycket gaser och ont i magen.