• Anonym (grannen)

Så irriterad på grannen! Ang hund och rådjur...

Får man mata rådjur i villaområde?

Vi har blivit anmälda av en granne för att vår hund skäller för mycket. (Blev jätteledsen då vi pratat med grannarna om hunden och bett dem säga till oss om de blir störda) Vår hund är en jakthund och skäller på vilt. Jag har inte fattat varför rådjuren är så dumma att de ska gå just här på vår tomt där vi skäller på dem, försöker skrämma dem, och de blir utskällda av en jakthund.
    Men de verkar trivas förträffligt.
    Och nu har jag förstått varför! Våra kära grannar matar dem! Som max har jag sett denna vecka sju stycken samtidigt som står och mumsar strax bortanför vår tomtgräns, för att sedan springa tvärs över vägen och längs med vår tomt. Inte underligt att hunden är som tokig!

Blir så arg! Det känns som om grannarna får skylla sig själva att hunden skäller när de drar hit vilda djur som inte hör hemma i ett villaområde! Förra året var det inte alls såhär illa, men jag förstår ju nu varför alla rådjur i hela trakten ska stå just hemma hos oss och sprida fästingar och skit.
    Får man överhuvudtaget mata vilda djur på det sättet i ett villaområde?

Just nu har jag bara lust att anmäla grannarna själv (jättebarnsligt jag vet) eller bara gasa när jag kör förbi dem i hopp om att köra på ett eller två av rådjuren när de springer över vägen (ännu töntigare jag vet).

Vad ska jag göra? Grannarna vill ju uppenbarligen inte prata med oss om detta (försökte prata med grannarna efter vi fått anmälan, men de var väldigt otillgängliga) och för mig är det ju verkligen ett problem då jag blir jätteorolig att vi ska få ytterligare anmälningar mot hunden. Nu får han knappt vara ute i trädgården alls och det stör både honom och oss och jag tycker så synd om honom...

Vad skulle ni gjort?

• Svar på tråden Så irriterad på grannen! Ang hund och rådjur...
  • Lady without tattoo

Skall du inte lära din hund att inte skälla i olika situationer?

Matte till en renrasig hund
  • Anonym

Vad är du för människa? Köra över rådjur? Hoppas att någon kör över din hund istället så blir den tyst!

Och jo, det är du som ska lära din hund att inte skälla i tid och otid, det är knappast grannarnas fel att du inte har pli på hunden.

• Anonym (djurvän)

Har ni någon samfällighet eller liknande? I vårt område får vi inte mata vilt, inte lägga ut mat till rådjur alltså. Vill de ge djuren mat kan de väl gå ut i skogen och lägga ut maten? Förstår dig, jag vill inte heller ha rådjur i området. Är en sann djurvän och tycker rådjur är otroligt vackra men det gynnar ingen att locka dem till ett bostadsområde. Förstår din irritation angående hunden också, även om det är ditt ansvar att få hunden att inte skälla. Lite svårt kanske om det är en jakthund. Provat klickerträning?

• Fiaz

Du borde gå en hundkurs så du får pli på din hund.

• Sannalinden

Vi har också jakthund (jämthund) och vi får inte ur skällandet ifrån. Sitter hon i lina på gården så sitter hon och skäller.
    Vi har pratat med olika människor som har jakthund och dom säger att det är riktigt svårt att få dom sluta skälla. Det är deras instinkt. Dom är jakthundar!

Men jag förstår vad du menar.. kanske inte med att köra över rådjuren.. men

Vad har ni för hund?

• Anonym

Rådjuren fanns nog där innan grannen började mata dem, tror inte de kommer långväga ifrån bara för att det finns lite mat just där.

Vi bor centralt i ett villaområde och har mycket rådjur som går där, även utan att någon matar dem.

Håller med ovan, du bör ha pli på hunden så den inte skäller. Antar att den inte bara skäller på rådjur utan t ex harar också...?

• Anonym

Klart man måste få mata vilda djur, tänk vad trist om vi inte fick mata fåglarna i vårt villaområde.

Snacka med nån som kan det här med jakthundar, det är ju hunden som gör det "olagliga" inte grannarna eller rådjuren.

• Anonym

Här i vårt villakvarter så finns rådjur överallt. Ingen i mitt område matar dem men de känner sig väl tryggare med hus i närheten. Tycker att de har lika stor rätt att finnas som din hund. Folk brukar uppmanas att ge djuren mat då det är kallt, så de inte vsälter ihjäl. Så förbjudet är det inte.

Se till att få pli på hunden eller skaffa munkorg.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-02-21 14:10:46 följande:
    Klart man måste få mata vilda djur, tänk vad trist om vi inte fick mata fåglarna i vårt villaområde.

Snacka med nån som kan det här med jakthundar, det är ju hunden som gör det "olagliga" inte grannarna eller rådjuren.
Svar på tråden Så irriterad på grannen! Ang hund och rådjur...