• Kallfront

Hur värma ersättningen?

Vi kokar upp vatten och ställer i kylen och inför natten blandar vi färdiga flaskor med ersättning i kylen. Sedan värmer vi maten i vattenbad (kokar upp vatten i vattenkokaren). Vet att en del värmer maten i micron, men är det okej att göra det? Får för mig att micro är ohälsosamt..?

Har även termos med lagom varmt vatten när vi går ut, men jag tycker att termos håller temperaturen för dåligt för att hålla hela natten.

Vill alltså ha en lösning på hur jag ska slippa vakna så mycket flera gånger per natt. Tips?

• Svar på tråden Hur värma ersättningen?
  • La Lola

Vi tog kallt vatten från kranen, värmde till ättemp i micron, hällde i pulver, skakade, serverade.

Var vi iväg tog vi kokt hett vatten i termos, en liten petflaska med vanligt kallt kranvatten, blandade vattnet till ättemp i nappflaskan, i med pulvret, skakade o serverade.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Petra123
    La Lola skrev 2011-02-21 10:13:39 följande:
    Vi tog kallt vatten från kranen, värmde till ättemp i micron, hällde i pulver, skakade, serverade.

Var vi iväg tog vi kokt hett vatten i termos, en liten petflaska med vanligt kallt kranvatten, blandade vattnet till ättemp i nappflaskan, i med pulvret, skakade o serverade.
    Så gjorde vi med. Kokade vattnet dock i början och ställde i kylen och sen värmde i micron. Funkade bra det med. Termosen tyckte jag höll värmen gott o väl 10 timmar i princip. Fast hade aldrig termos på natten.
  • La Lola
    Petra123 skrev 2011-02-21 10:17:46 följande:
    Så gjorde vi med. Kokade vattnet dock i början och ställde i kylen och sen värmde i micron. Funkade bra det med. Termosen tyckte jag höll värmen gott o väl 10 timmar i princip. Fast hade aldrig termos på natten.
    Vi har kommunalt vatten så vi behövde aldrig koka det.

Förutom nu då då vi haft parasiter i vattnet i denna kommun.
  • thegoddess

här kokar vi upp vattnet låter svalna till ät temp och häller i termos och görs dygnet runt hemma och om vi åker iväg.är välbra om det kokade vattnet förvaras med slutet lock
    ska man värma i micro, vilket äller alt man värmer ska man väl använda nåt slags lock över väl??

• La Lola
    thegoddess skrev 2011-02-21 11:57:42 följande:
    här kokar vi upp vattnet låter svalna till ät temp och häller i termos och görs dygnet runt hemma och om vi åker iväg.är välbra om det kokade vattnet förvaras med slutet lock
    ska man värma i micro, vilket äller alt man värmer ska man väl använda nåt slags lock över väl??
    Varför lock?

Här använder vi lock på mat som ska värmas för att vi inte vill ha matrester i hela micron om det skulle skvätta.....
  • Dimitra
    thegoddess skrev 2011-02-21 11:57:42 följande:
    Om man värmer flaskan med färdig dryck ska man absolut inte ha nappen på (som ju är flaskans "lock"). Barnet kan skålla sig i munnen då.
    The Dimitra universe.
  • thegoddess

möjligt man inte behver lock men vattnet ska ju i vilket fal som helst kokas inte värmas i mikron om man föjer anvisningerna

• La Lola
    thegoddess skrev 2011-02-21 13:10:43 följande:
    möjligt man inte behver lock men vattnet ska ju i vilket fal som helst kokas inte värmas i mikron om man föjer anvisningerna
    Det behövs inte kokas.
  • La Lola
    La Lola skrev 2011-02-21 13:11:35 följande:
    Det behövs inte kokas.
    Eller jo, om man följer de till punkt o pricka men det gör inte vi eftersom vi har rent vatten o jag litar på att tillverkaren har det pulver.
  • La Lola
    La Lola skrev 2011-02-21 13:12:26 följande:
    Eller jo, om man följer de till punkt o pricka men det gör inte vi eftersom vi har rent vatten o jag litar på att tillverkaren har det pulver.
    rent pulver ska det vara.
Svar på tråden Hur värma ersättningen?