• Min högsta önskan

Vem har rätt ang högerregeln vs utfartsregeln?

Hej!
    Vet inte om detta hamnade i rätt katogori, men men..

I fredags blev jag påkörd av en annan bil. Han hävdar att jag kommer att åka på det, medans jag hävdar att det är han som åker på det.
    Så här var det.
    Jag kom åkandes på en mycket smal grusväg, där man inte kan mötas 2 bilar i bredd.
    Han kör ut från sin gårdsplan och svänger höger, mot mej.
    Han ser inte mej, utan kör rakt in i min högra framskärm.
    Han menar nu, att etftersom han kom från höger, och den väg jag åkte på, inte var någon huvudled, så är det jag som gjort fel som inte stannat, dvs högerregeln.
    Jag vill mena att det är han som har väjningsplikt eftersom han kommer från sin gårdsplan, dvs utfartregeln.
    Vem har rätt?
    När jag insåg att han inte tänkte stanna, så bromsade jag, men pga halkan, så vågade jag inte ställa mej på bromsen, men jag hade väldigt låg hastighet vid kollisionen.

Vi ska träffas i eftermiddag för att skriva försäkringspapprena, och jag känner att jag verkligen vill veta vems som har rätt i detta ärende!
    Och, nej, vi kontaktade inte polisen. Kanske dumt gjort inser jag nu, men gjort är gjort.

Tack på förhand!

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Svar på tråden Vem har rätt ang högerregeln vs utfartsregeln?
  • Kikkis

För mej låter det som det är han som har fel. Han kommer ju från sin utfart. Alltså utfartsregeln.

Kan du inte ringa polisen och fråga bara. Det måste man ju kunna göra eller hur?

Kanske i år!!
  • Mamma Jenny01

Han hade väjningsplikt pga han kom från sin gårdsplanGlad

• Min högsta önskan
    Kikkis skrev 2011-02-21 11:53:21 följande:

För mej låter det som det är han som har fel. Han kommer ju från sin utfart. Alltså utfartsregeln.

Kan du inte ringa polisen och fråga bara. Det måste man ju kunna göra eller hur?

Ja, jag har funderat på att ringa polisen och fråga.. Är det 114 14 jag ska ringa då, eller ska jag ringa den lokala polisstationen?
  • Amazina

OM det nu "bara" var en gårdsplan så gäller ju utfartsregeln. Annars gäller högerregen. Varför ska ni träffas och skriva papper ihop? I och med att ni inte är överens tycker jag inte ni ska träffas... Kontakta polisen nu i efterhand istället och skriv ner din egen version.

• Min högsta önskan
    Mamma Jenny01 skrev 2011-02-21 11:54:37 följande:
    Han hade väjningsplikt pga han kom från sin gårdsplanGlad
    Precis vad jag också menar!
  • lillamillan

Bara ni skriver och ritar upp vad som hände så kommer försäkringsbolaget att bestämma vem som gjort rätt eller fel. Men varför måste ni träffas för att skriva på papperna. Ni fyller i ett till ert och han ett till sitt försäkringsbolag. Vi träffade aldig taxiföraren som körde på oss när vi fyllde i våra papper.

• Hoppfull84

han kommer från sin gård( inet allmän väg) så det är en utfart, utfartsregeln, han ska släppa fram dig helt klart

• mamma201107

Det är utfartsregeln då. Han ska väja mot all trafik på anslutande väg. Som när man kör ut från en bensinstation eller liknande.

• Min högsta önskan
    Amazina skrev 2011-02-21 11:55:17 följande:
    OM det nu "bara" var en gårdsplan så gäller ju utfartsregeln. Annars gäller högerregen. Varför ska ni träffas och skriva papper ihop? I och med att ni inte är överens tycker jag inte ni ska träffas... Kontakta polisen nu i efterhand istället och skriv ner din egen version.
    Det var bara en gårdplan. Åkte förbi senare den dagen för att verkligen tilla om det möjligen gick en liten väg där, men nej, det var bara hans gårdsplan fram till huset. Ingen annan väg.
Svar på tråden Vem har rätt ang högerregeln vs utfartsregeln?