• östgötetös

LCHF vs ViktVäktarna vilken föredrar ni?

Jag skulle vilja ta hjälp av antingen LCHF eller ViktVäktarna för att gå ner i vikt.

Vilken metod är lättast att LEVA EFTER?

ViktVäktarna : Man får äta ALLT men i små mängder osv.
    LCHF : man ska utesluta kolhydrater

Jag har varit med i VV ett antal ggr, som mest gick jag ner 13kg. Det gick rätt bra, kom in i det snabbt & det var enkelt. Kan tänka mig detta igen...

LCHF ska vara det bästa om jag förstått det rätt. Man lever så som man gjorde förr i tiden typ, inga tillsatser å sånt. Men att utesluta potatis å pasta osv känns svårt i längden..
    Har även läst att man inte behöver äta efter tider utan bara då man är hungrig???
    Men vad man alltid får höra är ju att man ska äta var 3h ungefär för att hålla sockret på en gämn nivå...får inte ihop det!?!??!

Hur göra????

Nån annan metod?

• Svar på tråden LCHF vs ViktVäktarna vilken föredrar ni?
  • Rhoda Horswunce
    östgötetös skrev 2011-02-21 11:57:52 följande:
    Men vad man alltid får höra är ju att man ska äta var 3h ungefär för att hålla sockret på en gämn nivå...får inte ihop det!?!??!
    Det är ju just socker du inte äter med LCHF, alltså behöver du inte tänka på att hålla det på en jämn nivå.

Själv föredrar jag LCHF eftersom jag gått runt och varit hungrig hela tiden när jag testat viktväktarna, men jag vet folk som testat både lchf och vv och föredragit vv.
  • Johan75

Det som känns dåligt med vv är den tråkiga synen på både mat och träning. Mat är någonting negativt (hela poänghistorien) och någonting man i princip kan köpa sig rätt till med träning. Träning är någonting man gör för att man ska kunna äta. "Oj, oj - nu har jag ätit för mycket idag, då blir det hårdträning och äta mindre imorgon". Risken är att man hela tiden ser mat som någonting njutningsfullt men ågestframkallande, och träning som något nödvändigt med plågsamt.

LCHF -  Ät när du är hungrig och sluta när du är mätt.

LCHF kommer i alla fall närmast hur jag ser på saken. Träna för att det är roligt och du kommer må bättre - inte för att förbränna kalorier.

Behold, i come as a thief.
  • VVPeter

Du måste välja det DU tycker passar DIG bäst. Själv har jag gått ner 15 kg med viktväktarna utan att vara hungrig en enda gång... jag gillar viktväktarna och propointsprogrammet för att det är så flexibelt - behöver inte äta något speciellt, behöver inte utesluta något, kan dricka öl och äta godis o s v - allt funkar så länge man håller sig till sin budget. Det finns massor med människor som gillar lchf också men för mig funkar det inte... jag vill helt enkelt inte utesluta något och jag vill kunna äta vanlig mat även när jag exempelvis är bortbjuden, och jag vill kunna ta en öl på fredagkvällen om jag känner för det - och ändå gå ner i vikt.

• luckyme83

jag har testat många olika metoder och alla metoder funkar bra om man följer dom...

men den som jag har kännt mig mest tillfreds med är lchf. visst man utesluter kolhydrater men jag mår så mycket bättre av att äta på det här viset. man är mätt eftersom man äter tills man är mätt. man kan unna sig feta såser och goda ostar sådant som jag älskar..

men som andra skrivit det beror ju helt på dig själv vad som passar bäst !

• östgötetös

Jag känner att jag vill kunna äta allt.. men det här pointsräknandet blir man knäpp i huvet av. Man stirrar sig blind på dem.
    Som någon sa, man får ångest om man råkat äta tex 1p för mkt ja då måste man ut å springa 30 min typ, ja imorrn måste jag äta mindre.
    Man får spara p varje dag eller träna ihop till ett antal p för att kunna äta en godisbit extra under helgen, eller om man är bortbjuden osv..

Medan LCHF behöver man inte hålls å räkna sitt matintag. Men känns svårare att leva efter. 
    Vad ska man äta till frukost tex? Inte youghurt, ingen juice, inget bröd, ingen mjölk (?)..finns ju kolhudrater i allt! Inte äns frukt kan man äta om man ska utesluta kolhydrater helt.

• luckyme83
    östgötetös skrev 2011-02-21 13:18:18 följande:
    Jag känner att jag vill kunna äta allt.. men det här pointsräknandet blir man knäpp i huvet av. Man stirrar sig blind på dem.
    Som någon sa, man får ångest om man råkat äta tex 1p för mkt ja då måste man ut å springa 30 min typ, ja imorrn måste jag äta mindre.
    Man får spara p varje dag eller träna ihop till ett antal p för att kunna äta en godisbit extra under helgen, eller om man är bortbjuden osv..

Medan LCHF behöver man inte hålls å räkna sitt matintag. Men känns svårare att leva efter. 
    Vad ska man äta till frukost tex? Inte youghurt, ingen juice, inget bröd, ingen mjölk (?)..finns ju kolhudrater i allt! Inte äns frukt kan man äta om man ska utesluta kolhydrater helt.

jag äter oftast finncrisp till frukost..1 skiva finncrisp med massor med smör och ost och skinka på. eller så äter jag kokt ägg med majonäs eller äggröra och lite skinka. man kan ju även äta turkisk yoghurt med lite hallon.
    det finns massor med gott man kan äta =)
  • Johan75

Ägg?

LC står för Low Carb - inte No Carb!
    Behold, i come as a thief.
  • östgötetös

Jag var med i Viktklubben innan jag blev gravid, blev mkt ägg & korv. Tonfiskröra..mm fast att det var gott så blev det tyvärr tjatigt efter ett tag.

Vad kan man mer äta... Skulle behöva en hel rad med förslag :)

Under graviditeten så fick jag diabetes, så då åt jag regelbundet, skippade youghut med smak, åt bröd med max 4g sockerarter osv. Kan man fortsätta så? Vill ju inte riskera att gå upp i vikt för att jag äter fel i tron om att jag äter rätt..
    Gick ner 4kg under grav, betyder att jag står på exakt 100kg nu..vill ner under, väga 2 siffrigt igen.
    Vill ner minst 25kg, nån här som lyckats med det?

Måste bara ha en spark i baken & ett enkelt sätt att gå ner i vikt för att inte tröttna allt för snabbt.

• VVPeter

Har du möjligen varit med i gamla pointsprogrammet där man skulle spara från dag till dag och sådant? Med propointsprogrammet som är nu är det mycket enklare... du SKA äta dina dagliga propoints - inget dåligt samvete för att du inte sparat och sedan har man en veckobonus som man KAN äta om man vill - perfekt när man är extra hungrig eller vill äta lite godis, dricka vin eller något... och all färsk frukt är gratis numera...

Var och en blir ju salig på sin tro och om det bara fungerar så kan du ju välja det sätt som passar dig bäst... finns ju till och med folk som går ner i vikt av att käka pulver... för mig som gillar mat och inte vill utesluta något helt så fungerar viktväktarna jättebra - går du dessutom på möten och får en bra konsulent och en bra grupp så är ju det också ett bra stöd (nej nu ska jag sluta, känner mig som en väckelsepredikant...
  • östgötetös
    VVPeter skrev 2011-02-21 14:16:47 följande:
    Har du möjligen varit med i gamla pointsprogrammet där man skulle spara från dag till dag och sådant? Med propointsprogrammet som är nu är det mycket enklare... du SKA äta dina dagliga propoints - inget dåligt samvete för att du inte sparat och sedan har man en veckobonus som man KAN äta om man vill - perfekt när man är extra hungrig eller vill äta lite godis, dricka vin eller något... och all färsk frukt är gratis numera...

Var och en blir ju salig på sin tro och om det bara fungerar så kan du ju välja det sätt som passar dig bäst... finns ju till och med folk som går ner i vikt av att käka pulver... för mig som gillar mat och inte vill utesluta något helt så fungerar viktväktarna jättebra - går du dessutom på möten och får en bra konsulent och en bra grupp så är ju det också ett bra stöd (nej nu ska jag sluta, känner mig som en väckelsepredikant...
    Hej, ja jag var med i det gamla programmet... trodde det här nya var detsamma bara att de räknat om värdet på produkterna.

Ja mötena var viktiga, det peppade ju än till att fortsätta.

Åhhhh, synd att man inte kan kombinerade VV med LCHF Rynkar på näsan
Svar på tråden LCHF vs ViktVäktarna vilken föredrar ni?