• Anonym (studenten)

Hjälp mig.. Går jag fel utbildning eller var är min motivation?

Hej

Jag vet inte vem jag ska prata med om detta vill inte vara en gnällspik, det är såhär att jag pluggar på högskolan och har snart gått ett år och nu känner jag mig helt omotiverad (kan vara för jag inte klarade tentan) så jag har funderingar att hoppa av.

I gymnasiet hade jag det svårt i början sen blev det bättre så jag hoppades att det skulle bli så på högskolan också att det blir lättare med tiden, dom i min klass berättar om hur glada dom är för studierna och längtar tills dom ska jobba medans jag kämpa mig igenom böckerna och tycker böckerna är dötrista.
    Jag förstår aldrig något och min hjärna blockerar allt och jag vet inte varför, jag var jätteduktig i gymnasiet fick bra betyg medans här går det dåligt och det är jag ledsen över.....

Har inte kommit in i programmet alls och står inför valet vad ska jag göra?

• Svar på tråden Hjälp mig.. Går jag fel utbildning eller var är min motivation?
  • Anonym

Det är så svårt att få någon uppfattning, vad är det du läser och vill du arbeta med det??

• Anonym (studenten)

Beteendevetare fanns inte så mycket annat att välja på...

• Anonym (skoltrött)

Först ska du fråga dig själv om du verkligen vill jobba med det du utbildar dig till. Jag känner igen mig själv i mkt av det du skriver. Det gick hur bra som helst i gymnasiet men sen tog det bara stopp när jag plugga på universitet.

För min del så behövde jag göra något annat än att plugga som jag dittills hade gjort nästan hela livet. Jag jobbade 2 år och under tiden så kom motivationen tillbaka igen. Är snart klar med mina studier även fast jag har mkt kvar så fokuserar jag på det som kommer efteråt. Det är inte alltid världens roligaste att plugga, även om det är ett drömyrke man utbildar sig till. Börjar det gå dåligt så kan det vara bra att stanna upp ett tag. Det är väldigt jobbigt att arbeta ikapp när bollen väl har satts i rullning.

• Anonym (studenten)