• Mammas V

Velar med elbolag! Vilket ska man välja??

Vi har haft fyrstadskraft/bixia i alla år. Sen fick min man höra att fortum är bäst byt till de..och de gjorde han.
    De va den dyraste räkningen vi någonsin fått, de ringer aldrig upp och är otrevliga. Jag vill byta direkt!!

Men då börjar man ju kolla, tänkte gå tillbaka till Bixia men jämför alla andra. Bixia finns inte dit vi ska flytta så tänkte man kunde ta nåt där och då blir de vattenfall.

Någon som vet billigt och bra elbolag? Vi ska bo i Vargön sen, en hyreslägenhet så vi är bara intresserade av rörligt avtal!

Viktor 08.05.19. BF 11.07.15
  • Svar på tråden Velar med elbolag! Vilket ska man välja??
  • geeken24

Jag undrar också lite om elavtal. Jag bor i en studentlägnhet nu där elen ingår, men ska snart flytta. Hur väljer man?? Vad innebär fast/rörligt pris?

• Stormorsan
    geeken24 skrev 2011-03-01 15:58:41 följande:
    Jag undrar också lite om elavtal. Jag bor i en studentlägnhet nu där elen ingår, men ska snart flytta. Hur väljer man?? Vad innebär fast/rörligt pris?
    Rörligt pris innebär precis som rörlig ränta att priset varierar dag för dag enlig de spotpriser som elbolagen köper på elmarknaden. Vanligtvis högt på vintern och lägre på sommaren.

Fast pris innebär att man binder sitt pris enligt det pris som gäller vid bindningstillfället. Man kan binda på allt från 6 månader till 5 år. Man kapar således topparna både uppåt och neråt.

Både de fasta och rörliga priserna brukar ligga lägst under sommarhalvåret (från maj och frammåt) så det är då lämpligast att binda när priserna ligger som lägst.
Svar på tråden Velar med elbolag! Vilket ska man välja??