• Nenne10

Erfarenheter av akupunktur

Är det någon här som testat akupunktur? Jag har pco, och testar med akupunktur + hormoner för att få ÄL. Är nyfiken på om någon annan har gjort på liknande eller annorlunda sätt...

• Svar på tråden Erfarenheter av akupunktur
  • mumwannaB

Jag går på akupunktur och äter kinesisk örtmedicin. Har inte pco dock. Vi är oförklarligt barnlösa. Har gått sedan mitten av nov och min akupunktör tycker att hon börjar se resultat nu. Hon har goda förhoppningar om att vi ska kunna bli gravida inom en nära framtid. Hoppas verkligen att hon har rätt.

• bonzo

Jag testade akupunktur några veckor i höstas. Har sedan dess fått en rikligare mens och känner mig allmänt mindre frusen.Kanske har jag fått bättre blodcirkulation i kroppen och livmodern.. jag vet inte.. . Gravid har jag ännu inte blivit.
    Tänkte prova akupunktur på en annan klinik under våren om inte denna ivf lyckas.

• Nenne10

Tack för att ni delar med er.
    Jag vet inte heller om jag tror på att det verkligen fungerar, men det känns skönt att göra nått. Jag blir lugnare av att veta att jag testar mer än bara hormoner.

mumwannaB - det kan låta länge att du gått sedan november, men jag tror verkligen att kontinuitet är det som gäller med akupunktur. Känns som om det inte verkar lika snabbt som västerländsk medicin.

• NinaCamilla

Hej Nenne10,

Jag har gått nu 4 ggr på akupunktur och vet inte riktig om det fungerar med ÄL. Iaf mina mens var försenade 12 dagar från vanlig cykeln. Jag känner mig mycket bättre än innan och är mer lugnare. Jag hoppas att det påverkar med ÄL också även om pga.stopp på äggledarna hoppas jag inte för mycket.

• kiachi

Kan akupunktur hjälpa mot dålig äggkvalitet?
    Var 37 när jag blev gravid på naturligt sätt och även om vi hade försökt i 1 1/2 år innan jag blev gravid så tänkte jag inte på att mina ägg inte skulle vara dåliga. Efter att fått en underbar pojk så började vi att köra igång för andra barnet. Efter många års letande hade jag ju äntligen hittat en man som jag ville ha barn med och då var det att köra igång så fort som kroppen tillät. Att inte kunna få barn fanns inte i min värld. Alla i min släkt hade ju ett gäng med barn, inte 1 eller 2 utan flera!!!!.

Men då jag inte blev gravid så försökte vi med IVF. Första försöket lede till 4 ägg varav ett som blev befruktat, tyvärr fäste sig inte ägg -------------- minus. Men förhoppningarna fanns kvar. Jag har ju 2 försök kvar.
    2:nd försöket, 9 ägg, ingen befruktades!!! läkaren trodde att det kunde bero på omständigheterna och medicineringen. Fick nämligen spruta istället för nässpray.
    3:dj och sista försök,  jävla massa äggblåsor men 8 ägg, återigen ingen ägg befruktades!!!! Fick besked att alla ägg förutom 1 var skadade och därför inte blev befruktat!!!!!

Läkaren sade att det bästa vore om vi försökte på egen hand!!!!! Anledningen till att vi provade IVF var ju att det inte gick att bli gravid på egen hand.

Vi har möte med henne imorgon ska då ta upp om det finns möjlighet att få remiss till ÄD.

Ursäkta mitt långa utlägg, behövde skriva av mig, fick nämligen beskedet förra veckan. Skulle ha enligt planerna gjord den sista ägginsättning torsdag den 5 och det hela slutade med ett ynkligt litet samtal som krossade mina, våra drömmar om att få ett barn till.

Åter till frågan; kan man förbättra äggkvalitet med akupunktur och isåfall finns det någon som ni kan rekommendera i Göteborg?

• Bengalen

Kiachi: Yes, visst kan man förbättra äggkvaliten med hjälp av TCM -traditionell kinesisk akupunktur och örtmedicin. Tyvärr kan jag inte rekommendera någon i Göteborg men googla så hittar du säkert någon.

• mumwannaB

kiachi - Att förbättra äggkvaliteten och möjligheterna för ägget att fästa samt hantera kroppens reaktion mot hormonerna och stressen är precis vad akupunktur handlar om :) Har du gjort IVF privat i GBG eller på SU? Om du har gjort det på SU tycker jag det är konstigt om de inte har nämnt något då SU är förespråkare av använding av akupunktur i olika sammanhang.

Omtalade ivf-akupunktörer i GBG är AM-kliniken och Tommy Porsli på kliniken Medicin med spets. Jag har dock ingen erfarenhet av någon av dem. Vi ska starta vår IVF snart och jag har gått några månader hos Cecilia Lindblom på CL Harmony. Hon har sin huvudklinik i Lerum men brukar vara på Barnmorskegruppen i GBG på fredagar. Jag är jättenöjd med henne.

Lycka till! Även om ni kommer använda er av ÄD tycker jag att det kan vara värt att prova akupunktur.

Svar på tråden Erfarenheter av akupunktur