• Miss X

Vad krävs för sjukskrivning?

Är i 7:e månaden och har sammandragningar och molvärk. Inget jag direkt storlider av men jag känner av det. Alla säger "Om jag var du skulle jag sjukskriva mig!". Inget som känns aktuellt, men trodde det var jättesvårt att bli sjukskriven. Är det inte så?? Eftersom jag inte lider av det så vill jag inte bli det, men jag blev ändå nyfiken... Vad krävs för att bli sjukskriven som gravid??

• Svar på tråden Vad krävs för sjukskrivning?
  • Ocensurerad

Ja, graviditet är ingen sjukdom och har du inte sammandragningar som gör så att du riskerar en prematur födsel så kommer du inte få bli sjukskriven...

• Ocensurerad

Däremot kan man ju alltid sjukanmäla sig i 7 dagar innan arbetsgivaren kan kräva läkarintyg...

• fostermamma

Sjukskriven är lätt att bli
    Däremot att försäkringskassan ska godkänna o betala dig är svårare

• trollmammsis

Att en läkare sjukskriver en om man har problem med att utföra sitt arbete tror jag inte är SÅ svårt däremot är det ju inte alls säkert att bli beviljad av fk.

• J W
    Ocensurerad skrev 2011-02-21 14:45:29 följande:
    Däremot kan man ju alltid sjukanmäla sig i 7 dagar innan arbetsgivaren kan kräva läkarintyg...
    Arbetsgivaren har rätt att kräva sjukintyg från första sjukdagen...
  • fostermamma

Jag blev sjukskriven pga ryggont samt att jag vid ansträngning fick sammandragningar som kunde leda till för tidig födsel

Hade tur att försäkringskassan beviljade har jag förstått nu i efterhand från bekanta ?!

Jag o sambon kunde vara hemma tillsammans med sonen 2månader innan lillasyster kom o bara bada o mysa o ha "sommarlov" för han fick då vabba honom :)

• Ocensurerad
    J W skrev 2011-02-21 14:49:14 följande:
    Arbetsgivaren har rätt att kräva sjukintyg från första sjukdagen...
    Fel, fel, fel...
  • J W
    Ocensurerad skrev 2011-02-21 14:52:42 följande:
    Fel, fel, fel...
    nej nej nej
    De måste ha särskilda skäl, tex upprepad frånvaro och det måste vara en skriftlig begäran... Så läkarintyg från den sjukdomsperioden, första dagen, samt de kommande under ett år.
  • Miss X

Tack för svar! Blev lite nyfiken eftersom jag trott att det är nästintill omöjligt att bli sjuksskriven då man inte anses vara sjuk som gravid (nästan så att man är mindre sjuk som gravid än icke-gravid) och många sagt till mig att jag självklart borde be om det.

Förstår att man kan bli sjukskriven om man riskerar att få igång förlossningen tidigare men tycker det är svårt att veta vart gränsen går. Jag får också sammandragningar när jag anstränger mig, men inte så pass att jag mår jättedåligt av dem... De går ju över ;) Vet ju inte om det kan sätta igång något, även att jag helst vill fortsätta jobba...

Lurigt då också om läkaren sjukskriver men Försäkringskassan inte beviljar ersättning. Handläggningstiden är väl säkert lång och man vill ju inte riskera att stå utan pengar kan jag tänka mig.

Nä det är bara att jobba på så länge det går! :)

• skånegås

Enda anledningen till att bli sjukskriven är att man inte kan eller får jobba!! Sen om man får det beviljat av fk beror ju mycket på hur man motiverar att man inte kan jobba... Enl läkaren jag träfade var det lättare att bli deltidssjukskriven än helt. Och att bara skriva foglossning eller sammandragningar får man nog INTE beviljat. Det de vill veta är hur det påverkar arbesförmågan, t.ex. ryggsmärta som blir värre av belastning (som arbetet innebär) blir det tillräckligt illa får man sömnproblem och får då även koncentrationssvårigheter vilket inte fungerar på jobbet då det är fara för säkerheten.... t.ex.

Svar på tråden Vad krävs för sjukskrivning?