• Anonym

Gravid - svider och bränner vid samlag!

Hej alla tjejer!

Jag är gravid i vecka 16 och kan inte ha sex! Det svider och bränner något fruktansvärt!!! Nån mer som känner likadant?
    Det är ju inte det att man är torr...men set svider och bränner, särskilt efteråt! Kan glidmedel hjälpa?
    Antar att det beror på sköra slemhinnor som man kan ha under graviditet...
    Nån som kan råda till något?

• Svar på tråden Gravid - svider och bränner vid samlag!
  • Themis

Kan vara sköra slemhinnor, kan också vara svamp.

Gå till gyn och kolla. En del får ändrad flora i underlivet under graviditeten och får svamp även om de inte brukar ha det, men man kan ju lindra med de läkemedel man får använda.

• Anonym

Det konstiga är att jag har kört med en kur Pevaryl och det har inte hjälpt. Svedan finns kvar. Men jag har varken klåda eller de vita gryniga flytningarna! Bara svedan vid samlag... Fruktansvärt jobbigt!

Fler?

• Anonym

Hej!
    ja, jag känner samma, fast mer öm och lite torr...min 'kåthet' som det inte var något fel på innan har liksom försvunnit lite i och med graviditeten och nu i vecka 32 är jag ungefär lika osugen som jag var i början av graviditeten också...tyvärr! Vi är väldigt fysiska annars jag och min sambo och pratar mycket om detta och sambon tycker det är lite konstigt att ha sex med barnet i min mage och nu när jag är större så blir det mer påtagligt...har inget tips tyvärr, men jag onanerar ibland med vibrator för att inte helt tappa lusten....

• Themis

Ok, då kan kan du ha det som jag- ett inslag av överkänslighet mot svampen eller mot läkemedlet. Irritationen kan sitta i många veckor eller ge med sig, det beror på hur känslig man är.

Jag måste äta antihistamintabletter (vanliga som mot pollenallergi) för att läka ut mig själv efter svamp, reagerar också lätt med hudutslag etc. Hade problem i ett par år för längesen och var hos fem gynläkare innan jag hittade en som visste att det var bra att kombinera med om man har känsliga slemhinnor/ anlag för att reagera med överkänslighet.

Idag tar jag aldrig krämer, det ger alldeles för mycket irritation och fungerar ändå inte. Jag får en kapsel med fluconazol (aktiva ämnet i bl a Diflucan) utskriven direkt som tvärdödar svampen.

Kolla med läkare om du kan få testa antihistamintabletter mot detta, det finns klart receptfritt men man bör inte börja leka runt själv bara för att någon skriver saker på nätet.

• Anonym

tack!!! Vet inte vart jag ska börja bara....

• Anonym (sveda)

Läste någonstans att det kunde vara slidkatarr och man blir då behandlad med antibiotika.

• Anonym (Wildrat)

Det lan vara bakteriell vaginos också. Jag hade så efter förra graviditeten och trodde det berodde på sköra slemhinnor av amningen. BV måste man få antibiotika för så du behöver träffa en läkare.

• FallenMadonnaWithTheBigBoobies

Jag hade så när jag var gravid. Grymt ömma slemhinnor hela tiden och gynundersökningar var en pina. Jag var inte så förtjust i barnafadern så för mig var det enkelt att välja bort sex så det blev ju mest en ickefråga. Prata med barnmorskan och uteslut sånt som svamp och bakteriell vaginos osv. Glidmedel kan ju inte skada iaf. Hoppas att det löser sig.

Svar på tråden Gravid - svider och bränner vid samlag!