• Ponja

Köpa marsvin eller kanin till barnet?

Vi funderar på att köpa ett litet djur till sambons dotter.
    Kanin eller marsvin. Någon som kan hjälpa mig att komma fram till ett beslut?
    Om någon har lite tips och ideer och så, vad ni tror är bäst.

• Svar på tråden Köpa marsvin eller kanin till barnet?
  • Tow2Mater

Kaniner lever längre, på gott och ont. Skulle därför rekommendera marsvin.

• Busbellan

Har haft både ock och min erfarenhet är att kaniner blir lättare tillgivna, de låter mindre och luktar mindre
    Marsvin är trevliga för det mesta utom när de sitter och tjuter hela natten.
    En kanin kan man ha ute om man vill mycket mer än marsvin som är mycket känsligare för låga temperaturer

Mamma till Nora, August och Ella
  • Ponja
    Busbellan skrev 2011-02-21 17:15:34 följande:
    Har haft både ock och min erfarenhet är att kaniner blir lättare tillgivna, de låter mindre och luktar mindre
    Marsvin är trevliga för det mesta utom när de sitter och tjuter hela natten.
    En kanin kan man ha ute om man vill mycket mer än marsvin som är mycket känsligare för låga temperaturer
    Men är inte kaniner mer "sprattliga" eller vad man ska säga? Att barnet kanske lättare blir rivet av en kanin?
    När kan man ha marsvin ute? Vad är lägsta temeraturen för att ha dem ute?
    Svårt detta.  :s
  • K3zz

Är det ett litet barn rekommenderar jag marsvin, kaniner är väldigt starka i bakbenen och kan sparkas även om dom är snälla.
    Marsvin kan vara ute från ca 10 grader (är dom vana klarar dom lägre temperaturer). Har fött upp marsvin själv i flera år och dom är långt ifrån så ömtåliga som man kan tro :)
    Kaniner är hur mysiga som helst men som sagt för ett litet barn kan dom bli svårhanterade även om dom är hur snälla som helst.
    Vad vill barnet helst ha??

Och tänk på att kaniner, främst hanar är toppen att ha ensamma men marsvin ska absolut ha en kompis då dom är flockdjur. Kaninhonor har också gärna kompisar. Alla djur som bor ensamma kräver mer tid än de som har artfränder i buren. Har man två djur tar det ju också tid då man måste ägna tid åt båda :) men man behöver inte oroa sig för att dom ska må dåligt om man är hemifrån långa dagar eller vill åka bort över en natt. 

• Crea Diem

Köp INGET djur till barnet!! Ett barn ska inte ansvara själv för ett djur.

MEN om hela familjen vill ha ett djur går det bra.

Rekommenderar då dvärgvädurskanin som är mycket lunga och fina, luktar inget om buren rengörs regelbundet.
    Marsvin låter mer och luktar mer.
    Mitt favoritdjur är dock råtta, lever lagom länge för att barnet inte ska ledsna på det, 2-4 år, blir mycket tama och tillgivna, lättskötta och doftfria om buren städas ca 1 gång/v.

Köp från en uppfödare vad du än väljer så att ni får en liten krabat som är van vid hantering och inte är inavlad i nån 'fabrik'!

• tantS

Jag skulle välja marsvin. De är mer sociala, pratar och har sig, och sitter inte bara och glor på en i buren eller får spatt och ska hoppa iväg så man får klösmärkenm :P Marsvin hälsar på en när man kommer hem och talar om vad de vill genom tjut och kutter. Mitt marsvin Kurt brukade sitta på min axel tätt in till halsen och kika på världen genom mitt hår. Had e honom på ena axeln och dvärgpapegojan på andra (Dvärgpapegojor är förresten också väldigt trevliga djur! Mer för hela familjen men väldigt keliga och mer självständiga). Förmodligen tyckte han att där va varmt och lugnande att höra pulsen. Vi hade marsvinen ute på dagarna och inne på nätterna från maj-september. Vi tog deras vanliga bur fast utan botten och lät dem klippa gräset, fick bara komma ihåg att flytta buren allt eftersom så det blev jämt :P
    Oh barndomsnostalgi :)

Lycka till!

• Millans hustru

vår sexåring fick marsvin, fast hela fmailjens ansvar förstås. tänk dock på två saker. marsvin ska inte bo i samma rum som någon sover, de är mycket allergiframkallande. o marsvin ska inte leva ensamma, man bör alltså ha två. Marsvinshjälpen är oerhölrt bra påa tt hjälpa en att få två stycken som funkar bra tillsammans! (vi köpte först av uppfödare, två ungar som slogs o bråkade o gjorde hela familjens liv till terror ett halvår o inget stöd från uppfödaren, sen kontakt med marsvinshjälpen o WOW så kunniga engagerade seriösa människor!)
    marsvin är jättefina husdjur!

• Ponja

Givetvis så tar vi allihopa ansvar för djuret vi köper!
    Tack så mycket för avva tips!
    Verkar nästan som om att marsvin skulle vara det bästa?
    Är det två honor som blir bäst då, eller funkar hanar ihop när det gåller marsvin?

• Millans hustru
    Ponja skrev 2011-02-21 17:56:14 följande:
    Är det två honor som blir bäst då, eller funkar hanar ihop när det gåller marsvin?
    googla marsvinshjälpen o be dem om råd kring detta. vi fick fel råd av uppfödare o djuraffärerna säger alla olika, men jag tycker marsvinshjälpen varit fantastiska!
  • K3zz
    Ponja skrev 2011-02-21 17:56:14 följande:
    Hanar fungerar också bra ihop men man ska inte ha dom för nära i ålder. Även honor kan bråka om rang om dom är för nära i ålder. Bästa åldersskillnaden är 6månader till 1år ca. Det bästa är ju om man får tag i ett par som redan bor tillsammans och fungerar då slipper man fundera på om dom ska börja bråka eller inte.
  • Millans hustru
    K3zz skrev 2011-02-21 19:01:56 följande:
    Hanar fungerar också bra ihop men man ska inte ha dom för nära i ålder. Även honor kan bråka om rang om dom är för nära i ålder. Bästa åldersskillnaden är 6månader till 1år ca. Det bästa är ju om man får tag i ett par som redan bor tillsammans och fungerar då slipper man fundera på om dom ska börja bråka eller inte.
    vi fick rådet att köpa två bröder, födda samtidigt alltså, av en till synes seriös uppfödare. det gick inte alls bra. vi kunde till sist inte lösa det bättre än att den ena fick flytta och den som blev kvar fick en ny kompis. kanske vi hade en himla otur men det tog oss sju åtta månader av kämpande o oro och frustration (istället för upplevelsen att det var mysigt att ha två marsvin) före vi till sist hade två marsvin som tycker om varann. men nu när vi har det msåte jag säga att de är trivsamma djur! härliga med sina sociala sätt, lust för bus o spring med glädjeskutt i hage och hur de visslar efter gott varje gång vi kokar vårt kaffe här
  • K3zz
    Ponja skrev 2011-02-22 15:00:53 följande:
    Funkar det att ha ett marsvin och en kanin ihop?
    Det är en chansning, det kan funka hur bra som helst men kan lika gärna gå åt skogen :) Vissa marsvin älskar kaniner och tvärt om men jag har haft erfarenheter av både kaniner och marsvin som inte gillat den andra.
  • Millans hustru
    Ponja skrev 2011-02-22 15:00:53 följande:
    Funkar det att ha ett marsvin och en kanin ihop?
    nej nej de kan bli sjuka, har just läst om det. man ska inte ha marsvin o kanoin ihop pga olika bakterieflora.
  • Helhjärtat

Jag skulle säga marsvin.
    Min syster har kaniner och dom är väldigt sprattliga och otroligt starka i benen när dom inte vill att man håller dom. Min bästa kompis som jag hade när vi var små hade marsvin och jag kommer bara ihåg positivt från dom. Lätta att hantera och inte så snabba så man hann ifatt dom om dom drog iväg över golvet. Dessutom låter dom otroligt mysigt när dom kuttrar. :)

• MrsEnglund

Min syster och jag hade varsin kanin när vi var små. Vi hade dem i en utebur i princip hela året. Vi hade små hagar vi satte upp på gräsmattan. De var jättemysiga och vi älskade dem jättemycket.

Självklart har ju alltid föräldrarna ansvaret för husdjuren, men det klart man kan säga till barnen att det är "deras" kanin och får döpa den osv.

Tror det finns bra böcker om hur man ska sköta små djur. En del böcker har nog både kanin och marsvin i samma, då skötseln förmodligen är ganska liknande.

• Millans hustru

hur går det, blir det några husdjur?

• mjau84

Jag hade både marsvin och kaniner som liten och jag röstar starkt för marsvinen.
    Otroligt charmiga medan kaninerna är lite svårare tyckte jag. Tänk bara på att kolla upp ordentligt vad marsvinen ska äta då dem har lite speciella behov. Och min erfarenhet är att inte lita blint på vad dem säger i djuraffärerna då dem ofta inte har någon aning utan bara säljer på dig någon marsvinsblandning och lite c-vitamindroppar att hälla i vattnet. Men det finns mycket information på nätet och även här på familjeliv om man googlar. Kommer inte ihåg i huvudet hur det ligger till med maten till dem.

• Millans hustru
    mjau84 skrev 2011-03-01 18:48:22 följande:
    Jag hade både marsvin och kaniner som liten och jag röstar starkt för marsvinen.
    Otroligt charmiga medan kaninerna är lite svårare tyckte jag. Tänk bara på att kolla upp ordentligt vad marsvinen ska äta då dem har lite speciella behov. Och min erfarenhet är att inte lita blint på vad dem säger i djuraffärerna då dem ofta inte har någon aning utan bara säljer på dig någon marsvinsblandning och lite c-vitamindroppar att hälla i vattnet. Men det finns mycket information på nätet och även här på familjeliv om man googlar. Kommer inte ihåg i huvudet hur det ligger till med maten till dem.
    pekar återigen på marsvinshjälpen. finns på nätet. de kan tala om vad man ska ge dem för att de ska få ett långt friskt liv! o billigare är det än att köpa dyra foder!
  • Ponja

Vi har pratat mycket om det, och något ska det bli! Men vi vet fortfarande inte till 100% om det blir marsvin eller
    kanin. Men OM det skulle bli kanin, så är vi mer inne på dvärgkanin. Vad tror ni om det om man jämför med "vanlig"?
    Men som sagt, jag tror nog det får bli marsvin, men svårt ändå, då man verkligen inte vill behöva ångra sig sig!
    Man vill verkligen vara säker innan.

Svar på tråden Köpa marsvin eller kanin till barnet?