• Anonym ("lönetanten")

Betalas tjänstemäns flextid ut?

Jag räknar lönerna på mitt jobb, och precis innan jag gick hem idag så påbörjade jag en slutlön till en tjänsteman.

Jag tänkte kolla om någon vet hur det bruka vara när en tjm slutar( jag ska givetvis kolla det med facket, Unionen)
    Han har ingen övertidsersättning utan 6 veckors semester, betalas hans timmar ut som han har i sitt "flexsaldo" i hans slutlön, eller "brinner" de inne eftersom han har 6 veckors semester och ingen övertid ska betalas ut?

• Svar på tråden Betalas tjänstemäns flextid ut?
  • Anonym (Lokala avtal)

Omöjligt att svara på. Har ni något lokalt flextidsavtal? Vad säger dina kollegor om saken?

• Anonym

flextiden har han väl tjänat in då han inte hade utköpt övertid, så då bör den betalas ut men det är nog upp till företagets regler...

• Anonym

Flextid kan ej tas ut i pengar utan bara i ledighet är i alla fall vad jag har fått lära mig, men kontakta facket och kolla upp det i kollektivavtal osv. Det kan ju vara olika.

• Emzas

Jag är statstjänsteman och vid anställnings slut betalas flextid ut då den är faktisk inarbetad tid.

• Gurkburk

Flextid betalas inte ut i kontant ersättning (om det inte finns något särskilt avtalat, vilket är ytterst ovanligt). Själv blir jag av med flextimmar varje månad utan att få någon ersättning då jag vanligtvis ligger över antalet tillåtna timmar på flex-kontot.

• Gurkburk
    Emzas skrev 2011-02-21 18:08:32 följande:
    Jag är statstjänsteman och vid anställnings slut betalas flextid ut då den är faktisk inarbetad tid.
    Jag är tjänsteman på ett kommunalägt bolag och det skulle aldrig ske hos oss. Måste vara något speciellt avtal.
  • Anonym ("lönetanten")
    Emzas skrev 2011-02-21 18:08:32 följande:
    Men har du 6 veckor semester och ingen övertidsersättning?
    Anonym skrev 2011-02-21 18:06:59 följande:
    Flextid kan ej tas ut i pengar utan bara i ledighet är i alla fall vad jag har fått lära mig, men kontakta facket och kolla upp det i kollektivavtal osv. Det kan ju vara olika.
    Jag ska göra det imorgon. 
  • sextiotalist

Jag har alltid fått min plusflex utbetalt i kontanter när jag slutat

• Anonym ("lönetanten")
    sextiotalist skrev 2011-02-21 18:34:09 följande:
    Jag har alltid fått min plusflex utbetalt i kontanter när jag slutat
    Har du också 6 veckors semester och ingen övertidsersättning?
  • MajaVira

Hos oss får man bara flextiden utbetald om man har betald övertid. Är man övertidsavlöst med 6 veckors semester får man alltså ingen ersättning för flextid när man slutar.

• sextiotalist

Nej, men jag tänkte inte på det Flört

• Emzas

Ja, jag har 31 semesterdagar/år och får övertidsersättning när jag jobbat övertid.

Fick min flextid utbetald även när jag avslutade en kommunal tjänst.

• Anonym ("lönetanten")
    Emzas skrev 2011-02-21 19:03:24 följande:
    Ja, jag har 31 semesterdagar/år och får övertidsersättning när jag jobbat övertid.

Fick min flextid utbetald även när jag avslutade en kommunal tjänst.
    Men här gäller det en som inte har övertidsersättning....

Verkar bra att vara statsanställd  
  • skorpionen80

Flex- och övertid är två helt olika saker. När jag slutade på mitt förra jobb fick jag flexen utbetald. Hade också en veckas extra semester istället för övertid.

• Bakeapple

Jag har iofs bara 5 veckors semester då jag är under 40 år, men ingen betald övertid och på de jobb jag slutat på har jag fått innestående flextimmar utbetalda i pengar. Jag är landstingsanställd och har avslutat tjänster inom 2 olika landsting.

• firewoman

I vårt flexavtal står det klart och tydligt att flex inte betalas ut i pengar. Nästan varje månad "bjuder" jag arbetsgivaren på nån timme eftersom jag sällan har möjlighet att ta ut flexledigt och allt över 20 timmar + försvinner. Det finns säkert angivet i avtalet.

• Anonym (lön)

Hur hade du tänkt om samma person hade haft minus på flexen?

• N1an

Jag är också statsanställd.

Har också 6 veckors semester. Men flex betalas INTE ut. Flex styr man själv över på vårt jobb. Det "betalas" ut i tid.

Men komp och övertid som alltid är godkänt av en chef, det betalas ut i lön om man vill. Lön eller tid.

Svar på tråden Betalas tjänstemäns flextid ut?