• Gojtan

Hur hård ska man vara mot en ettåring????

Hejsan!

Jag har lite frågor om uppfostran, att vara konsekvent, hur hård man ska vara och när man ska dra gränser osv. Vi säger (så klart) ajja och nej ifall vår ettåring är på väg att göra något som kan skada honom eller göra något som kan skada något vi håller kärt. Men hur hård ska man egentligen vara. Min sambo, som har en mycket mörkare och starkare röst än jag, kan säga nej bestämt och hårt och vår son slutar direkt. Men om jag säger nej, så struntar han i det. Å andra sidan så tycker jag att min sambo kan låta fööör hård ibland, även om vår son inte visar att han blir rädd eller öht reagerar. Han kan snarare skratta och kila vidare och göra något annat efteråt.

Det verkar ju vara jätte svårt det där. Jag vet att gränser behöver ju barn. Konsekventa gränser anpassade till vilken mognad barnet har så klart. Men huuur hård ska man vara mot en ettåring? Dett är säkert en värderingsfråga och det blir nog svårt att säga exakt vad som är rätt eller fel. Men vad anser ni?

• Svar på tråden Hur hård ska man vara mot en ettåring????
  • Zaria

Inte hård alls, utan mest avleda...en ettåring har ingen direkt impulskontroll.

• Javah

Inte speciellt hård enligt mig, jag tycker att i den åldern är det tryggheten som ligger i fokus.
    Trygghet, tillit och kärlek är en fin grund för kommande trots perioder. Visst ska man säga ifrån om barnet gör något helt galet men jag tycker inte man behöver ha någon väl genomarbetad konsekvensplan så tidigt.

• väntar på min tur

Jag tror (och vet av erfarenget) att 1-åringar inte lyssnar på "nej". Särskilt inte om du låter "snäll" på rösten. Man måste visa med handling och tonfall. Med handling menar jag naturligtvis att man får ha kroppskontakt och visa på hur man kan göra istället. Men tonfall menar jag att de reagerar och lär sig snabbt rätt och fel när man  "glatt" ger positiv feedback på bra och rätt saker och när de gör fel osv konsekvent visa med både röst och handling.

Lycka till!

• Cherrie

Tar til mig allt här. Har en helt galen 1-åring som testar alla gränser han kan... ; )
     Helt vild och man blir så frustrerad... Men tack för alla råd här =)

• Mrs Ray

En ettåring kan inte uppfostras och jag tycker inte att man ska vara hård mot ett så litet barn. det är bättre att lyfta bort barnet ur situationer som är farliga. Självklart kan man säga "nej" med bestämd röst, men jag tycker inte att man bete sig så att det kan uppfattas som skrämmande av barnet. Barnet handlar på impuls och är inte stort nog att förstå det här med konsekvenser. Här handlar det mest om att se till att barnet inte gör sig illa eller inte till exempel tuggar i sig något som mamma och pappa är rädda om...

• gastronomer

Har ingen ettåring själv (min plutt är 7 månader och förflyttar sig än så länge inga långa sträckor...) men har en kompis med en ettåring. Om hennes dotter gör något förbjudet eller farligt så säger mamman hennes namn med väldigt bestämd och markerad röst - vilket gör att dottern tittar upp. Sedan avleder hon henne och visar något annat. Det verkar funka för det här barnet.

Svar på tråden Hur hård ska man vara mot en ettåring????