• TheMother

Kåvepenin 2g*3/dygn *10 dagar mot bihåleinflammation?

Hej

Har fått utskrivet Kåvepenin mot bihåleinflammation efter att ha haft stigande huvudvärk i en veckas tid.
    Jag undrar dock över dosen; är inte den väldigt hög? 2 g (2*1g) tre gånger/dygn i tio dagar.
    Är gravid i vecka 35, vilket gör mig extra nojig.

Någon som har erfarenhet av bihåleinflammation och kåvepenin under graviditet?
    Eller finns det nånstans jag kan vända mig för att få reda på om dosen är inom det normala?

• Svar på tråden Kåvepenin 2g*3/dygn *10 dagar mot bihåleinflammation?
  • Themis

Ring Apotekets kundservice på 0771-450 450 vid frågor som rör:

Öppettider Ditt recept Synpunkter och klagomål Ditt medlemskap i ApoPlus De borde i alla fall kunna svara på om förskrivningen är rimlig till en gravid.

Jag har haft många bihåleinflammationer och jag har fått den dosen någon gång, men det var längesen.
  • TheMother

Tack för svaret.

Ringde på apoteket men blev hänvisad till Läkemedelsupplysningen så jag har pratat med dem nu.
    Normaldoseringen var något lägre, 0.8g*2 2-3ggr/dygn i tio dagar. Kunde dock bero på graviditeten att jag fick högre dos, men det skulle inte vara någon fara enligt kvinnan jag pratade med. Alltid skönt att dubbelkolla som gravid :)

• Eisa

Vid akut sinuit (alltså bihåleinflammation) ges 25 mg/kg kroppsvikt och dostillfälle, i 10 dagar. (fass.se)

Så det verkar stämma

• Eisa

Och "Omfattande kliniska data talar för att fenoximetylpenicillin inte medför ökad risk för fosterskada."

Så tugga på och lycka till!

Svar på tråden Kåvepenin 2g*3/dygn *10 dagar mot bihåleinflammation?