• Anonym (meg)

Han frågar aldrig?

Min sambo sedan flera år tillbaka är just nu bortrest i en månad på semester. 
    Han hör av sig 1-2 gånger per dag via mail eller sms. Jag skriver frågor, undrar hur han har det och vad han gör och så vidare...  Jag får svar, men inga frågor tillbaka. En enda gång har han frågat hur jag mådde, men det är snart en vecka sedan nu. Det är inte så att jag berättat det i alla fall, utan vår kontakt har bara handlat om honom.

Jag blir ledsen och undrar varför han inte frågar, bryr han sig inte?

Borde jag skriva något i stil med: "Men kul att du undrar hur jag mår och vad jag gör"?  
    Men det tar emot, för vill inte bråka när han är bortrest...
    Är jag bara överkänslig, och borde egentligen strunta i det? 

• Svar på tråden Han frågar aldrig?
  • Anonym

1-2 ggr per dag är väl inte så lite?

• Tazzme

Jag tycker mig i alla fall att ha märkt att det är många män som inte gör så. Alltså de frågar inte saker i stil med "hur mår du", "vad har du gjort idag" osv. Tror att de helt enkelt antar att ifall det hänt något viktigt, eller du mår extra bra eller extra dåligt, så säger du till om det. Det behöver nog inte alls betyda att han inte bryr sig. Han tänker väl bara på ett annat sätt.

Men du kan ju alltid fråga honom. Alltså fråga varför han inte hör sig för mer om dig, just då hur du mår, vad du gjort etc. För det finns ju egentligen ingen förutom han som kan ge dig ett bra svar på din fråga...

• Anonym (meg)
    Anonym skrev 2011-02-21 18:29:17 följande:
    1-2 ggr per dag är väl inte så lite?
    Nej, det skrev jag inte att jag tyckte?
  • AnnelieE
    Anonym (meg) skrev 2011-02-21 18:22:45 följande:
    Borde jag skriva något i stil med: "Men kul att du undrar hur jag mår och vad jag gör"?  
    Men det tar emot, för vill inte bråka när han är bortrest...
    Är jag bara överkänslig, och borde egentligen strunta i det? 
    Om du tycker att detta är ett problem och vill prata med honom om det bör du snarare säga:
    "Varför frågar du inte hur jag mår och vad jag gör?" Istället för att på en gång låta vresig, vilket meningen du skrev gör. Han lär knappast ta åt sig och reflektera över det hela om du attackerar honom istället för att faktiskt försöka ta reda på vad det beror på.
  • Anonym (meg)

Tack AnnelieE, det var ett bra förslag. Du har rätt i att det låter vresigt.

Det känns så ologiskt att han inte frågar något! Borde det inte gå upp för honom att, vänta... jag har ingen anning om vad hon har gjort de senaste två veckorna?
    Är så ledsen.

Svar på tråden Han frågar aldrig?