• emwia

Varför går vissa FÖR nära när man pratar?

Varför går vissa människor lite för nära när man pratar?
    De ställer sig liksom uppe i ansiktet nästan och vill prata allmänt, oftast mycket trevliga människor men varför gå in på mitt "revir"?
    Hur tänker du som gör så??
    Hur kan jag reagera? Känns lite fel att backa!

• Svar på tråden Varför går vissa FÖR nära när man pratar?
  • Pia och Elna

De har helt enkelt en annan uppfattning om vad som är för nära. Backa så borde de väl fatta.

• Kya

det kan bero på två orsaker:

1: din personliga sfär är högst individuell. ofta beroende på var du bor. tex en kines har en mkt mindre personlig sfär, eftersom det är väldigt många som bor på en liten yta. en bonde i norrland har en mkt större sfär eftersom han är van att ha mkt yta runtom sig. om de två träffas, så kliver kinesen in på bondens sfär eftersom han vill stå på ett avstånd han tycker är bekvämt, och då blir bonden väldigt obekväm. alltså en fråga om hur det ser ut där människan bor?

eller

2: Människan försöker utmana dig, få dig att medvetet må lite dåligt och visa sin makt över dig. det är helt enkelt en rangfråga.

F och L, mina stjärnor :)
  • DrottGirl

Det kan också bero på att man har en neuropsykiatrisk störning som gör att man inte uppfattar detta. Barn med diagnoser inom autismspektrat kan ofta (inte alltid) ha problem med detta, dock är dessa barn oftast lättlärda och har många gånger (om diagnosen satts tidigt och de fått adekvat hjälp) fått lära sig genom lekterapi vad som är brukligt. bl a brukar man låta dessa barn t ex  gå runt med en rockring för att lära sig att närmare än vad rockringen kan nudda en annan person går man inte någon.

Det kan vara dålig syn alt hörsel, jag har hörsel och synskadade i min närhet och för att använda sig av galghumor så är dessa personer alltid i närheten skämt osido, det finns utlöver de jag och ovanstående nämnt massor av orsaker varför det är så att en del står så "sjukt" nära en hela tiden

Det finns även andra personligheter samt personlighetsstörningar som gör att man platsar in i denna kategori.

• DrottGirl

Ibland fungerar det inte att backa, framförallt inte hos personer som har ett dolt hanikapp (neuropsykiatrisk diagnos) men det fungerar alltid att vara tydlig och säga att så hrä känner du det. alla förstår inte automatiskt de siganelr du sänder ut när du känner dig trängd.

Det är inte lätt för oss som blir "utsatta" heller, att säga till en person med ord och dessutom rakt på sak är inte lätt när man ska förmedle angt "negativt!"

lycka till

• mosterYster

Min pappa gör så *s* men jag tror att det är för att han hör så dåligt. Han gjorde inte så förut.

• din

Det är olika,och olika människor har olika vanor,
    ta inte personlig, det är bara vanor handlar om.

• Raindance

Jag har faktiskt testat detta på folk medvetet för att se vad som händer.
    En del pallar att man står hur nära som helst, och några få står närmare än vad jag själv känner mig bekväm med. Vissa backar omedvetet när man står för nära.
    Endast ett fåtal (en person) har öppnat munnen och sagt att de inte gillar att man står så nära. 

Som sagt, det är högst individuellt, och beror även på situation, plats, relation mm hur stor komfortzon man har.  

• Grätchen

Haha. Jag la märke till häromveckan att folk i kö ställer sig enormt nära. Back off liksom, kön går inte fortare för att du står 15 cm ifrån och trycker bakom mig.

• Boel1

Jag har barn som kommer alldeles för nära när de ska prata, kämpar med att lära dem. Och det är ju lite konstigt att jag inte vill ha dem så nära när de pratar, för annars kan jag ju ha dem hur nära som helst!
     Det har väl som någon sa dels med kultur och dels med vad man själv har för personlig sfär. Känner jag personen väl som gör det så skulle jag säga till, annars får man väl backa!

• punkt
    Kya skrev 2011-02-21 21:13:43 följande:
    1: din personliga sfär är högst individuell. ofta beroende på var du bor. tex en kines har en mkt mindre personlig sfär, eftersom det är väldigt många som bor på en liten yta. en bonde i norrland har en mkt större sfär eftersom han är van att ha mkt yta runtom sig. om de två träffas, så kliver kinesen in på bondens sfär eftersom han vill stå på ett avstånd han tycker är bekvämt, och då blir bonden väldigt obekväm. alltså en fråga om hur det ser ut där människan bor?
    Det är också ,så jag tänker.

Man är van på olika sätt. Sedan är så, ibland vill man inte tala högt och prata öppet om sig,och om det som han /hon tänker i sitt privat liv, så att alla hör.
    därför kommer man lite närmare.

sedan är så,i många kulturer folk kommer för nära.
    det är inget personligt du ska ta åt dig,utan acceptera att folk är olika.
  • k girl

Jag har en bekant som alltid ställer sig lite, lite för nära och som dessutom tittar en väldigt intensivt i ögonen när man pratar. Tjejerna faller för honom som furor, kan jag också meddela (ja, också jag föll), förmodligen för att en del av dem tror att han är intresserad när han beter sig på det sättet.

• KatjaKaj

Min mamma gör också så men hon hör väldigt dåligt och skäms över det.
    Så hon tycker det är jättejobbigt att säga va hela tiden så då ställer hon sig nära. 

Svar på tråden Varför går vissa FÖR nära när man pratar?