• mrseklund

    Vad är det med kaninen?

    Måste fråga om någon här vet varför sonens kanin beter sig som den gör.

    Hon är född i oktober och har bott fram till jul i utomhusbur. Vi har sen haft henne inne för att vi vill att den ska bli tamare och sen hade vi ingen utebur klar.
    Hon var kelig till en början men sedan två veckor verkar hon grinig. När jag ska byta i buren så gör hon "aggressiva" ljud och kan göra utfall mot min hand och nafsa till den. Hon har efter två månader inne också börjat fälla hår.

    Frågan är då...är hon bara en tjurig tonåring eller mår hon inte bra? Trivs hon inte?
    Kan de börja fälla hår så långt tid efter att de kommit in i värmen?

    What´s up with the bunny???

  • Svar på tråden Vad är det med kaninen?
  • sheena82

    Stressad? Får kaninen lugn och ro eller är det liv runt om den? Könsmogen?
    Jag är absolut ingen kaninexpert men lite tankar bara. Har den ont någonstans? Har någon råkat ta för hårt i den så den förknippar handen med smärta?

  • Christel83

    Honor brukar reservera sitt revir mer än hanar, visa hennes lugnt och tydligt att du är på väg ner i hennes revir så gör hon nog inget utfall!
    Lugn och ro runt buren är viktigt!

  • Boosta

    Jag tror också hon markerar revir, speciellt eftersom hon har en ny bur inne nu, hon har ett nytt revir. Låt henne vara i fred i buren, men sitt på golvet bredvid och låt henne komma till dig. Du kan locka henne med något gott.

    Min innekanin fäller som bara den nu, inget ovanligt. Borsta henne varannan dag (eller varje om hon tappar mkt) och se till att hon dricker mycket och får i sig mycket hö.

  • mrseklund

    Tack för råden...
    Det är inte så lugnt runt hennes bur. Hon bor i hallen för tillfället och jag har småbarn som gärna vill vara där och titta. Jag vet inte riktigt var jag ska flytta henne just nu. Hon ska bo ute till sommaren.

    Ska vara lite mer försiktig när jag går ner i buren och börja borsta henne. Jag har inte borstat henne alls hittills.
    Ska fixa lite nytt hö också för hon gillade inte ängshö som jag köpte sist.

  • sheena82

    För kaninens bästa hade jag inte låtit barnet härja runt buren. Kaniner är rätt så lättstressade och på din beskrivning verkar kaninen inte må så bra. Barnen får helt enkelt lära sig att låta djuret vara ifred.

  • ViVäntarLois

    Kaniner är väldigt lättstressade och inte alls bra "barndjur" på det sättet... Synd för förstagångsägare att de ofta marknadsförs som lätta husdjur till barn vilket gör att man vilseleds. Men om jag var ni hade jag börjat med att flytta kaninen till en lugnare miljö (hallen är ju en ganska stressande miljö även utan barn) samt försöka förklara för barnen att runt kaninen måste man vara väldigt lugn, tyst och försiktig.

    Ang. flyttandet mellan att bo inne och ute skulle jag vara försiktig. Självklart kan en innekanin bo utomhus på sommaren men kaniner är känsliga för temperaturskillnader och att flytta en utomhuskanin till inomhusklimat mitt i vintern kan vara riskabelt. Den här gången verkar det ju gått bra, fällning är helt naturligt, men det kan vara bra att veta.

    Även om kaniner är små och inte stör så mycket är det ändå ganska "komplicerade" och känsliga djur. Du och barnen kanske kan läsa lite kaninböcker tillsammans? Kan vara ett bra sätt att involvera barnen och få dom att förstå sig på husdjuret också :)

    Om kaninen inte redan har det så kan en liten "håla/hus" i kaninburen kanske vara en bra idé? Ett eget litet krypin där kaninen kan gömma sig och känna sig trygg. I fällningstider kan man också ge lite ananassaft i vattnet för att förebygga pälsbollar och förstoppning i magen.

    Med lite lugn och ro och umgänge på kaninens villkor kommer ni säkert få en jättetrevlig kompis där hemma! Lycka till :)

Svar på tråden Vad är det med kaninen?