• Äldre 21 Feb 22:31
    24757 visningar
    10 svar
    10
    24757

    Hur få bort unken doft på jacka?

    Hej,

    Hoppas detta är rätt forum-del...

    Jag har köpt en begagnad jacka. Den är jättefin men den har med största sannolikhet förvarats i en källare eller dylikt, tillsammans med andra äldre kläder. Den är köpt i England och det är en oljerock.

    Oljerockar, eller "vaxrockar" har redan från början en ganska distinkt doft p.g.a vaxet de är impregnerade med, det vet alla som känner till typen.

    Problemet är att den luktar apa. Ja, den luktar som den legat i en fuktig båt-ruff faktiskt, eller ombord på ett gammalt skepp en längre tid. Den kom i posten idag och jag har hängt ut den på balkongen i -10 nu för jag kan inte hänga den i hallen p.g.a lukten. Där får den hänga o vädra lite.

    Men vad kan man göra? Har ni nåt tips? Finns det nån spray eller hur gör man?
    Som ni kanske förstår så kan man inte tvätta den i maskin, den är ju vaxad.

    Tacksam för tips.

    /Puppa.

  • Svar på tråden Hur få bort unken doft på jacka?
  • Äldre 21 Feb 22:35
    #1

    Vet inte om det går att använda på en oljerock men det finns en enzymblandning som heter Mirazyme, jag har använt den ett par gånger och den har tagit bort både röklukt och källarlukt.

    Men jag är osäker på hur den fungerar på just oljerockar, det är ju lite speciellt.


    Any truth is better than indefinite doubt
  • Äldre 21 Feb 23:07
    #2

    Åh fasen! Verkar vara "odördödare" för dykutrustning och liknande. Kunde ju faktiskt kunna funka?


    Tack för tipset!!

  • Äldre 22 Feb 00:32
    #3

    Kemtvätt?

  • thegod­dess
    Äldre 22 Feb 08:21
    #4
  • Äldre 22 Feb 08:54
    #5

    Skitbra tips! Ska dra till Classe idag och leta efter YocoAir!


    Tack!!


     


    /Puppa

  • thegod­dess
    Äldre 22 Feb 10:18
    #6

    funkar mot röklukt i lägenhet iaf
    när jag var ung å dum rökte jag inne..när jag sen flyttade provade jag detta. sprayade väggarna och satte upp såna påsar i varj rum ett dygn innan hyresvärden kom å kolla. han märkt inget å han e petig

  • Harmon­y W
    Äldre 22 Feb 21:00
    #7

    Man ska inte hänga ut kläder för vädring utan hänga dem på elementet istället! Värmen tar bort lukt (som t.ex röklukt eller matos) bättre än den friska luften. Fråga mig inte varför! Solig Men det funkar.
    Huruvida det kommer att funka på din oljerock vet jag icke men det kan vara värt ett försök!
    Lycka till!

  • Äldre 23 Feb 10:33
    #8
    Harmony W skrev 2011-02-22 21:00:25 följande:
    Man ska inte hänga ut kläder för vädring utan hänga dem på elementet istället! Värmen tar bort lukt (som t.ex röklukt eller matos) bättre än den friska luften. Fråga mig inte varför! Solig Men det funkar.
    Huruvida det kommer att funka på din oljerock vet jag icke men det kan vara värt ett försök!
    Lycka till!
    Intressant iakttagelse!

    Som av en slump, när jag bar ut rocken i garaget (eftersom den kommer stinka ned i hallen) så hängde jag den på en galge över just det värmeelement jag har där ute! Visste inte att det eventuellt har bättre effekt, men det var ju bra att höra det från dig för nu hänger den som sagt där.

    Min flaska YacoAir glömde jag såklart på skrivbordet på jobbet igår, men ikväll så! Då blir det spraya av!!

    /Puppa
  • thegod­dess
    Äldre 23 Feb 10:44
    #9

    hopas det funkar med nåt av det då
    lycka till

  • Äldre 23 Feb 13:49
    #10

    Jag kan bara applådera inköpet av Yocoair. Mirakelmedel som tog bort spylukt från mina söners älskade lekmatta efter en magsjukesession.

Svar på tråden Hur få bort unken doft på jacka?