• Millan83

Alvedon + Ipren?

Sitter här med en galen tandvärk och ska försöka smärtstilla! Googlar, men mitt smärtpåverkade jag fattar inget så jag kastar ut en fråga här istället:

Är det Ipren (ibuprofen) och Alvedon (paracetamol) som det är bra att kombinera? Hur hög dos av respektive isf?

Tacksam för svar!

/Tandvärk from hell 

• Svar på tråden Alvedon + Ipren?
  • gammeltacka

1 g Alvedon + 400 mg Ipren.

Maxdos per dygn:  Alvedon 4 g (8 tbl på 500 mg),  Ipren 1200 mg (3 tbl på 400 mg)

Lycka till  

• Millan83
    gammeltacka skrev 2011-02-21 23:17:42 följande:

Maxdos per dygn:  Alvedon 4 g (8 tbl på 500 mg),  Ipren 1200 mg (3 tbl på 400 mg)

Lycka till  

Tack!! Då stoppar jag i mig det så kanske jag lyckas äta något också utan att smälla av av smärta! 

• Leija

Sedan tycker jag att ibumetin hjälper bättre mot tandvärk än ipren.

• Millan83
    Leija skrev 2011-02-21 23:23:31 följande:
    Sedan tycker jag att ibumetin hjälper bättre mot tandvärk än ipren.
    fast ipren och ibumetin innehåller väl båda ibuprofen??
  • Mannagrynsgröt
    Millan83 skrev 2011-02-21 23:25:11 följande:
    Helt korrekt. De är vad apoteket kallar för likamedel.
    Ta du både ipren och alvedon, det rådet har jag själv fått av läkare och sjuksköterskor när jag har svåra smärtor.
    Hoppas det lindrar så du får sova!
  • Leija
    Millan83 skrev 2011-02-21 23:25:11 följande:
      Ja Tungan ute Men det sitter nog mera psykiskt att det hjälper bättre skulle jag tro !
  • ssooffaann
    gammeltacka skrev 2011-02-21 23:17:42 följande:

Lycka till  

Stämmer bra det! Jag tycker det fungerar jättebra och ta panodil tillsammans med Ipren mot tandvärk, eller om man har annan värk som är utöver det vanliga.

Viktigt och tänka på Maxdosen bara att man kan ta Panodil 2 st 4 gånnger per dag och Ipren 400 mg 3 gånger om dagen. Precis som Pollys mamma skrev.
    Leija skrev 2011-02-22 00:00:35 följande:
      Ja Tungan ute Men det sitter nog mera psykiskt att det hjälper bättre skulle jag tro !
    Nej det är inte någon placebo effekt där inte att det skulle vara bara psykiskt att det fungerar bättre. Paracetamol och Ibuprenorfin tillhör olika typer av smärtstillande läkemedel. När man ska smärtbehandla effektivt använder man sig av smärtstillande ur olika läkemedels typer för att få bättre effekt.

Paracetamol verkar på ett sätt mot smärtan medans Iburenorfin verkar på ett annat sätt... tillsammans få man en effektivare smärtlindring.

Jag har lärt mig detta när jag pluggade till syrra =)

Hoppas tandvärken försvinner, det är hemskt jag vet!
  • Millan83

Fast den där psykiska effekten det diskuterades om är ju att det inte är nån skillnad på ipren och ibumetin! 

Samma verksamma ämne!

Jag tog 1g alvedon + 400 mg ipren igår och fick sova nästan hela natten!

Tack! 

• gammeltacka

Gott att det funkade

• Leija
    ssooffaann skrev 2011-02-22 12:00:00 följande:
    Nej det är inte någon placebo effekt där inte att det skulle vara bara psykiskt att det fungerar bättre. Paracetamol och Ibuprenorfin tillhör olika typer av smärtstillande läkemedel. När man ska smärtbehandla effektivt använder man sig av smärtstillande ur olika läkemedels typer för att få bättre effekt.

Paracetamol verkar på ett sätt mot smärtan medans Iburenorfin verkar på ett annat sätt... tillsammans få man en effektivare smärtlindring.

Jag har lärt mig detta när jag pluggade till syrra =)

Hoppas tandvärken försvinner, det är hemskt jag vet!
    Jag vet skillnaden på Paracetamol och Ibuprofen, det jag pratade om handlade om två tabletter som innehåller ibuprofen :o)
  • mollyy

hjäälp kan man ta 2 ipren och en alvedon paracetamol mot smärtor ? har nämligen opererat bort visdomstanden :( är svullen och kan inte sova om nätterna ? snälla svara fort

• nemo1
    mollyy skrev 2013-06-25 22:13:42 följande:
    hjäälp kan man ta 2 ipren och en alvedon paracetamol mot smärtor ? har nämligen opererat bort visdomstanden :( är svullen och kan inte sova om nätterna ? snälla svara fort

Nej du ska ta en ipren (400mg) och två alvedon (1g)
Svar på tråden Alvedon + Ipren?