• Zygo

Välkomstfest, vad bjuda på och vilka ska komma?

Vi vill hålla en välkomstfest (namngivning) för vår dotter någon söndag i maj.
    Saken är att jag har stor släkt och min sambo knappt någon (han har bara sex stycken att bjuda).

Antingen bjuder vi alla och då blir vi runt 50 personer, eller väljer ut några få bara. Vi vet inte riktigt hur göra, för 60 pers är på tok för mkt. Vi tänkte hålla festen hemma hos mina föräldrar som har stor trädgård osv. (Jag o sambon bor i en jätteliten lägenhet i stan).

Vi funderar på vad man skulle kunna tänkas bjuda på. Att bjuda på välkomstbubbel, smörgåstårtor och kaffe med tårta för 50 pers är på tok för mycket, mycket med tanke på att vi har en megakass ekonomi för tillfället (och kommer ha minst ett år till). Jag är lite rädd för att bara välja ut vissa i släkten, vi har ofta stora släktkalas och skulle jag inte bjuda vissa så skulle de bli sårade. Jag umgås lite mer med vissa i släkten än med andra, men när det hålls fest i släkten så är alla alltid bjudna. Jag vill även ha med några av mina vänner.

Kan man bjuda alla 50 personer på enbart kaffe och tårta? OM ni tycker det är fattigt och jag bör ha mat, vilka bör jag "välja ut" (utan att riskera att såra någon i släkten?).

• Svar på tråden Välkomstfest, vad bjuda på och vilka ska komma?
  • Hon o Han

ett par jag känner hade olika frukostbullar och pålägg, och kladdkaka efter det. var supergott bara det!

• Zygo
    Hon o Han skrev 2011-02-22 00:17:32 följande:
    ett par jag känner hade olika frukostbullar och pålägg, och kladdkaka efter det. var supergott bara det!
    Jo, men så tänker jag att folk köper med sig presenter och så får de bara en frukostbulle eller en bit tårta? Blir de inte besvikna?
  • Sar

Jag antar att namngivningsfester är rätt lika dop och har vi gjort så att vi bjudit de allra, allra närmaste. Syskon m. familj samt föräldrar, vi har också haft med våra bästa vänner.

• jennifer88

Jag har väldigt många små i min närhet just nu = måånga dop och namngivningfester de senaste åren.
    Standard har varit nära släkt och vänner, runt 30 pers, och tårta, kaka och kaffe eller lite hemmafixad buffemat som pastsallad, kallskuret, röror och baugett. Tror verkligen inte att någon kommer tycka att det verkar snålt att ni "bara" bjuder på kaffe och tårta. De är nog bara glada att få komma och fira med er och träffa ert lilla mirakel..

• Karolinan01

Fråga er själva först vad ni vill; bjuda många gäster eller ett fåtal? Det behöver ju inte bli så dyrt att bjuda många, framföralt om ni gör allt från grunden. Om du i inbjudningen går ut med att ni bjuder på kaffe och tårta är gästerna införstådda med detta och förväntar sig därför inte brakkalas.

Annars är pastasallad relativt billigt och enkel att tillaga i stora kvantiteter, likaså matpajer. Annars kan ni ha knytkalas där alla tar med sig en påse kaffebröd var och ni står för tårta och dryck? Han och Hon förslag fungerar också bra; duka upp en buffé med olika sorters bröd, matiga pålägg (skinka, salami, räkor, rostbiff, ost, grönsaker) och avsluta med kaffe och tårta. Det behöver inte vara komplicerat och går man dessutom ut med vad det bjuds så kommer ingen att bli besviken det lovar jag Glad

• Zygo

Var inne på pastasallad/buffé tidigare också, men övergick till smörgåstårta... men från att ha tänkt ha mat o kaffe med tårta är jag nu mer inne på enbart kaffe/tårta/kakor......eftersom jag vill bjuda alla tror jag. Känns taskigt att utesluta vissa.

Hmm, ja, man kan ju skriva i inbjudningarna att det serveras kaffe och tårta, så ingen förväntar sig värsta buffén. Och därmed inte tar med den dyraste present de kan hitta? Tänker jag tokigt när jag tänker att presenten ska "motsvara" det man bjuder på? Dvs om jag serverar rena lyxmiddagen så kommer man inte med en trisslott (om ni förstår liknelsen..)? Och tvärtom då...

• jennifer88
    Zygo skrev 2011-02-22 00:43:00 följande:
    Var inne på pastasallad/buffé tidigare också, men övergick till smörgåstårta... men från att ha tänkt ha mat o kaffe med tårta är jag nu mer inne på enbart kaffe/tårta/kakor......eftersom jag vill bjuda alla tror jag. Känns taskigt att utesluta vissa.

Hmm, ja, man kan ju skriva i inbjudningarna att det serveras kaffe och tårta, så ingen förväntar sig värsta buffén. Och därmed inte tar med den dyraste present de kan hitta? Tänker jag tokigt när jag tänker att presenten ska "motsvara" det man bjuder på? Dvs om jag serverar rena lyxmiddagen så kommer man inte med en trisslott (om ni förstår liknelsen..)? Och tvärtom då...
    Tror du tänker helt fel om jag ska vara ärlig! När barnet fyller år, är det mängden tårtor och klassen på festen som är avgörande för vad de ska få i pressent av släktingarna? Ganska övertygad om att de flesta ger utifrån vad de har råd med och hur nära de står barnet i fråga = mormor och avlägsen kusin lägger antagligen inte ner lika mycket tanke/tid på pressenten. Och de som gått på många dop/namngivningar har nog redan en summa de tycker är okej, oavsett vad ni bjuder på för fika/mat på mottagningen.
  • Karolinan01

Varför jag främst skulle gå ut med om vad det bjuds på är så att gästerna kan anpassa sig och inte kommer proppmätta (om det bjuds på buffé/ mat + tårta) eller jättehungriga (om det bjuds på kaffe och tårta). Vad du som värdinna bjuder på ska inte alls motsvara värdet på eventuella presenter då jag tror gemene man köper samma present oberoende på vad gäst bjuds på. Festen är för att fira ankomsten av ditt barn, vad man äter kommer sekundärt. Tårta, kaffe och eventuellt några bullar och kakor kommer att göra succé!

• Zygo
    jennifer88 skrev 2011-02-22 00:47:51 följande:
    Tror du tänker helt fel om jag ska vara ärlig! När barnet fyller år, är det mängden tårtor och klassen på festen som är avgörande för vad de ska få i pressent av släktingarna? Ganska övertygad om att de flesta ger utifrån vad de har råd med och hur nära de står barnet i fråga = mormor och avlägsen kusin lägger antagligen inte ner lika mycket tanke/tid på pressenten. Och de som gått på många dop/namngivningar har nog redan en summa de tycker är okej, oavsett vad ni bjuder på för fika/mat på mottagningen.
    Ja, okej, vill bara inte att folk ska komma dit och "jaha?", bli besvikna. Vissa kör rätt långt också..
    Kanske är så att de flesta i min släkt alltid "slår på stort" när de bjuder, något vi inte har råd med..  När det är fester hos släkten så är det överdåd av allt. Så lite komplex har jag väl

Men kanske bättre att "bara" bjuda på kaffe/tårta/kakor och bjuda alla i släkten, jag vill ju trots allt att de alla ska komma...
  • klumpfh

Vi ska ha namngivning i mars och jag tänker på maten hela tiden. Vi blir ca 40 personer och har hyrt lokal. Var först inne på pastasallad, men nu ganska säker det blir smörgås tårta som jag tänker göra på ugnsplåtar tre stycken. + kladdkaka och lite kakor kaffe, läsk, vatten.

• Hon o Han

nä ingen av dom som kom blev det, dom vet att dom inte har så mycket pengar så alla var jättenöjda. Dom hade ju massa pålägg att välja mellan också. det var dessutom ganska tidigt så det blev super till lunch.
    Dom fick ju också presenter och så.

• Zygo

Tänkte att man kunde ha Öppet Hus, dvs mellan kl 14 och 18 en söndag o så bjuder man på kaffe/tårta/kakor. Och så kalla det för "Välkomstkalas"? Vi vill inte ha någon slags ceremoni, inga tal eller så, utan att folk som inte träffat vår dotter ska få tillfälle om de vill.
    O så har vi en gästbok som är dotterns o där folk kan skriva små hälsningar till henne och på första sidan skriver vi alla hennes namn o mellannamn och varför hon fått dem, så får folk läsa det. Är ingen i min familj som vill hålla tal eller stå och prata inför folk, så det får nog bli så.. blir rätt avslappnat tror jag. Och Öppet hus så har man tid att ägna sig åt gästerna istället för att alla är där på samma gång, riskerar man fastna hos någon och missa andra som kan känna sig glömda.

Vad tror ni?

• Zygo
    Hon o Han skrev 2011-02-22 20:58:54 följande:
    det låter väl jättebra! kul idé med boken =)
    Tack!
  • Denebola

Måste bara reda ut en sak. Presenten ska INTE motsvara värdet av maten!!

Inte heller är en present något man som inbjudare kan förvänta sig/räkna med, utan är en vänlighetgest från gästen.

Så TS. Gör som ni helst vill, innebär det många gäster och då lättare mat/fika, så ha inte dåligt samvete för det! Det handlar om att välkomna en ny släkting, inte att äta brakmiddag, eller hur?

Svar på tråden Välkomstfest, vad bjuda på och vilka ska komma?