• Pia och Elna

Stor familjebil med plats för två barnstolar i bak och bagageutrymme för syskonvagn och packning?

Vad finns det egentligen för bra familjebilar? När jag väntade min dotter köpte vi en Mercedes C klass kombi i tron om att det var en stor och bra familjebil. Men så var inte fallet när vi nu har gått från babyskydd till barnstol så får den visserligen plats bakom passagerarsätet men passageraren måste vara väldigt liten. Vi har en Maxi Cosi Mobi. Bagageutrymmet är inte heller speciellt stort när man packar vagn, resesäng m.m. så är det fullt och väskorna får ligga inne i bilen och det är itne hållbart när vi nu ska få ett till barn.

Vilken  bil får plats med två barnstolar i bak och bra med plats i fram? Både jag och maken är rätt långa. Vi behöver även plats för vagnar och packning m.m. Ja ni vet nog hur det är

Jag har förstått att Passat är rätt stora och bra men finns det fler tips? Vad har ni för bilar?

• Svar på tråden Stor familjebil med plats för två barnstolar i bak och bagageutrymme för syskonvagn och packning?
  • Amazina

*Favoritar* vill också veta...

• Donum

Passat är väl den bil som jag absolut aldrig skulle köpa, men det är jag det. Tycker inte att Volkswagen är värd pengarna. 

Citroën C5 har väl en av marknadens största bagageutrymmen, om jag inte minns fel.  Även Ford Mondeo, även om jag personligen tycker att Ford är tråkiga att köra. Jag är lite imponerad av Kias C'eed SW också. Har kört en sån och blev positivt överraskad. Har också ett bra bagageutrymme. 

Vi ska också köpa bil och för närvarande har vi faktiskt (!) kommit fram till att det blir en SAAB 9-3 eller Volvo V70 (alt. XC70). Vi har dock en begränsad budget. Annars hade man ju kunnat välja vad som helst. Solig

• Gro

Vi köpte nyligen volvo XC60, i den får vi plats med två bakåtvända barnstolar i bak. I och med att den är högre så behöver man inte dra bak förarstolen så långt om man är lång eftersom man får en mer upprätt hållning (förklarade jag det där någorlunda förståligt?).
    Vi har även plats för kombivagn i bak (dock har vi inte den största modellen på vagn). Kan säga att djupet på bagageutrymmet är lika djupt som på saab 93 (vi hade en sån förut) men i XC60'n så får vi ut mycket mer utrymme på höjden oxå.

Kan tänka mig att xc90'n blir perfekt om man vill få rum men en större vagn i bagaget!

• Mannagrynsgröt

Honda CR-V. Stort utrymme inuti, alla får plats både bilbarnstolar och långa vuxna, samt plats över. Högt i takt, ovärderligt när man ska in med ungarna i bilbarnstolar. Baksätet går att flytta fram eller bak en bit beroende på hur stort bagageutrymme man behöver. Stor och skön familjebil. Finns många årsmodeller om priset är viktigt.

• Gro

kan tillägga att vi inte fick plats med 2 bakåtvända barnstolar i bak på saaben (9-3:an) vi hade innan varav vi köpte xc60'n.
    Kompisen har v70 och för dem är det trångt i fram med bakåtvänd stol i bak nu när deras lille snart blir tre år så man kan knappt sitta i fram då (beroende på hur lång/stor man är som vuxen då förståss). 2 bakåtvända stolar i bak skulle inta funka för dem.

Känner ett par med tvillingar som har en 9-3a och de kommer inte få plats när de byter från babyskydd till bilbarnstolar.

• Mannagrynsgröt
    Jag har förstått att Passat är rätt stora och bra men finns det fler tips? Vad har ni för bilar?
    Min syster och hennes familj har en stor Passat. Men den är inget jag skulle rekommendera, det är trångt i baksätet och mycket obevämt för de som sitter fram när man har bilbarnstolar bak. Bagageutrymmet är helt okej storlek.
  • Karolin86

Passat är inte särskilt rymlig och två bilstolar bak bli trångt. Citroen C5 den gamla modellen, är väldigt rymlig både vid säte och bagage. Saab 9-5 är också väldigt rymlig.

Tänk på att där finns bilstolar som tar mindre plats i bilen och de finns bilstolar som tar större plats.

• Karolin86

Gro: jag har två bakåtvända bilstolar i Saab 9-3, vilka testa ni? Så de är inte omöjligt, jag har tillochmed fått plats med tre bakåtvända när jag haft folk med mig

• Saaaraa

Vi ska köpa en Volvo XC90. Den kan väljas som 7-sitsg, eller 5-sitsig och då har den väldigt stort bagage.

M 071208. H 100227. Bebis BF aug/sept.<3
  • Lady Namárië

Vi har en Toyota Verso, men då har vi en av barnstolarna fram eftersom vi har tre barn.

So say we all
Svar på tråden Stor familjebil med plats för två barnstolar i bak och bagageutrymme för syskonvagn och packning?