• sara2005

Påverkar napp tänderna?

Ja, är det någon som vet? Vår lilla tjej använder vääääldigt gärna napp, både dag och natt, även om vi försöker vara restriktiva dagtid. Hon är 1 år. Tycker att det tar lång tid för framtänderna att "växa klart", bli stora helt enkelt. Är det möjligen nappen som påverkar?

• Svar på tråden Påverkar napp tänderna?
  • Vombell

Min äldsta tjej hade en stor glugg där framtänderna skulle vara fast hon inte använde napp så väldigt ofta (bara när hon sov sista tiden). Folk frågade om hon tappat tänderna redan fast hon var så liten. Hon slutade med nappen när hon var 3½ år och på bara 2 veckor hade tänderna vuxit ner till sin rätta plats. Bara 2 veckor! Jag var chockad..

har hört att om man bara slutar med napp vid 3 års ålder så är det ingen fara för framtida tandbesvär. (en del säger 4 år, jag vet inte vilket som stämmer)

• Blåklocka

Det påverkar inte hur snabbt tänderna kommer fram. Däremot kan nappanvändning leda till bettfel som sedan måste behandlas med tandställning. Fast napp är bättre än tumme iaf. Dels för att man kan påverka när barnet har den och för att barn ofta slutar använda napp tidigare jmf med tumme. Finns många som suger på tumme långt upp i åldrarna! Ju tidigare man slutar med napp, desto bättre ur bettutvecklingssynpunkt!

• LR75

Jag själv hade napp som barn och jag hade napp lääääänge. Innan jag tappade mina mjölktänder hade jag lite glest mellan tänderna, vet ej om nappen hade någon inverkan där. Jag fick inte heller utåtstående tänder...Och jag hade napp länge, säkert enda upp i lågstadiet. Idag har jag de rakaste tänder man kan tänka sig och har aldrig haft tandställning. //Linda

• sara2005

Ja, är det någon som vet? Vår lilla tjej använder vääääldigt gärna napp, både dag och natt, även om vi försöker vara restriktiva dagtid. Hon är 1 år. Tycker att det tar lång tid för framtänderna att "växa klart", bli stora helt enkelt. Är det möjligen nappen som påverkar?

• Linda xxx

På min son har nappen gjort att tänderna är ganska glesa och så när han biter ihop så blir det en ganska stor "glugg" mellan tänderna...
    Men jag tror inte den påverkar hur snabbt dom kommer upp...

• big mama

Har en kompis som har en son på ca 2 år.
    Han använder napp Väääldigt mycket.
    De var nyss till tandläkaren och han måste sluta med napp genast.
    När han biter ihop får han världens glipa mellan framtänderna och de nedre tänderna.

Det kan ju helt klart påverka bettet, men vet inte om det påverkar hur fort de kommer upp.
    Ring och prata med en tandläkare så får du de bästa svaren

• Tbulle

Hade själv napp och sög på tummen när jag var liten och har genom åren haft ca fem olika tandställningar samt räls i tre år under tonåren. Huh! Mycket av mina fel berodde på napp och tumanvändning sa min tandreglerare.

• Lillknoppen2

Sluta med napp senast vid 2 års ålder är den generella rekommendationen av tandvården hos oss.

• nickeny

2 år har jag också hört.

• Moa38

Min son hade napp tills han var 5 år. Han kunde få in fingret i glipan fram mellan tänderna uppe och nere.
    På mindre än en månad efter att han slängt nappen hade hans tänder vuxit rätt och glipan försvunnit. Man kunde inte alls se att han använt napp i fem år!!!
    Tror det är olika på olika barn
    Hans tandläkare sa att absolut senast 5 år skall man vara när man lägger nappen för att undvika att tänderna (bettet)skall ta skada.

• special

Min son har haft napp i 7 år(inga kommentarer tack) och han har världens finaste tänder men vem vet, det finns barn som kanske får glugg eller liknande av napp.
    Personligen tror jag att det är skrämselpropaganda.

• skygazer

sara2005:Min Sambo är Leg.Tandhygienist och man skall vara försiktig med att ha napp för länge. Det kan bli ett glugg som sedan kan medföra tandställning. Napp skall man ju endast använda för att barnet ex skall sova, inte gå runt med den hela dagarna. Så 2 år är nog gränsen. Nu när hon är 1 år är det inga problem, men kanske skall börja med en liten avvänjning på längre sikt, inget direkt utan låt det ta den tid det tar ex några månader om det så behövs.
    Min sambo som jobbar med detta var dag ser det ofta när föräldrar kommer in med sina barn i 5 års åldern där de har fått ett glugg.

• skygazer

Varför kan man inte rätta sina inlägg på detta forum som på så många andra, retar mig när man råkar skriva fel, "en glugg" inte ett glugg

• LottaRos

Mina killar har bägge två sk öppet bett pga nappen. Deras framtänder växer som i cirkel o det blir alltså en glipa när de stänger munnen.

Nu, 22 mån gamla, har de precis slutat med napp så jag får se om/hur tänderna ändras.

Vår tandläkare säger att absolut innan 5 år måste man sluta för att inte påverka bettet i framtiden. Men har man ett såpass öppet bett som mina pojkar så bör man sluta tidigare, gärna redan nu tyckte tandläkaren. Spännande att se hur lång/kort tid det tar för tänderna att rätta till sig!

• izza29

special:
    Tror inte alls att det är skrämselpropaganda.
    Jag vet jättemånga som har ett stort hål mellan över o underkäken tack vare att de har använt napp o tumme för länge.

• krümmel

Min tandläkare sa att så länge barnen bara sugsnuttar på nappen eller tummen borde det inte bli några problem med tänderna så länge de inte håller på till skolan (men det kanske blir lite pinsamt för barnen). Han sa att de barn som däremot riktigt suger så man knappt kan dra ut nappen ur munnen på dom, där är det större risk att det blir bettproblem, som inte går att åtgärda. Glugg o sånt är bara normalt sugande/snuttande tyckte han.

• Kanske kanske inte

Jag sög själv på napp tills jag var 4 år. Detta ledde till att jag under den största delen av mina tonår hade tandställning. Är därför mycket glad att min son inte har behov av napp. Och att han suger minimalt på tummen.

Så var försiktiga med nappen.

• smurfisar

PÅ teo min stora pojk som är 3 1/5 är framtänderna längre upp än de andra tandläkaren säger att det bweror på napp Men hur får man han till att sluta med napp när lillbror använder det

• Cissela

Min älsta dotter på 13 år hade napp tills hon var fyra år. Av nappen (enligt tandläkaren iaf) så fick hon världens överbett. Nu håller hon på och korrigerar tänderna med tandställing och så har hon fått dra ut en del tänder. Mellantjejen kommer oxå att få ha tandställing på grund av nappen men hennes tänder ser inte fullt så hemska ut men så slutade hon med napp när hon var tre. Minsta tjejen har napp men jag tror att vi kommer att försöka ta bort den när hon är runt två år...

Svar på tråden Påverkar napp tänderna?