• Pigelinen

Vi som planerar dop/namngivningscermoni!!! Här samlas vi!

När stora dottern skulle döpas så var vi ett gäng som höll ihop och utbytte erfarenheter o tips och dotterns dop blev jättefint. Nu har dottern blivt storasyster o vi håller på att planera dop igen. Tänkte därför starta enny tråd där vi kan utbyta ideér även denna gång.

I min blogg under 2008 och december finns lite bilder från dotterns dop och i mitt galleri under dopet finns bilder på egengjorda trycksaker från dotterns dop. Kommer nog att göra liknande denna gång.

Vårt dop kommer vara på morsdag, den 29/5... långt fram, jag vet men svärfar fyller 60år samma helg så vi passar på att planera in när ändå släkten är här.

Har idag bokat kyrkan, kommer få besked senare om deet fungerar och igår bokade vi vår familjepräst, samma präst som döpte mig en gång i tiden

Har även kollat med hon som sjöng sist och hon har tackat ja, hon kommer ha med några kompisar som spelar. För oss är musik väldigt viktigt.

Mycket är klart, ivarjefall i tanken, största problemet denna gång är faddrar... hum...har många att välja bland...

• Svar på tråden Vi som planerar dop/namngivningscermoni!!! Här samlas vi!
  • Bellini2

Kul! Här vill jag vara med. Vårt dop är planerat till maj också. Hoppas vi blir många här i tråden.

• Pigelinen
    Bellini2 skrev 2011-02-22 11:02:38 följande:
    Kul! Här vill jag vara med. Vårt dop är planerat till maj också. Hoppas vi blir många här i tråden.
    inte bara jag som är ute i god tid då

när jag ringde kyrkan sa de, oj ja det var till att vara ute i god tid... men eftersom vi vet vilken dag vi vill ha så varför inte boka???

Är det ert första barn? Hur mycket har ni hunnit planera fram till nu då?
  • Oleanna

Bokade dop idag tills den 10/4 och beställde en dopklänning. Det är mitt första barn så lite tips är alltid kul att få.
    Har även bokat församlingshemmet efter. 

• Pigelinen
    Oleanna skrev 2011-02-22 13:16:20 följande:
    Bokade dop idag tills den 10/4 och beställde en dopklänning. Det är mitt första barn så lite tips är alltid kul att få.
    Har även bokat församlingshemmet efter. 
    kul. Sist hade vi också församlingshemmet efter, så smidigt. Nu har vi precis köpt hus så då tänkte vi att vi kunde vara hemma efteråt. Alla släktingar har inte varit här innan.

Dopklänning har vi en i släkten som min mamma sytt, så den sa vår lilla ha.
  • Oleanna
    Pigelinen skrev 2011-02-22 13:33:47 följande:
    kul. Sist hade vi också församlingshemmet efter, så smidigt. Nu har vi precis köpt hus så då tänkte vi att vi kunde vara hemma efteråt. Alla släktingar har inte varit här innan.

Dopklänning har vi en i släkten som min mamma sytt, så den sa vår lilla ha.
    Min sambo hade en som gick i släkten men den blev missfärgad ganska nyligen om jag förstått rätt.
    Så jag tyckte vi kunde inhandla en ny som kan gå i släkten.
    Denna beställde jag från en farmor som syr i en bruddusche tyg.  Plus att det är som sagt roligare med handsytt.

Vi bor i bostadsrätt i en fyra så vi har inte plats för alla men det måste vara väldigt smidigt att kunna ha det hemma.
    Vad brukar man bjuda på?

• Pigelinen
    Oleanna skrev 2011-02-22 13:44:44 följande:
    Min sambo hade en som gick i släkten men den blev missfärgad ganska nyligen om jag förstått rätt.
    Så jag tyckte vi kunde inhandla en ny som kan gå i släkten.
    Denna beställde jag från en farmor som syr i en bruddusche tyg.  Plus att det är som sagt roligare med handsytt.

Vi bor i bostadsrätt i en fyra så vi har inte plats för alla men det måste vara väldigt smidigt att kunna ha det hemma.
    Vad brukar man bjuda på?

jag har varit på olika dop, endel bjuder på mat endel på kaffe o tårta. Vi kommer ha dopet kl 13 och därför bjuda på lättare mat efteråt och sen kaffe o tårta. Vi har som sagt många långväga gäster så jag vill att de ska vara mätta efter de har varit här o beger sig hemmåt.

Förra gången bjöd vi på matpajer, sallad o bröd sen tårta och nu blir det nog pastasallad o bröd o tårta...
    Smidigt med mat som man gör i förväg.
  • Oleanna

Vi har också dop vid 13 och långväga gäster.

Matpajer var en bra ide. 

Jag hade funderat på två olika sorters smörgåstårta. 
    Tur man har tid att planera. 

• Pigelinen
    Oleanna skrev 2011-02-22 13:56:25 följande:
    Vi har också dop vid 13 och långväga gäster.

Matpajer var en bra ide. 

Jag hade funderat på två olika sorters smörgåstårta. 
    Tur man har tid att planera. 
    Det är gott vilket som, men ska man bjuda på tårta efteråt så kan jag tycka att det blir kaka på kaka med smörgårstårta o sen vanlig..

Dagen innan ska vi fira svärfar så jag ska baka tårtor i flera dagar
  • Oleanna
    Pigelinen skrev 2011-02-22 14:39:32 följande:
    Det är gott vilket som, men ska man bjuda på tårta efteråt så kan jag tycka att det blir kaka på kaka med smörgårstårta o sen vanlig..

Dagen innan ska vi fira svärfar så jag ska baka tårtor i flera dagar
    Det har du rätt i..det blir kaka på kaka. Det blir nog paj och sallad.
  • Superninjan

hej!
    jag vill va med här!
    vi ska döpa sonen den 9/4. då jag inte har så många kompisar "IRL" som har barn så har jag inte vart på dop sen typ mitt eget ungefär..så jag har som noll koll på vad man ska bjuda på, hur själva dopet går till eller nånting..så det vore ju superbra o få utbyta ideer o få tips :)

Svar på tråden Vi som planerar dop/namngivningscermoni!!! Här samlas vi!