• sockerstrumpa

eksem på bebis... blir tokig...

hej..

min bebis är 4 månader och har eksem... tidigare tänkte jag inte mkt på det och var ej bekymrad... senast jag var på bvc tyckte hon jag skulle smörja med mildison i 2 veckor och tänkte inte mkt på det då heller, när jag sen slutade smörja så kom jätte mkt eksem tillbaka och då började jag informera mig om eksem och nu när jag har läst massor på nätet är jag orolig..

dessutom har jag smörjt med mildison i snart en månad och varit hos läkare som bara tycker vi ska fortsätta med kortison.. men det står ju på förpackningen att man inte ska smörja så länge och plus så måste jag typ smörja hela tiden och så fort jag inte gör det så är det tillbaka på en gång.

verkar som att eksemen blivit jobbigare sen jag började smörja, dock inte säkert för det kan ju vara ren paranoja oxå :D

men ni som har eller haft barn med eksem har ni smörjt kortison varje dag, har era barn fått några biverkningar och finns det nåt annat alternativ som kanske hjälper??

Har hört om en "mirakelkräm" som ska vara super bra men har ganska allvariga (sällsynta) biverkningar, epidel tror jag den hette.. nån som testat??

min systers son hade oxå eksem och han har synliga kapilärer på kinderna nu, sannolikt på grund av hudförtunning orsakat av kortison..

känns som vad jag än gör så kan det va fel, blir tokig och är tacksam för alla svar..

kram
    '

• Svar på tråden eksem på bebis... blir tokig...
  • Saaaraa

Min son fick elsem när han var runt halvåret. Fick smörja morgon och kväll mned mildison, och så fort jag missade att smörja så kom det tillbaka. Nu när han blir 1 år snart så behöver jag bara smörja vid behov.

Han har inte fått några synliga biverkningar.

M 071208. H 100227. Bebis BF aug/sept.<3
  • happy family

Vi har en tjej med eksem med här hemma. Det är inget kul. Vi fick oxå mildison utskrivet och andra salvor. Men jag tycker inte in att smörja med kortison så jag letade efter en annan bra salva. Saga är idag 5 år och har fortfarande eksem när det är väderomslag (kallt/varmt) men vi smörjer henne med en speciell Aloevera salva och även Aloevera koncentrat som kyler och läker. De salvorna svider inte heller :) skönt att äntligen ha hittat något som fungerar.

• Pickeli

Behandla med kortison enl läkaren ordination, det är helt okej! Tricket hos oss är att dessutom smörja med mjukgörande 4-5 ggr om dagen då blir eksemen mycket bättre!

Man måste behandla för att få bort eksemet, det kan vara envist men sen behöver du ett bra förebyggande arbete också i form av mjukgörande. Sonen har haft problem med eksemfläckar sen han var runt halvåret. Nu är han 2 år och det är som värst på vintern!

• sockerstrumpa

jag använder locobase också det glömde jag skriva, smörjer ofta med den och ibland med olivolja då locobase inte är bra när man ska ut... pff verkligen jobbit med eksem, men man får la hoppas den ger sig snart...

• sockerstrumpa

happy family glömde fråga dig var man köpar de salvor du använder och vad de heter exakt,  och försvinner eksemet eller dämpar sig när man smörjer med dem?? slutar eksemet klia?? massa frågor men jag vill verkligen också hitta nåt som passar min lillkille istället för kortison :( det är bara det att inget hittills fungerat och han kliar sig mkt om han ej får kortison :(

• happy family

Vi köpte det av min svägerska först. Men vi skaffade ett eget konto där så vi köper själva till inköpspris. Du får gärna höra av dig om du vill veta med. Skicka meddelande till mig. Det kommer från lr health and beauty.
    Det slutar klia med Concentratet i och med att det kyler och läker. Den andra propolis är mjukgörande och håller det fint sen.

• mapo51

Båda våra barn har eksem och har haft sedan de var små, jag kopplade deras eksem i början till att jag åt i choklad och tomat.

Vi smörjer med Mildison och enligt barnläkaren som vi haft kontakt med så kan man smörja med den hur mycket som helst utan att det ger några biverkningar då det är så lite kortison i den.

• Chris76

Jobbigt med eksem :(

Min son som är 8 månader nu har haft eksem sedan han var tre månader. Eksem hos spädbarn kan bero på födoämnesallergi. Vad jag har förstått så är det vanligast med allergi mot komjölksprotein men även ägg, soja och fisk. Har själv provat att utesluta mjölk, ägg och soja ur min kost (ammar) och ger sonen specialgröt från Apoteket (Sin Lac). Tyvärr har eksemen inte blivit bättre efter kostbyte men hans läkare misstänker ändå födoämnesallergi.

Smörjer sonen med Mildison två ggr per dag. Smörjer med mjukgörande (Miniderm) fler gånger per dag. Särskilt viktigt är att smörja efter att huden varit i kontakt med vatten. Har fått veta att man ska fortsätta smörja med mjukgörande salvor  i förebyggande syfte även när huden ser fin ut igen. Enligt vår barnläkarmottagning går det bra att använda Mildison under längre perioder. Det finns kläder av specialbehandlat silke som kan lindra eksem , http://www.medeca.se/eksem-hudbesvar/dermasilk-eksembehandling.

Hoppas det blir bättre för din bebis snart! Vet hur jobbigt det är

• Flickan och kråkan

Har två pojkar med eksem. Äldsta hade riktigt mycket första halvåret lite drygt, sedan blev det bättre snabbt. Idag är han 3 år och kan få någon enstaka fläck ibland vintertid...men i stort sett symtomfri. Lillebror fyller 2 år om 2 månader och hans eksem har också blivit mycket bättre med åldern. Han har haft mer problem än storebror med bland annat blöjeksem också (det har mer eller mindre helt försvunnit, hade mycket tidigare) och nu i värsta eksemtider så har han bara jobbigt i ansiktet - kinder. Någon enstaka fläck på annat ställe också men det är lite. Peppar, peppar.

Mildison och locabse repair kör vi här. Miniderm tycker jag är "skit".

Det har ju kommit en ny salva som heter dexem som jag hört gott om. Vet inte om den är anpassad för barn. Ska kolla upp den. Innehåller inte kortison.

• mommasboy

Hej hej allihopa! Idag är min första dag som medlem i familjeliv forum. Har lite erfarenhet of olika ämnen sen min underbar bebis föddes och tänkte dela lite med er. Svenska är inte mitt modersmäl så var vänlig och har lite tålamod med mitt skriftligt språk.

Eksem- been there done that! Var lille kille är 8 månader och när han blev ca 12 v. har han haft eksem sidorna of ansikten och ganska torr hud. Nu är han helt fritt från det.
    Så gjörde jag: Bvc rekomenderrad några krämer men eftersom jag försöka hålla mig till kemisk fritt krämer då hittade jag en organisk kräm till bebisar from apoteket..funkade inte den enda som funkade var decubal och mini derm.
    Lillen har haft födosämnesallergi och har fått Nutrimigen (komjölkfritt ersättning sedan 5 veckor i samband med med amnning ( helt mjölk fritt diet) men det hjälpt inte.
    Hittad på nättat att tvättmedel kan väldigt ofta spela en super stor roll ( har alltid använt tvättmedel Nuetral) så jag köpt en vanlig oljabaserad ekologisk allren medel på eco butiken och började tvätta ALLT med det. Hans exsem försvann!!!! tog lite tid för mig att fatta att även en haklapp med det gamla tvättmedelet skulle påverka honom. Det finns också tvättnötter att köpa på nätet som ska vara utmärkt till barn med exsem.
     Markte att när han börjad äta mango puree då fick han det tillbaka. Försvann igen så fort vi slutade med mango. En kompis till mig, hennes dotter har en riktig mjölk allergi och när hon gick över till fast föder fick för första gång den exakt eksem mönster på sidorna av ansikten. Jag tror mycket på att det är någon allergi eller känsligheten som orsaker eksemet...allifall för mitt barn. Jag har inte hunnit med att läsa vad ni andra har skrivit men jag hoppas att det här kan hjälpa någon. Idag använder jag min eco kräm utan problem och endbart bada honom i badölja(parrafin fritt).
    MVH,
    MB 

• oliven10

Min lilla kille har oxå eksem på mage och rygg!! Vi har ingen aning vad detta kan vara :( blir lite frustrerad! Smörjer som bara den med mildison, och har gjord det i över 1månad.
    Jag har testat alla krämer som finns...men det blir inte bättre.
    Han har fått Althera (mjölkfriersättning) i ca 3veckor!
    Det kommer å går hela tiden...han är snart 5månader.

Blir galen snart att inte veta vad det är :(

• Catgodess

Hade så kallade atopiska eksem som liten som blev värre av röda frukter o grönsaker typ apelsiner, tomater, jordgubbar samt mjölk. Krämer tänker jag inte ens försöka ge mig in på att diskutera eftersom allt blivit så mycket bättre på 30 år, tänkte bara tipsa om att det kan vara ide att även utesluta röda frukter o grönsaker för din del om bebisen ammas, vissa saker förs över med bröstmjölk. Annars kan jag bara trösta med att är det atopiskt som i mitt fall så försvann det i 5-6års åldern.

• sockerstrumpa

har inte varit inne på tråden på ett tag men vill bara säga att min sons eksem är helt borta tack och lov... och det började med att jag uteslöt ALLT som kan orsaka eksem ur min kost, äter inte nötter, ägg, mjölk, bönor osv, och verkligen inget eksem, plus att han sover i dermasilk kläder.. har sen min diet och dermasilk aldrig behövt smörja med kortison, så jag fattar nu att han har födoämnes allergi, han ska utredan den 31 maj och jag längtar för att se mer exakta svar... men jag är glad att jag inte lyssnade på bvc och vissa läkare som påstod att det bara är så med vissa barn att de har eksem, så nu kliar det aldrig och han mår bra, hoppas det håller sig.. och kram till er alla som har barn med eksem jag vet att det är jätte jobbigt när de små stackarna kliar sig och man inte kan hjälpa, men asså nån orsak finns det, det kan nog inte bara vara så som vissa säger att vissa barn bara får eksem... (de va jag tror iaf)

• Lilja7

Mitt barn har också eksem, han är 6 månader o de säger bara smörj med mildison men jag vill inte heller hålla på med edet hela tiden utan hitta något annat. vad skönt att det har hjälpt dig, jag har provat att sluta med mjölk men jag får nog vara striktare o även sluta med jordnötter o tomater nu.

• sockerstrumpa

ja försök verkligen sluta med allt som kan orsaka eksem... jag har ju tidigare flera gånger försökt utesluta mjölk o sånt i en vecka eller två men först efter att ha försökt hålla en diet i en månad fick jag tydliga resultat och nu har jag varit på diet i snart 4 månader tror jag och peppar peppar han har hur len hud som helst och jag lovar att han hade verkligen problem, speciellt på huvud, ansikte och kring ögon i flera månader så kunde jag inte ens föreställa hur han skulle se ut utan eksem så hemskt var det.. men nu efter utredningarna så visar det bara på mjölkallergi och så är han överkänslig på banan och morot som orsakar jätte mkt utslag så vi fick rådet att utesluta banan och morot fast de inte kunde hitta nån allergi.. men har du testat derma silk?? var har han sin allergi, är det kroppen eller ansikte eller båda???

• Lilja7

Jo jag har dermasilk på hans örngott o har även beställt ett lakan av silke (ej dermasilk) o det har blivit bättre även om det inte är helt borta. Han har exemet på kinderna, pannan, halsen, armarna, benen o lite på ryggen så typ  hela kroppen =/ slutade med mjölk i 3 månader men märkte ingen direkt skillnad så nu har jag börjar äta lite igen men jag har slutat med choklad. jag har gått ner så mkt i vikt också pga av alla matrestriktioner så jag vill inte sluta med för mkt. jag hoppas det blir bättre när jag slutar amma, tänkte amma honom till han är 8 mån (ca en månad kvar) vi provade med a-derma exomega som jag också tyckte hjälpte mycket. jag har märkt att det blommar upp mer när det är varmt ute. (borde väll vara tvärt om om det är atopiskt eksem eftersom fuktigheten är högre i varm luft?)

• NatalieN

Min största kille fick också eksem som bebis. Idag är han fyra år och det är bättre men inte bra. Betydligt värre under vinterhalvåret men det är en del under resterande del också. Kommer över i princip hela kroppen, bara ansiktet som får vara ifred.

När det varit som värst har vi använt kortison av olika slag tills det värsta lagt sig och eksemet i princip försvunnit. När de börjat ge med sig och sedan som underhåll av huden är Miniderm det enda som visat sig funka for honom.

Alltid smörja efter dusch/bad och sedan emellanåt så håller sig huden bra.

Lycka till :)

• Finesse

Min son hade oxå eksem.. men istället för att smörja med kortison tyckte bvc att jag skulle ge honom mjölkfriersättning, sagt och gjort.. alla eksem är borta..

Ebba 071228, Hampus 110225
  • SMH

Jag vill tipsa om ett alternativ till kortison som jag har mycket bra erfarenhet av. Salvan heter Z skin repair och finns på hälsokosten, barnet skall vara lite fuktig då man smörjer det. Hoppas att det kan vara till hjälp!

Svar på tråden eksem på bebis... blir tokig...