• Nelle 76

Tips på kalasmat?

Min son fyller fem och vi ska ha ett litet släktkalas för honom. Själv är han helt ointresserad av mat och bryr sig inte om vad det blir. Jag tycker själv att det känns som att jag bjudit på det mesta....smörgåstårta, pajbuffé, italiensk buffé...sist gjorde jag fyra små rätter á la kinastuk. 

Vi blir ca 8 vuxna och ett par barn. Några tips på vad jag ska bjuda på?
    Ös på bara så kanske jag kan finna lite inspiration tack!! 

• Svar på tråden Tips på kalasmat?
  • Nelle 76

Tack tack!
    Planka vore kanske något....

Tacos funkar tyvärr mindre bra till mina 65 plussande päron och svärisar. De gillar varken tacokryddan eller att...ve och fasa....äta med händerna.... Glad

Mer förslag - någon? 

• SmultronCupcake

Haha ja alla är vi olika. 

Man kan ju göra spett med kött och andra saker på som man ha potatisgratäng till :) 

• u77

Buffè:
    pastasallad, grillade kycklingfilér, tzatsiki, citondressing, grönsallad med feta, Jamie Oliwers avokadopotatissallad,  stort fat med melonskivor, smördegsknyten med fetaost, parmaskinka, baguetter.

eller tapas?

• Millan77

Kött i gräddsås. med rotfruktskompott. potatis, palsternacka, purjolök, morötter, vitlök.
    Jag brukar ha fläskfilè
    Stek den i bitar, häll i grädde o lite senap , salt(inte för mycket), peppar, o soja. Kokar upp lite.

Rotfrukerna går i ugnen med olja o flingsalt (om man har det hemma)
    Såååå gott

• Nelle 76

Många goda förslag! Klockan är bara halv elva och jag är redan HUNGRIG! 

Spett kanske vore något, det gillar faktiskt sonen också! 

• Nelle 76

Hemgjord pizza är ju enkelt och gott ja!

Pasta är tyvärr inte heller någon favvo bland 65 plussarna... 

• Riceandpeas

Vi skall ha släktkalas i helgen och jag har gjort massor av minipizzor med mozzarella. Tänkte servera med en bassallad och tillbehör som oliver, feta, soltorkade tomater etc som man får ta efter egen smak. Eventuellt gör jag en paj också.
    Kanske funkar för din släkt också?

• Tinkerbelle

Oh, fy vad trist och otacksamt att bjuda 65 kräsna pers på mat! Jag slänger in två länkar med massa tips så kanske du hittar något skul som kan uppskattas Men som förslag en lite Medelhavsinspirerad buffé, typ Meze? Eller en buffé i med klassiska svenska rätter, men ändå inte smörgåsbord?  Skulle det funka?

Bra bufférätter  http://louisespis.blogspot.com/search/label/buff%C3%A9
    Lite mer "festmat"   http://louisespis.blogspot.com/search/label/br%C3%B6llop%20o%20fest

• Kinya

Bakpotatis med några goda röror t.ex.

Skagenröra (creme fraiche, majonnäs, räkor, rödlök, dill, gräslök, stenbitsrom)
    Tonfiskröra (Creme fraiche, majonnäs, rödlök, tonfisk på burk, svarta oliver)
    Kesoröra till de som vill äta lite smalare (Keso plus det du tycker om)
    Skinkröra (creme fraiche, majonnäs, rökt skinka, ärtor, senap eller annan smaksättning typ chilisås)

• Doodies

När vi har kalas för barnen så vill vi göra det så lätt som möjligt för oss. Det har blivit mycket korv o bröd men man kan ju alltid avancera ett steg som vi gjorde förra året :)

Spett med olika saker på - för barnen kanske bara korv och köttbullar blandat? Vuxna kanske vill ha lök, paprika och champinjoner med också.
    Lite salladsplock - typ körsbärstomater, gurkstavar och morotsstavar med en dipp vid sidan om.
    Lite klyftpotatis eller pommes o slänga in i ugnen.
    Sen finns det minipizzor på Lidl -.12 st för 29:- . Perfekta att servera till spetten och lite pommes eller likn.
    Lidl har även helt underbara pommes - kommer inte ihåg vad dom heter exakt men det är sån där stor variant. Giant fries eller nåt..

Sen lite goa såser att ha till - Felix har 2 goa - grill o kebabsås och vitlökssås (samma serie)
    Efterrätt har vi kört med typ marängswiss. En gigantisk skål där vi varvar glass, maränger, sås och bananer (om alla gillar det) Sen har vi serverat sås, maränger, bär, strössel osv vid sidan om.
    Mycket populärt istället för tårtan som många av barnen och vi vuxna inte gillar så mycket.

LYCKA TILL

• MammaBella

Gulachsoppa är väldigt gott med ett hembakt bröd till. Bäst blir det om man kokar den dagen innan så smakerna får dra lite.

Ett recept som är superenkelt och lite fuskigt som jag fått av en jobbarkompis är en kycklinggratäng.
    Du steker kyckling i bitar så den får färgoch lägger i en form. Sen blandar du matlagningsgrädde med milkos creme fraiche med feta och soltorkad tomat samt salt och peppar och vitlök och har det på kycklingen. Ovanpå klipper du färsk timjan och strör på riven ost, gärna smakrik och sen gratinerar. Du serverar förslagsvis jasminris och en tomatsallad till. Mumsigt värre.

• 78Misan

köttfärslimpa allt på ett fat.

alltså kötfärslimpa i mitten på stoooor form och sen potatis, lök, morötter etc runt om här hemma omtyckt av både barn o vuxna. 

Svar på tråden Tips på kalasmat?