• Anonym (Liten)

Liten fyråring

Jag har en dotter på snart fyra år som är väldigt liten för sin ålder, hon föddes 49 cm och 3100 gram tung och har sedan legat under kurvorna hela tiden.

Nu börjar jag bli orolig då jämngamla barn drar iväg och hon står nästan stilla, är idag 92 cm och väger knappt 13 kilo. Tilläggas bör att hon även har ett litet huvudmått, 47 cm. Hela hon är alltså "mini".

Hon äter bra, är pigg, glad och normalutvecklad i övrigt.

Bör jag kontakta BVC för eventuell utredning?

• Svar på tråden Liten fyråring
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att barn som växer långsammare eller tenderar stanna i tillväxt kan behöva utredas. Naturligtvis varierar barns tillväxthastighet under tid, men det finns riktlinjer för hur mycket avvikelser som är "godtagbara".

Det kan absolut vara värdefullt att göra en tillväxtbedömning om du upplever att hon "står stilla". Även om din dotter är liten, ligger inom vad som är "normal-variation". Men det är trots allt viktigt, att se hur hennes tillväxthastighet ser ut i förhållande till sin egen kurva. Dessutom är det bra om dina och hennes pappas nuvarande längd/vikt/huvud uppgifter finns, som en referens till hennes ärftlighet.

Ring BVC och boka en tid.

MVH Christine

Svar på tråden Liten fyråring