• Anonym (orolig)

stereliserad men gravid?

jag är 3barnsmamma. stereliserade mej i höstas.
    mensen har vart som den ska tills nu. har haft en liten mellan blödning/rosa flytning som jag aldrig haft förutom när jag vart gravid... denna kom när jag skulle haft ägglossning.
    jag har nu gått över en vecka och 4dagar. min mage är svullen som den blivit de andra gångerna jag vart gravid. jag har gjort ett test förra veckan men de visade negativt.

Är det nån här inne som blivit gravid trots sterelisering?
    jag ska ta ett nytt test till helgen om mensen inte kommit till dess.

vill ha nån att prata med som vart med om samma sak...

• Svar på tråden stereliserad men gravid?
  • Anonym (humm)

ja trodde att mensen försvan när man gjorde stereliering

• Pickeli

Hur gick steriliseringen till? Ska det inte vara 100% säkert?

• Anonym

Min klasskompis har en mamma som steriliserade sig efter att fått en son, tvillingflickor och tvillingpojkar... Sen blev hon gravid med trillingar!
    SÅ det kan tydligen hända...

Jag väntar själv på att sterilisera mig.

Hoppas det bara är nå strul med mensen!

• Anonym
    Anonym (humm) skrev 2011-02-22 10:28:11 följande:
    ja trodde att mensen försvan när man gjorde stereliering
    Nej, när man steriliserar så knipsar man äggledarna. Du har fortfarande ägglossning och mens, men ägget och spermien har ingenstans att mötas, och det finns ingen ingång från äggstockarna till livmodern för ägget. Det slutar med att slemhinnan blöder ut varje månad, precis som en vanlig mens. Ägget försvinner i bukhålan och "löses upp" av kroppen. Detta är inget farligt, ett ägg är i samma storlek som spetsen på en nål.....
  • Anonym (ja)

Ja, jag vet en som blev gravid efter sterilisering. Så det händer.

• 7 michelingodingar

Det är 1/100 kvinnor som blir gravid trots sterilisering så misstänker du det så testa dig igen.

Jag är själv streiliserad och det är 10 mån sen jag gjorde min och kan ju säga att min mens inte alls varit som den brukar efter den så man har ju funderat några gånger

• Anonym (orolig)

som nån skrev man bränner av ledarna... de sägs ju att de kan växa ihop... men om de nu skulle lyckas göra de så tycker jag de e på lite kort tid... var i oktober jag gjorde ingreppet...

är bara att ta ett test till och kolla

• magnea
    Det är tyvärr inte alls omöjligt att bli gravid trots att man är steriliserad. Vissa metoder går till så att man täpper igen äggledaren, medans andra kanske knipsar.
    Jag har dock hört eller läst någon stans att steriliserade oftast inte får normala graviditeter, det är vanligt med utomkvedshavandeskap.

Läs lite mer här:

http://www.doktorn.com/qanda.asp?questionID=1167

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article525527.ab
  • 7 michelingodingar
    Anonym (orolig) skrev 2011-02-22 10:44:42 följande:
    som nån skrev man bränner av ledarna... de sägs ju att de kan växa ihop... men om de nu skulle lyckas göra de så tycker jag de e på lite kort tid... var i oktober jag gjorde ingreppet...

är bara att ta ett test till och kolla
    det vanligaste är att OM man trots sterilisering blir gravid så är det just under första året
  • Lady Gaga

Vet en som är steriliserad med blev gravid ändå. Fast det var utomkvedes.

Silence! I KEEL you!
  • Anonym (orolig)
    7 michelingodingar skrev 2011-02-22 10:51:18 följande:
    det vanligaste är att OM man trots sterilisering blir gravid så är det just under första året
    Okej, kanske skulle testa sig i morgon... har ju inte testat med morgon urin... men har alltid visat direkt om det vart nått de andra gångerna...
  • Anonym (ja, möjligt)
    7 michelingodingar skrev 2011-02-22 10:51:18 följande:
    Ja, och även när det har gått 10-15 år sedan steriliseringen.

Jag känner två som blivit gravida när det gått ca 10 år efter operationen.

Det är ingen dans på rosor, eftersom man får uppfattningen att det är så pass definitivt.
  • Anonym (orolig)

tack för alla svar... borde de inte visa lika mycket på ett gravtest som de gör när man inte e steril... tänkte på om det e utomhavandeskap?

• Anonym (orolig)

gjorde ett test till men de var negativt... :D bara att invänta mensen hoppas jag på :D

tycker de e konstigt dock att jag e svullen och att mensen e sen...

Svar på tråden stereliserad men gravid?