• Blevmamma060708

Min 5 åring vill ha hål i öronen!!

Den senaste tiden har min nyss fyllda 5 åriga tjej sagt till mig att hon vill ha hå i öronen, hon säger att alla hennes venner har det och att hon tycker det är jättefint, på hennes sätt att prata om det märker jag att hon verkligen menar det hon säger, hon vill ha hå i öronen, men både jag och min man är lite osäkra,vi tycker att hon fortfarande är lite liten,men samtidigt känner vi att visst om hon verkligen vill det så varför inte.
    Men tänkte höra mig för lite, när fick era flickor hål i öronen, vid vilken ålder skulle ni låta eran flicka få hål, är bara nyfiken på hur andra tänker =) .

Ha en bra dag !!!!!!Glad

• Svar på tråden Min 5 åring vill ha hål i öronen!!
  • hannah90

Jag fick hål i öronen första gången när jag var 5 men då kunde mamma inte låta bli att tvätta dem och snurra på dem hela tiden så de fick inte läka som de skulle :P

• Rockan

Här blir det inga hål tagna på barn förrens en seriös piercare som tar med nål godkänner åldern.

Pistoler kommer inte få komma ens i närheten av mina barn. Aldrig.

• Sunkiissed

Mina barn kommer absolut inte få det innan de är 10år. 
    De är inte stora nog vid 5års ålder att ta ett sådant beslut.
    Kan de rengöra det själva, kan de förstå riskerna med infektioner
    och ska de börja leka mer försiktigt för att de har hål i öronen?
    Jag skulle inte vilja att mina barn kom hem med att örhänget blivit utryckt, kanske öronsnibben är av osv.  

• fyrvaktaren

Jag fick första håltagningen vid 8-9, men då var det på en frisörsalong med pistol och det blev såklart infekterat och jag fick till slut ta ut örhängena. Försökte igen vid tolv års ålder men även då blev det infekterat. Gick till en piercare med sterila nålar i vuxen ålder och då fungerade det alldeles utmärkt. Aldrig att jag kommer låta mina barn ta hål i öronen hos nåt annat än en piercare som godkänner åldern, där man vet att allt är sterilt och minskar risken både för infektioner och smittspridning.

• Kitty 82

När godkänner piercare att göra hål i öronen på barn?

Jag har inget emot om min snart 6 åriga dotter vill ha hål i öronen iaf

• LillTussa

Rent fysiskt är inte ett barns hjärna konstruerat för att kunna ta beslut med konsekvenstänk förrän de är i tidiga tonåren. (Kognitiva förmågor). 

Därför kommer mina barn heller inte få göra nåt med sin kropp förrän de har de förmågorna rent utvecklingsmässigt. Dvs tidiga tonåren.

Och inlägget om piercares godkännande tycker jag är en bra riktlinje. Pistol förstör vävnad. 

• Birgitta2

Min dotter började tjata i 8-årsåldern. Jag vägrade och sa att hon fick vänta till 11 år. Då fick hon sina hål, och örhängen. Men hon fick svår infektion. De fick växa igen när de väl läkts. HON ville inte ha fler hål. Nu vet jag faktiskt inte om hon har hål eller ej. Det har jag inte tänkt på (hon är 25 och inte längre under min vård )

• ElinT

Min dotter är 5 år och har precis fått hål i öronen. Hon pratade mkt om det och villegärna ha hål. Vi betsämde oss föra att det går bra , gick med henne till en riktig salon , höll i handen , gick hur bra som helst.
    Använder såklart bara ÄKTA guld i örat, och små små örhängen, Det är jag noga med.

• Ruggugglan
    ElinT skrev 2011-02-23 11:19:31 följande:
    Min dotter är 5 år och har precis fått hål i öronen. Hon pratade mkt om det och villegärna ha hål. Vi betsämde oss föra att det går bra , gick med henne till en riktig salon , höll i handen , gick hur bra som helst.
    Använder såklart bara ÄKTA guld i örat, och små små örhängen, Det är jag noga med.
    Ta dock inte för små örhängen. Min mamma gjorde den tabben när jag fick ta hål i öronen. De försvann in i hålet.
  • Ruggugglan

Jag fick ta hål i öronen när jag var 5år gammal, och då tog de med en pistol. Funkade jättesmidigt och det gjorde inte ont alls. Men med tiden så har jag utvecklat nickelallergi. Jag måste ha titan i mina örhängen annars får jag lida för det. Allergin har förvärrats med tiden eftersom jag inte skött mig, och jag kan knappt använda guld längre.

Tog ett hål till med pistol när jag var ett par år äldre, men det har av någon anledning alltid krånglat. Räcker att jag har i ett örhänge en kort stund så blir det inflammerat.

Mina barn kommer att få vänta tills de börjar högstadiet om de vill ta hål i öronen. Just för att jag personligen anser att en 5åring inte är säker på sin sak. Min dotter är 5år gammal och jag anser att hon är för liten.

Men TS. Om du låter din dotter pierca öronen så gör det hos någon som gör det ordentligt med sterila verktyg. Se till att använda smycken som är rekommenderade och helst utan nickel eftersom hon kan utveckla nickelallergi. Av egen erfarenhet så stämmer det inte att smyckena är nickelfri bara för att det står att de är sk. nickelfria, så titan är det bästa. Det innehåller nickel men binder nicklet så att det inte läcker som vid andra metaller.

Svar på tråden Min 5 åring vill ha hål i öronen!!