• johmal

Har precis börjat med Primolut-Nor och fått tag på Pergo, nu köööör vi, följ med !!

Hej !

Här är jag 27-åring som har två barn med mitt ex och planerar fler med min nya sambo.

Har fått diagnosen PCO och inser vilken tur jag haft som har två barn på 4 och 5 år.
    Har alltid haft oregelbunden mens och sammanlagt haft den 4 gånger om året ungefär.

Min resa hittills:

7 jan 2011 - Får diagnosen PCO
    15 feb 2011 - Fick Primolut-Nor och Pergotime utskrivet. Tyvärr slut på apoteken.
    22 feb 2011- Får tag i Pergotime och kan nu börja äta Primolut i tio dagar.

Skriv gärna in DIN resa så följs vi åt !

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 19:48
    Gamla som nya, kopiera och uppdatera BIM-listan, kul att kunna följa alla på det viset ! :)

BIM=Beräknad Icke Mens. Alltså den dagen du ska ha mens men förhoppningsvis är gravid. BIM+1 Är dagen efter Beräknad Icke Mens osv...
  • Svar på tråden Har precis börjat med Primolut-Nor och fått tag på Pergo, nu köööör vi, följ med !!
  • Cabron

Hej får jag följa med här?
    Jag fick diagnosen idag och läkaren sa INGENTING om sjukdomen :(
    Sambon ska lämna spermaprov torsdag nästa vecka och veckan efteråt fick jag en telefontid med läkaren så skulle vi börja med Pergotime om provet var bra.
    Jag känner nu att jag har miljoner frågor och jag hoppas att vi kan klara av detta tillsammans :)

• johmal

Hej Cabron, absolut, häng på ! Kul !

Okej, jag fick inte heller någon mer information än att det är ett syndrom som inte medför några problem förrän man önskar barn. Sen har jag läst mig till resten.

Har du haft gles mens eller hur kom det sig att PCO upptäcktes ?

Min sambo har också lämnat spermaprov, ser att jag inte fick med det i trådstarten, men det har han gjort. Konstigt var det, ställde klockan på 7 liksom.. GladSen var han tvungen att åka och jobba så jag fick åka med röret under armen och lämna in det.. Mitt tips till dig är att ligga på dem och ringa så kommer allt gå snabbare.
    Jag ringde dagen efter jag lämnat in sambons prov och fick då veta att det var bra, men de skulle skicka hem ett brev också.

Sen är det ju det här problemet att pergotime är väldigt svårt att få tag i. Har hört vissa som inte fått tag på det förrän efter 6 månader.. 

Haha, jag förstår att du har många frågor, fråga på så får vi se om vi kan hjälpas åt att hitta svar.. :)

• Cabron

I sommar har vi försökt i 2 år och sen jag tog ut kopparspiralen den 2/7 -09 har jag kanske haft mens 6-7 ggr, så jag for till läkaren för att kolla upp och idag fick jag svar.
    När jag var på väg hem efter läkarbesöket så var jag såå hoppfull för det har som "stått still" så länge och jag tänkte att om ca 2 månader kanske jag är gravid! :) Men då kom jag hem och började läsa, nu känner jag mig helt knäckt och förvirrad.
    Jag har ca 25 kg övervikt som jag vill bli av med men vet inte hur.
    Min mamma gick bort i hjärtinfarkt för ca 6 år sedan ska tilläggas.

Frågorna:
    1. Kan det vara så att läkaren ger mig klartecken och recept på pergotime och de för att starta mensen över telefon??
    2. Hur går allt till?
    3. Jag har lite hårväxt jag vill bli av med men läkaren vill inte ge mig p-piller pga mamma, vad finns det annars jag kan begära?
    4. Hur mkt kan man styra ÄL med pergotime? Sambon jobbar borta varannan vecka :(
    5. Fick du träffa läkaren för att prata om pergotime, hur man gör osv, innan du fick det utskrivet?

Oj, det blev lite frågor :P Tur jag håller dig sysselsatt :) Bara hojta om jag frågar för mkt :P

• johmal

Innan jag börjar med dina frågor så vill jag bara säga att du SKA vara hoppfull, har läkaren börjat prata om Pergotime så är det ju på gång !

Jag är också överviktig, men jobbar på det och har nu gått ner 7,5, bara att jobba vidare !  :)

Usch och fy, beklagar din stora sorg och förlust av din mamma..

Nu till dina frågorGlad 

1. Det kan nog vara så att läkaren kan det om du lämnat blodprover gjort gynundersäkning och din sambo lämnat spermaprovet. Fråga när ni lämnar sambons prov.

2.  Såhär stod det i brevet jag fick efter sambons prov var analyserat:

"Spermaprovet som din man lämnade var fullständigt normalt. Vi fortsätter enligt överenskommelse med ägglossningsstimulering. Först ska du ta gulekroppshormontabletter i 10 dagar för att få en blödning. Blödningsdag 1 är lika med cykeldag 1. När du kommer till cykeldag 5 börjar du med Pergotime 1 tablett dagligen i 5 dagar, Därefter vill vi göra ett ultraljud (VUL) kring cykeldag 12, vilket innebär att du när du får din blödning ringer till gynmottagningen och får en tid för ultraljud. Recept är skickat på både gulekroppshormon (Primolut-Nor) och Pergotime (ägglossningsstimulering.)"

Men pergotime ökar chansen att få tvillingar från 1 på 100 till 1 på 10 och därför vill de göra ett VUL på cykeldag 12 för att se att där inte finns för många ägg.

3. Läs den här tråden om PCOare med oönskad behåring. www.familjeliv.se/Forum-7-133/m24329648-1.html

4.Hmm.. Det är ju svårt eftersom man inte riktigt vet när man får mens efter 10-dagars kuren... Fråga om detta också när ni lämnar sambons prov.

5. Se svar på 2an.Glad

Du frågar absolut inte för mycket, kul att "snacka" med någon som är i samma sits.

Själv har jag nu ätit Primolut i 3 dagar och har alltså 7 kvar innan jag ska vänta på mensen. Men som det har varit förut så har jag ju haft väldigt konstiga blödningar med väääldigt lite i typ en vecka innan det dragit igång och hållit på 2 veckor till. Tror du man ska räkna från första dagen det kommer minsta lilla ?

• Cabron

Just nu är jag bara förvirrad, men sen när det kommer igång kommer det nog att kännas bättre :) Tack för ditt stöd!

Hur har du gjort för att gå ner i vikt? Nå tips kanske :) Och på hur länge har du gått ner så mkt?
    Då jag jobbar när sambon ska lämna provet så kommer det inte att bli några frågor ställda, han har nog inte insett hur allt ligger till :/ Han jobbar borta nu så vi har bara hunnit prata lite i telefon så.

Åh, vad bra du svarade på frågorna! :) Nu känns det mkt bättre och hoppet börjar krypa tillbaka :)

Jag tror att du ska räkna första blödningen, men eftersom du ändå ska ringa den 1 dagen så kan du passa på att fråga :)

Har du hunnit känt av nå biverkningar?

Det är väldigt skönt att prata med någon som är i samma sits :)

• soffan88

johmal; jag hänger med på denna tråd oxå :) Jag har inte tänkt så mycket på det! Utan jag blir glad om jag överhuvudtaget blir gravid sen om jag får 1 eller 2 spelar ingenroll!

• johmal
    Cabron: Jag tror också att förvirringen kommer släppa när allt kommer igång. Själv blev jag överlycklig när jag fick diagnosen och fick pergon utskriven, då förstod jag att det närmar sig..

Jag kör med viktväktarna, vet att många har fördomar, men jag VET att det fungerar om man gör som man ska. Fuskar man så fungerar ju ingen metod.. Sen så tycker jag att den metoden är mest sund för man får äta vad man vill fast med sunt förnuft liksom..

Ja, jag får väl fråga när jag ringer om blödningen..

Jag känner inga biverkningar faktiskt.. Jag har läst om att man får som mensvärk och så, men än har jag inte känt något. 4e dagen m. Primolut idag..

Ann Sofie22: Heej ! Va kul att du hänger med ! Hur ser din historia ut ? Nä, samma här, jag skulle nog bli överlycklig om det skulle visa sig att jag väntade tvillingar, DUBBEL glädje till priset av bara EN graviditet.
  • Cabron

Välkommen AnnSofie22 :)

Ja redan nu känns det mkt bättre, jag behövde nog bara smälta allt lite :)
    Jag gick förut på LCHF och tänker fortsätta med det då jag har läst att PCOare är med känsliga för kolhydrater, men jag har inte kommit igång med träningen :(

Fungerar Viktväktarna  för dig så fungerar det ju som det ska :)

Vad bra att du slipper biverkningarna, hoppas att du inte behöver få några.

Berättade just för sambon hur oddsen var för att få tvillingar och han lät lite rädd om jag ska vara ärlig men sen sa han att det blir de det blir, samma som han har sagt i 2 år nu, sen vi började försöka.

Hur tar era sambos allt?

• soffan88

Jag minns inte så mycket av min ungdoms mens eller vad man ska säga. När jag var 15 började jag äta mini piller och hade regelbunden mens( vad jag minns iaf) då bodde jag i fosterfamilj.  När jag var 16 flyttade jag hem och då började jag äta cericett eller hur det nu stavas! Fick massa biverkningar och vikt uppgång med 15 kg. Efter det slutade jag med det och satte in en p stav den hade jag i 3 år och sedan bytte jag igen och hade den i 3 år och efter satter jag in en ny men den sattes in i en nerv och jag tog ut den, då var jag utan skydd tills jag satte in en koppar spiral( för att jag inte skulle få nåfra hormoner eftersom jag är väldigt känslig! Av den fick jag tyvärr en liten infektion så sprialen togs ut sedan dess har jag vart utan skydd.

Vet att mensen kan ta upp emot 1år innan den kommer tillbaka efter p-stav. Men började undra varför inte mensen kom tillbaka och gick på en undersökning i septermber/november 09 och då sa den läkaren att jag inte hade pco! Jag slutade gå dit för jag tyckte läkaren var otrevligt, ni vet man klickar inte med alla människor! Då fick jag nummret till en privat gynmottagning där jg bor och dit gick jag och fick träffa en läkare som tog lite prover och konstaterade att jag hade pco och då jag och min sambo vill ha barn så fick jag byta läkare igen! I juni kom min mens tillbaka efter att jag gått ner 14 kg och i september/oktober träffade jag nya läkaren och vi gjorde VUL och hon sa inte så mycket om mina äggstockar. Jag började äta pergotime i oktober och hann äta den i 1 månad för sen tog medecinen slut! Efter November mensen fick jag inte tillbaka min mens förns nu denna månaden när jag ätit provera för att få igång mensen! Nu har jag ätit pergotime och ska på VUL på tisdag så får vi se! Jag glömde min tablett igår men tog den idag. Hoppas det inte blir allt för fel nu!

Min sambo är jätte stötande och han är verkligen super go! Han tycker det ska bli kul när barn kommer vare sig det är 1,2 eller fler. Alla är välkommna som han så gulligt sa!

Hur går det för er tjejer?

• Cabron

Hoppas det går bra för dig nu! :)
    Har du känt nå biverkningar av någon av tabletterna?

Jag o sambon bråkade igår och har inte hört något från han än. (Han ligger ute på traden tills på måndag). Han kan även vara väldigt långsint :( Så jag hoppas att allt hinner lösa sig innan han ska lämna prov på torsdag.

Jag är väldig nervös och väntansfull inför att börja med tabletterna, hoppas bara att jag kan hålla koll på dagarna :P

Jag funderar på att byta läkare, vi har bara 2 st ordinare och 1 stafett här så jag känner mig lite osäker :P Anledningen till att jag vill byta är för att jag sa att jag ville veta mer om sjukdomen, symtom, läkemedel osv men då sa han att han inte hade tid och nästan styrde ut mig :( Kände mig nästan lite kränkt :(

Svar på tråden Har precis börjat med Primolut-Nor och fått tag på Pergo, nu köööör vi, följ med !!