• FruLiNi

Defekografi någon?

Ska göra en Defekografi och undrar om det är ngn som har gjort det? Hur går det till? Sprutar de in kontrastvätska  i rumpan? Är så less på att lägga upp rumpan för folk jag inte känner trots att jag vet att de är läkare och proffs.

• Svar på tråden Defekografi någon?
  • musiknallen

Hej.

Jag har just gjort en defekografi.
    Fick ta vattenlavemang kvällen innan och på morgonen innan undersökningen.  Tyckte det var jobbigast.
    Det är för att man ska tömma tjocktarmen. Men jag vet inte om alla sjukhus säger att man ska ta det.
    Fick du några instruktioner med till din tid på röntgen?

På morgonen undersökningsdagen får man äta en lätt frukost sen får man inte äta något bara dricka. Men jag drack yoghurt och nyponsoppa så jag klarade mig utan att bli för hungrig.

När man kom till röntgen fick man dricka en mugg med  vit kontrastvätska. Smakar lite krita. Fick dock skölja munnen efteråt så det var inte så farligt.
    Sen ska man vänta en timme så kontrastvätskan rinner ner till tunntarmen. Då kan de se på röntgenbilderna var tunntarmen är.
    När man kommer in till röntgen har de en toalett bredvid med dörr in till röntgenrummet (iallafall där jag var).  Fick gå in där och ta av kläderna och ta på mig ett sjukhusnattlinne (långt med knappar).  Fick en sorts doserinsspruta med kontrastmedel som jag skulle föra in en bit i slidan och trycka in kontrastmedlet så de kan se på var slidan är på röntgen.  (Typ om du har använt tampax tampong med införingshylsa, liknande doseringsspruta)

Och sen fick man någon deciliter tjock salvaliknande pasta (kontrastmedel) infört i ändtarmen. Det gjorde röntgendoktorn med en sjuksköterska bredvid. Fick ligga på en brits i röntgenrummet med benen uppdragna mot hakan.
    Efter det fick man sätta sig  på en toalett (en plastpotta med en sopsäck i) i röntgenrummet.
    Röntgenläkaren säger när man ska krysta, knipa osv och det är meningen att man ska bajsa ut pastan medans de filmar med röntgenkameran. Det gick ganska fort och var inte så obehagligt alls. Höll nattlinnet runt benen så jag kände mig inte så naken.

Sen fick jag gå in på toaletten (den riktiga) och trycka ut det sista torka mig, duscha om man ville (det gjorde jag när jag kom hem)  klä på sig och gå hem.

Kände att de var väldigt professionella och en trevlig sjuksköterska var med hela tiden och stöttade och talade om vad som skulle hända så jag kände mig inte generad alls.

Av vilken anledning ska du göra röntgen? Misstänker de rectocele framfall av tarmen mot slidan eller något liknande?

Hoppas undersökningen går bra och lycka till!

/musiknallen

• FruLiNi

Tack snälla för din beskrivning!

Jag gjorde min defekografi för 2 veckor sedan. Det gick till ungeför på samma sätt.  Det var inte så farligt, men jag är trött på att känna mig så utelämnad. Har gjort så många undersökningar där de ska in med kamera, slangar, fingrar och jag vet inte vad, i ändtarmen. Men det är ju för en god sak.

Mitt problem är att min tarm står still. Helt och hållet. Jag kan inte sköta magen om jag inte dricker en hel Laxoberal- eller Cilaxoralflaska (Laxeringsmedel) om dagen. Man får egentligen bara ta 10 droppar/dag i högst 2 veckor. Jag har tagit en hel flaska/dag i snart 3 år nu. Det oroar mig såklart och läkarna har konstaterat att mina besvär är kroniska men jag är fortfarande under utredning och det blir nog fler undersökningar framöver.

Vad har du för problem med tarmen?

• musiknallen

Låter jobbigt att tarmen står helt still. Har de sagt vad det beror på?
    Har du provat vattenlavemang? Kanske skonsammare än att ta så där mycket droppar.

Jag har svårt att få ut avföringen oavsett om jag är hård eller lös.
    Jag har sen jag tonåren (är 34 år nu)  IBS-mage åt det förstoppade hållet. Kraftiga smärtor, gas som inte vill komma ut, uppsvullen buk, förstoppad.
    Men på senare år värre problem och bajsar massa slem och senaste 2 åren ännu mer smärtor som kan hålla i sig i dagar och alltså svårt att få ut något.

Defekografin visade att jag har ett enterocele (bråck) tunntarmen far ner i buken och trycker mot tjocktarmen ( kan kanske förklara smärtorna) en liten analprolaps och ett rectocele (ett sorts framfall där ändtarmen buktar in i slidan). Därför har jag svårt att bajsa. Får sitta och krysta bortåt en timme ofta. Avföringen åker in i en hålighet mot slidan till istället för rakt ner och ut.
    Jag har varit kroniskt hård i magen så länge och troligen har det gjort åtminstonde rectocelet och analprolapsen.
    Annars är det vanligast att få rectocele efter en graviditet. Vilket jag inte varit (gravid alltså) men försöker bli vilket dock kan göra det hela värre.
    Vet inte dock vad de kan göra åt det. En operation riskerar att spolieras av en graviditet (läste jag på nätet). Väntar på att läkaren ska ringa mig och ska in på en undersökning till där de ska titta upp i tarmen.
    Usch tycker inte om det. Men det värsta tycker jag är laxeringarna innan.

• Hibiscus

Hej på er! länge sedan ni skrev i tråden men jag försöker ändå, hur har det gått för er efter defekografin? eller även någon annan som inte skrivit o har dessa problem kanske som kan berätta mer`? det är ju inte en så vanlig röntgen och skitjobbig psykiskt att gå igenom..Ska berätta lite kort om mig, jag gjorde min första defekografi för 1 !/2 år sedan då jag haft problem med att få ut avföring- den visade ett enterocele och ett rectocele- blev opereradde puttade upp enterocelet och tog rectocelet också- men jag hade fortfarande problem med att de sista av avföringen inte ville komma ut och ont i ändtarm fick ett halvår efter op göra om defekografin. den visade inget enterocele men däremot rectocele lika stort som innan op...har nu gått en tid efter som varit jobbigt att inte kunna sköta magen som normalt folk...tyvärr har det blivit värre och var nu på gyn i veckan där hon misstänker enterocele när jag fick krysta vid undersökningen...men för att vara helt säker måste jag gör en defekografi för 3e gången nu.. känns jätte jobbigt...är det så att det är enterocele igen så sa hon att de då kanske kommer gå in genom buken o laga det därifrån en större op då

Svar på tråden Defekografi någon?