• Flutterby

Skavsår... hjälp, snälla!!!

Hej!
    Min son, snart nio månader, har två framtänder i underkäken och de är så vassa att jag fått skavsår på vänster bröstvårta! Det blöder o hinner aldrig läka. Värst är det när såret fastnar i bh-inläggen, aaaaaaajjjj! Vad kan jag göra åt detta? Det är ju inte så att han biter, han suger ju bara som vanligt.

• Svar på tråden Skavsår... hjälp, snälla!!!
  • LR75

Testa med en amningsnapp kanske? Hoppas det löser sig.

• Érika och Sebbe

Sluta amma kanske?

• LR75

Försök att lufta brösten oxå, använd inte såna där inlägg som ska suga upp mjölkläckage, dom brukar spä på infektionen.

• Hallonpaj

Var supernoga med taget! Försök få honom att gapa större, vänta ut och låt honom söka en stund. Flytta någon millimeter längre ut så att tänderna inte hamnar för nära bröstvårtan. Men försök att jobba på att få ett bättre tag, så illa ska det inte behöva bli, då är det något som behöver rättas till!

Prova också att amma i en annan ställning, sittande upprätt i ditt knä eller "rugbygreppet", alltså tvärtom, så att tänderna inte skaver på samma ställe.

Amningsnapp kanske kanske du kan ha som ett "plåster" tillfälligt, men långsiktigt så behöver ni jobba med taget som uppenbarligen inte är optimalt.

Lufta och varva med amningsnäckor. Bepanthen salva eller lanolinslava kan du testa också.

Du kan också ringa amningsmottagningen på ditt sjukhus eller Amningshjälpen. Du ska inte tvingas lägga ner amningen pga av nått sånt här, tekniska problem finns det alltid lösningar på! Kram!

• Flutterby

Hallonpaj: tack så mycket för ditt utförliga svar! Ska testa att hålla honom "tvärtom" ett tag.

• anilova

När jag hade mjölkstockning testade vi en amningsställning som kändes jättelöjlig, men det kanske kan funka om du behöver avlastning ett litet tag: Lägg barnet på rygg på sängen, luta dig över med fritt hängande bröst över huvudet och amma så. Du skall alltså se barnets fötter men inte ögonen, barnet skall titta på din mage och ha hakan ovanför bröstet så att säga. Såg tydligen helt obetalbart ut, mannen skrattade så han grät, men då får du ju tänderna på ett annat ställe på bröstet ett tag.

Tydligen suger barnet effektivast med hakan, och eftersom min stockning satt på ovansidan av bröstet fick jag ta till den här tekniken ett par dagar.

• Flutterby

anilova: ja, det måste ha sett festligt ut! *ler* Ska jag stå på alla fyra, alltså? Verkar lite jobbigt...

• anilova

Jo, på alla fyra! Verkligen en nödlösning! Det underlättar om man har lite självdistans

• Snusan1

Jag la snäckskal över bröstvårtorna i behån, då fastnar det inte och så finns det något i skalen som gör underverk.

Sen har jag ju en del djur så jag vet av erfarenhet att Streptocillin läker allt på nolltid, det har jag oxå använt, med en kompress som täcker "kladdet" i behån, tvättar rent innan pumpning, simsalabim så är det läkt.

• Makaroner

Alla har sagt det jag tänkte säga, men jag hade jätteont med första barnet för jag hade fel ställning och allt sånt, amningsnappen hjälpte mycket när det gjorde som ondast.

Svar på tråden Skavsår... hjälp, snälla!!!