• Eppika

Koppla ur airbag med nyckel

Är det någon som har koll på det här med att koppla ur airbag med nyckel?
    Vi ska få en ny Passat och tänkte ha stora tjejen på passagerarplatsen, då med airbagen urkopplad.
    Är det säkert, vågar man lita på att den inte löser ut i alla fall?

• Svar på tråden Koppla ur airbag med nyckel
  • mirresmamma

Jag skulle råda till att inte sätta ett barn i barnstol på en plats där airbagen bara är urkopplad med nyckel. Och det här rådet ger jag INTE för att jag tror att urkopplingen skulle vara otillräcklig rent tekniskt (för det har aldrig hänt att en korrekt urkopplad airbag löst ut) utan för att det är så lätt att den mänskliga faktorn blandar sig i...helt plötsligt tror någon att någon annan har kopplat ur krock-kudden och sedan är olyckan framme....Kan du kanske sätta dottern någon annanstans i bilen?

Sen vill jag ge alla ett råd i största allmänhet...barn under 140 cm ska inte placeras på en plats med airbag. Den kan göra mer skada än nytta om man är för kort.

• Eppika

Det finns en skylt på intrumentbrädan som talar om ifall airbagen är urkopplad eller inte.
    Men som sagt, de borde ju inte lansera en sådan lösning om den inte var säker...eller?

• anna68

Du kan vara helt lugn att den är urkopplad...och som du säger själv, man ser ju det på skylten!

• Monstermamman

Säkert kan "man" lita på att den inte löses ut men JAG skulle inte lita på det.
    Så länge den finns kvar där så finns alltid risken, hur liten den nu än må vara, att den kan lösas ut och jag skulle inte vilja riskera att jag är den första det händer för.

• lisa2000

ja det där är obehagligt med airbag fram tycker jag. om man har tänkt att ha barn där. men det ska ju vara säkert, ifall man kopplar ur det, så det är väl bara att göra som man känner själv. jag själv skulle nog sätta mitt barn där bak.

Vad jag mer har hört så får man inte ha barn som är under 150 cm framme om airbagen är ikopplad. men jag vet inte om det är någon lag eller så, men en rekommendation i varje fall.

• M I R R E

www.ntf.se/konsument/barnibil/default25095.asp

På den här sida står vad NTF rekomenderar och vad bilföretagen säger själva om urkoppling av krockkudde.

Vi har precis köpt ny bil och är inte rekomederade att ta bort krockkudden och då blir det baksätet för bebisen.

Som jag har förstått så kan den utlösas iallafall.

• Eppika

VW: "Rekommenderar ej demontering av passagerarsidans airbag utan att barn alltid placeras i baksätet. Om kunden ändå vill koppla ur airbagen görs mekanisk urkoppling på äldre bilar samt mekanisk eller elektronisk på urkoppling nyare bilar."

Ja, det blev man ju klok på....
    Som jag tolkar det bör man inte placera barn i framsätet, även fast det finns möjlighet att koppla ur den med nyckel...eller? Varför har de då den funktionen, om de inte rekomenderar att man gör så?

• Malin1976

Jag har hört att det ej är säkert fastän man kopplat ur den för krutet finns fortfarande kvar i bilen. Så det var baksätet som gällde för våran son innan vi bytte bil!

• Eppika

Har mailat vw ang detta, får se vad jag får för svar....

• MayaS

Vad jag har förstått så ska man koppla ut den helt.... alltså bortmonteras pga att den kan utlösas om man bara kopplat bort den elektroninsk... om man ska ha små barn på framsätet.... detta pga krutet som finns... krut är lättantädligt och kan explodera vid en krock vilket kan innebära att kudden utlöses iaf... har varit reltivt mycket skriverier om detta för nått år sen tror jag.... det var ett spädbarn som dog pga detta...och då var krockkudden "urkopplad"

• Eppika

Det är ju de skräckhistorierna jag har i bakhuvudet, och vill därför vara bombsäker på att det är "säkert" innan jag sätter henne där.
    Man skulle ju aldrig förlåta sig själv, om det skulle hända....

Men om det vore så att det inte är 100% säkert fast man kopplat ur den, så borde de ju inte ha en sån lösning i sina nya bilar....får se vad jag får för svar från vw.

• M I R R E

För att du ska känna dig säkrare så sätt bebben i baksätet. Jag ville också ha bebben i framsätet men jag tänker inte ta några risker...jag får väl vänja mig att åka bak jag med.

• ming

Barnet åker säkrast i mitten på passagerarsätet.
    Det är bara kanske inte lika praktiskt, om barnet skulle skrika eller så.

• Malin1976

Jag laddade upp med en hög nappar så det bara var att skicka bak en ny när han tappat bort den han hade. Sen var det en kompis som gillrade fast en spegel på baksätet så hon kunde titta i backspegeln å se barnet och barnet kunde se henne...

• Eppika

Här kommer delar av svaret som jag fick av VW:

"Ur krocksäkerhetssynpunkt rekommenderar Volkswagen att barnen placeras i mitten bak i en bakåtvänd bilbarnstol, där sitter barnet som mest skyddad med stora deformeringszoner omkring sig.

En urkoppling av krockkudde kan göras på flera sätt. På många moderna bilar kan bilägaren själv reglera krockkuddens status genom att vrida på nyckelavstängningen som är placerad inne i bilen eller så kan verkstaden koppla ur kudden via styrdonet i bilen. Båda metoderna är mycket tillförlitliga vilket innebär att det är säkert att placera bilbarnstolen i passagerarsätet."

Svar på tråden Koppla ur airbag med nyckel