• Flutterby

Hur få bort tvättmedelsdoft(läs stank)från kläder?

Jag har köpt ett plagg på Tradera och det verkligen stinker parfymtvättmedel! Jag använder själv bara oparfymerat. Hur får jag snabbast bort lukten? Förr har jag fått tvätta sådana plagg flera gånger innan lukten försvann och det är ju inte så ekonomiskt...
    Kan ättika i sköljvattnet funka tro?
    Tacksam för tips!

• Svar på tråden Hur få bort tvättmedelsdoft(läs stank)från kläder?
  • BuoBä

Ättika funkar säkert. Lägg i blöt i ättiksvatten i sisådär 30 minuter innan du tvättar. Det fixar stinkande träningströjor som legat kvar för länge i väskan, så det borde ta bort tvättmedelsdoft.

• Flutterby
    BuoBä skrev 2011-02-22 15:02:54 följande:
    Ättika funkar säkert. Lägg i blöt i ättiksvatten i sisådär 30 minuter innan du tvättar. Det fixar stinkande träningströjor som legat kvar för länge i väskan, så det borde ta bort tvättmedelsdoft.
    Tusen tack!
  • SoStylish
    Aakashan skrev 2011-02-22 23:27:38 följande:
    Funkar det inte att vädra då?
    Tänkte samma sak. Att vädra bort det borde funka bättre än att tvätta om!
  • Mirva

Jag fick flera kassar begagnade barnkläder för några år sedan som fullkomligt stank tvättmedel. Upptäckte att lukten inte gick bort, så jag stoppade i några barnkläder i tvättmaskinen varje gång jag skulle tvätta några andra kläder som var smutsiga, jag stoppade alltså inte i något tvättmedel, och det löddrade för fullt i tvättmaskinen och alla kläder blev rena. Det satt alltså kvar hur mycket tvättmedel som helst i dessa barnkläder...

• Primrose
    Mirva skrev 2011-02-23 01:18:08 följande:
    Jag fick flera kassar begagnade barnkläder för några år sedan som fullkomligt stank tvättmedel. Upptäckte att lukten inte gick bort, så jag stoppade i några barnkläder i tvättmaskinen varje gång jag skulle tvätta några andra kläder som var smutsiga, jag stoppade alltså inte i något tvättmedel, och det löddrade för fullt i tvättmaskinen och alla kläder blev rena. Det satt alltså kvar hur mycket tvättmedel som helst i dessa barnkläder...
    Vad absurt! Att folk kan använda så mycket tvättmedel!

Jag använder alltid väldigt svagt parfymerat (Änglamark oftast) och tycker att det luktar alldeles för starkt av "vanliga" tvättmedel.
  • Mirva
    Primrose skrev 2011-02-23 02:01:01 följande:
    Vad absurt! Att folk kan använda så mycket tvättmedel!

Jag använder alltid väldigt svagt parfymerat (Änglamark oftast) och tycker att det luktar alldeles för starkt av "vanliga" tvättmedel.
    Ja, helt sjukt. Man kan ju inte kalla dessa kläder rena som var så fulla med tvättmedel. Undrar om barnet som haft kläderna hade några allergier från allt tvättmedel?

Jag har haft lite assistans i hemmet några veckor, och de som har varit här trycker ut diskmedel direkt från flaskan för varje tallrik och glas. Ett tryck diskmedel räcker ju till en hel disk.
Svar på tråden Hur få bort tvättmedelsdoft(läs stank)från kläder?