• Anonym (bruden)

Ska gifta mig, vill att mamma och pappa sitter i vårt bord trots att dom är skilda.

Jag är 21 år och ska snart gifta mig. Istället för att sitta själv i ett bord med maken vill jag ha våra föräldrar i vårt bord (vet inte hur vanligt det är, men här är det många som har det)

Till saken är den, att både mamma och pappa vill det - men inte pappas sambo. Hon är skitsne, fräser och är jättebitter pga detta.

Jag förstår det till en viss del, men det är ändå min mamma och pappa. Vare sig hon vill det eller inte har dessa två människor fått mig, det är en stor dag och den vill jag dela med dom.

Enligt mig handlar det inte om dom, det handlar om mig och min man, vårt bröllop.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Ska gifta mig, vill att mamma och pappa sitter i vårt bord trots att dom är skilda.
  • elefantmamman

Kan inte annat än att hålla med. Det är din dag och vill du att din mamma o pappa sitter med dig ska dom göra det. Kan inte din pappa ta snacket med frun. Känns inte som något du ska behöva lägga din energi på, du har säkert en massa annat att oroa dig för.

• Cornellia

Varför i hela världen diskuterar du bordsplaceringen med folk innan bröllopet?? 

Det är väl helt naturligt att bruden och brudgummens föräldrar sitter vid honnörsbordet, man brukar väl placera brudens far med brudgummens mor och tvärt om.

• Bordeaux

Vi hade traditionell placering, vi i mitten och våra föräldrar närmast och ju längre ut på honörsbordet satt fastrar, farbröder, mostrar och morbröder. Man splittar ju föräldrarna så din mamma sitter brevid din blivande makes pappa, och tvärtom. Om man ska gå efter traditionen. Därför har jag lite svårt att förstå din pappas sambos ilska. Hade kunnat förstå ilskan om dina föräldrar suttit brevid varandra och varit tvugna att kramas och hångla men nu är det ju inte så

• nian74

Herre gud, de är väl vuxna människor och får lägga sina känslor åt sidan just den dagen!
    Det är er dag och den ska vara som ni vill.

Grattis! 

• Falumamman

mina föräldrar är också skilda och när jag och min man gifte oss så hade vi dem båda vid vårat bord, deras partners fick sitta vid ett annat bord.

din styvmamma har väl inget med å göra hur ni vill ha det på erat bröllop. stå på er, löjligt att hålla på och förstöra eran dag genom att vara så barnslig.

• hippiegirl

Grattis till bröllopet! {#emotions_dlg.flower}

Självklart ska dina föräldrar sitta vid bordet om det är det du vill. När jag gifte mig (skild nu) var även mina föräldrar skilda med nya partners. Pappa och mamma satt vid vårt bord, respektive vid ett annat.

Relationerna mellan dina föräldrar och partners är helt ovidkommande för bröllopet, dom ska ju kunna lägga sina problems åt sidan på din stora dag!

Lycklig mamma till Leah - 090619
  • tjej87

Jag tycker absolut att båda dina föräldrar ska sitta nära er om ni vill det. När min halvstorebror gifte sig så satt hans mamma och vår gemensamma pappa precis vid honörsbordet. Min mamma satt bland oss andra och hon hadeinga som helst problem med att pappa och min brors mamma satt närmare varandra än vad min mamma och min pappa gjorde... Din pappas sambo får ta och förstå det. Han är ju ändå ihop med henne och inte din mamma vilket ju borde betyda att han är mer kär i henne. Blir man ihop med någon som har varit gift innan och har barn så får man välköpa att sånna här saker kommer ske och att man inte har något att säga till om i dessa lägen.

• HannaE

Du och din sambo bestämmer enligt rådande kutym vem som skall sitta var. Det vanligaste är att brudparets biologiska föräldrar sitter vi honnörsbordet med brudparet. Den gäst som inte är nöjd med sin bordsplacering har att välja mellan att 'gilla läget' och sitta på anvisad plats eller att helt enkelt inte medvara vid bordet. Att bli bjuden till någons bröllopp och bli bjuden på mat är en ynnest i sig och att ha åsikter om detaljer som bordsplacering och liknande är ohövligt och otacksamt.

Man lever så länge man lär.
  • Anonym

Din pappas sambo ska vara glad att hon blir bjuden och har inget att säga till om bordplaceringen!

• jagvetbäst

Håller med alla andra. Hon får lägga sina känslor åt sidan. Folk vet väl om att det är hon som är ihop med din pappa? Tycker du ska ta detta med din pappa, säj att du vill ha det så här och det inte är förhandlingsbart. Sen kan du ju (om du vill) poängtera att det inte har något med vad du tycker om hans nya sambo att göra. Utan att du vill ha det det så. Mina föräldrar är skilda sen många år och måååånga gräl. Dom satt bredvid varandra i kyrkan och höll varandra ihanden när jag gifte mig. Var nog första gången på 20 år som jag såg dom vänliga mot varandra. Det gladde mig! Sen att det rök ur pappas nyas öron spelade mindre roll!

Gör inte så stor sak av detta, bjud inte ens in till diskussion.

• Åssi
    jagvetbäst skrev 2011-02-22 12:46:41 följande:
    Håller med alla andra. Hon får lägga sina känslor åt sidan. Folk vet väl om att det är hon som är ihop med din pappa? Tycker du ska ta detta med din pappa, säj att du vill ha det så här och det inte är förhandlingsbart. Sen kan du ju (om du vill) poängtera att det inte har något med vad du tycker om hans nya sambo att göra. Utan att du vill ha det det så. Mina föräldrar är skilda sen många år och måååånga gräl. Dom satt bredvid varandra i kyrkan och höll varandra ihanden när jag gifte mig. Var nog första gången på 20 år som jag såg dom vänliga mot varandra. Det gladde mig! Sen att det rök ur pappas nyas öron spelade mindre roll!

Gör inte så stor sak av detta, bjud inte ens in till diskussion.
    Å så fint! Blev rörd när jag läste om dina föräldrar i kyrkan!!
  • sextiotalist

Jag har varit på bröllop med separerade föräldrar och de jag har varit på har haft den traditionella placeringen, dvs brudens far och mor kring brudparet, de har i sin tur brudgummens far och mor till bordet. De nya har denna dag vackert fått sitta med övrig släkt och vänner.
    Jag vet att om min sambos barn än gång i tiden gifter sig, så är det min sambos och exet som kommer hamna närmast brudparet, även om jag och sambon idag har ett längre förhållande än han hade med sitt ex, så räknas det inte en sådan dag.

Men däremot så hade vi nog inte velat sitta med på det sättet, det känns lite fel. Hur som helst, en bordsplacering skall ju ha som syfte att placera folk bredvid varandra som kan trivas med varandra, vet man på förhand att två personer inte klarar av att umgås, så varför placera dom vid samma bord.

Så jag föreslår, antingen en traditionell placering, och övrig placering så folk kan trivas så bra som möjligt, eller så skippar man den traditionella, men fortfarande en placering som gör att folk trivs med varandra.

• Snooz

Det är ert bröllop och er stora dag! Ni bestämmer!

Hon kan väl stanna hemma då om hon är så sur så slipper hon förstöra för er andra...

• Anonym (E)

Om det är Ok med dina föräldrar så ska det väl inte vara något problem. Då får din pappa sancka med sin sambo och få henne på bättre tankar. Du ska ha det som du vill på ditt bröllop!

När kag gifte mig satt mina föräldrar vid honösbordet trots att de är skilda, deras respektive satt på andra plaser men nära oss ändå. Vi hade dukat som ett E. De respektive måste ju förstå att man vill sitta med sina föräldrar på sin bröllopsdag!

• Anonym

Placera era föräldra som ni vill sitta. De är vuxna, det får acceptera det.
    Dina föräldrar verkar fatta det. Nya frun får kliva ner från sin löjliga höga häst.

Min sambos halvsyster gifte sig i somras. Hennes pappa vägrade komma på bröllopet först eftersom hennes mamma skulle komma. Så fruktansvärt omoget.
    Det slutade med att han kom men vägrade sitta vid samma bord som mamman, de satt i varsin ände av borden så långt ifrån varandra det var möjligt.

Jag hade lust att ge honom en riktigt smäll. Han får hata sin ex-fru om han vill men inte förstöra sin dotters bröllop.

Grattis till bröllopet!

• Anonym

Har du frågat din pappa vad han vill?

Jag har skiljda föräldrar och ja skulle aldrig "tvinga" dem att sitta utan sina respektiva på mitt bröllop bara för jag ville det.

Dom är mina föräldrar ja, men dom lever inte tillsammans och jag känner inte för att göra någon obekväm bara för det är min stora dag.

Vid vårat bord är mina föräldrar och deras respektive välkomna att sitta.

Om mina bonusar gifter sig i framtiden hoppas jag att jag får vara med och delaktig, jag har varit delaktig och älskat dom sen dom var små. Jag har tagit hand om dom och brytt mig om dom, så jag HOPPAS jag slipper bli sidosatt en sån stor dag bara för jag inte är en biologiskförälder

• sextiotalist
    Anonym skrev 2011-02-22 13:15:19 följande:
    Placera era föräldra som ni vill sitta. De är vuxna, det får acceptera det.
    Dina föräldrar verkar fatta det. Nya frun får kliva ner från sin löjliga höga häst.

Min sambos halvsyster gifte sig i somras. Hennes pappa vägrade komma på bröllopet först eftersom hennes mamma skulle komma. Så fruktansvärt omoget.
    Det slutade med att han kom men vägrade sitta vid samma bord som mamman, de satt i varsin ände av borden så långt ifrån varandra det var möjligt.

Jag hade lust att ge honom en riktigt smäll. Han får hata sin ex-fru om han vill men inte förstöra sin dotters bröllop.

Grattis till bröllopet!
    Jo, så är det ju, men samtidigt varför har man en placering som man vet kan skapa osämja. Även om det är brudparets dag så känns det väldigt knepigt att skapa onödiga problem. En felaktig placering kan ju sänka hela festen.

Man bjuder självklart de man vill, men om man har bordsplacering så bör man vara smart, se till så att festen blir så bra som möjligt.
    Och vid detta läge, så hade jag valt en traditionell placering, då är det lättare att få de berörda att acceptera detta.
Svar på tråden Ska gifta mig, vill att mamma och pappa sitter i vårt bord trots att dom är skilda.