• änglen

Du kock hur gör jag en god lasagne? :)

ska göra idag jag har lök vitlök plattor färs fond morötter ost men vilka kryddor använder jag & hur får jag plattorna sådär lite mjukt sega & samtigt saftigt...

• Svar på tråden Du kock hur gör jag en god lasagne? :)
  • Birgitta2

Du skall ha mycket bechamelsås och hälla i massor med ost (när såsen är färdig... ta den från plattan och häll i ost och låt smälta i såsen! Kryddor: lök, massor av vitlök, salt och vitpeppar.

Så här gör jag:

1. Bechamelsås med massor av ost i, lägger jag i botten på formen
    2. Därefter plattor
    3. Köttfärssås med en minst 5-6 vitlöksklyftor (morötterna hade jag skippat). Köttfärssåsen skall vara vattnigare än vanlig köttfärssås eftersom plattorna suger mycket vatten.
    4 Bechamelsås
    5. Plattor
    6. Köttfärssås
    7 bechamelsås....

Jag brukar köra tre varv plattor och avsluta med bechamelsås på toppen.

In i ugnen i 225 gr i ca 50-55 min. Sista 5 minuterna lätter jag på riktigt med ost och sen in i ugnen igen tills den smält och fått färg.

• sallybuse

När jag gör en god lasange så gör jag en vanlig köttfärsås.Sen varvar jag den med plattor i en smord form.Sen vispar jag ut en blå bands ostsås o häller på.Sätt in den i ugnen i 200 g ca 40 min.Jag kryddar med salt o svartpeppar.

Jag är visserligen ingen kock men lasange kan jag göra.O de blir kanon gott.

• linjes

färska lasagneplattor dvs mjuka o mycket ostsås så blir det gött

Kryddor
    Vitpeppar
    Svartpeppar
    Paprika
    Vitlök

• Bordeaux

Jag gör ostsås istället för bechamel. Köttfärs, krossadetomater och svamp har jag i köttfärssåsen för maken äter i lök. Svartpeppar, salt och buljongtärning, tomatpure och en färsk chili. Köttfärsen får koka utan lock i ca15min tills ostsåsen är klar.
    Ostsås i botten, plattor, köttfärs, plattor, köttfärs osv tills köttfärsen när slut, sen har jag det sista av ostsåsen på översta plattlagret. Tillsist strör jag riven ost ovanpå. Brukar bli bra konsistens och god smak.

• Bordeaux

Jag glömde ju att jag har i örtkrydda också. färsk eller torkad beror på vad som finns hemma. Ibland basilika ibland oregano.

Jag är inte heller kock tyvärr

• isisisis

Grunden för en supergod lasagn är naturligtvis en riktigt bra köttfärssås.
    Egen ostsås också såklart.Bechamel och ostkanter och en massa riven ost ovanpå.

Till köttfärssåsen.
    Köttfärs
    Lök
    Vitlök
    Rivna morötter
    En tub tomatpure
    Worshestersås
    paprikapulver
    Oregano
    basilika
    En nypa socker.
    Peppar.
    (paprika el chili)

• isisisis

För att plattorna ska bli bra gäller det att lasagnen inte är för torr.
    Rikligt med köttfärssås och ostsås,så sväller de bra.

• Tecken

Jag är iofs inte kock... Men jag gör alltid mina plattor själv. Då blir lasagnen god, och ingen riskerar att få ett "hårt hörn". Orkar man inte göra pasta själv, så är mjuka plattor att föredra (tycker jag - det finns säkert någon på FL som föredrar de krispigt knapriga hårda plattorna).

Svar på tråden Du kock hur gör jag en god lasagne? :)