• Anonym (ONT!!)

Gallsten,extrem magkatarr eller vad?

Jag har haft magkatarr drygt en vecka. Käkat Omeprazol och blitt aningens bättre. Tills i natt... Vaknade och hade jätteont i magen,det eskalerade till attacker som kom med bara minuters mellanrum och var så illa att jag låg på golvet och bara skrek. Spydde litegrann,men absolut inte magsjukespya. Lättade lite efter några timmar så jag kunde sova lite. Kom tillbaks igen med dessa attacker och har först nu gett sig så pass att jag kan stå på bena. Tatt Alvedon,Omeprazol och Dimetikon och ätit pyttelite fil. Smärtan har varit 10 av 10 möjliga smärtpoäng och sitter i mitten av magen,strax över midjan. Jätteöm och svullen. Maken for och skulle köpa skonkost får se om det hjälper. Man blir ju på nåt vis ändå hungrig! Vad tror ni? Gallan? Magkatarr in absurdum eller nåt annat?
    Tacksam för all input!

• Svar på tråden Gallsten,extrem magkatarr eller vad?
  • Anonym

Varför ringer du inte din Vc för en undersökning så du får RÄTT medicin?
    Tycker det låter som gallan...

• marychain

vad hade du ätit innan detta kom? gallsten gör fruktansvärt ont och känns lite olika för alla.  för mig var det som ont i hela magen och strålade ut i ryggen. anfallet kunde hålla i sig i flera timmar.

• Anonym (ONT!!)
    Anonym skrev 2011-02-22 15:34:17 följande:

Varför ringer du inte din Vc för en undersökning så du får RÄTT medicin?
    Tycker det låter som gallan...

Jag har noll tilltro till läkare, uppvuxen på sjukhus och med mediciner och bara döless på hela vården. Dessutom får jag inget annat ta för vi försöker få barn och den chansen skippar jag inte! Till 99% gör de ju inget alls om man åker in akut heller.har jag gjort flera gånger och ingen hjälp fått.
    Men hur vet man om det är gallan? Vilka symtom ger det? Och måste man göra nåt åt det eller går det över med skonkost? Det började ju helt klart som magkatarr för det känner jag igen efter alla dessa år med det till och från. Dock säkert ett år sen sist jag var dålig.
  • Dustpuppy

Finns annat kul man kan få så ont av också: magsår eller förslappad (eller bråck på) magmun.
    Det värsta i den vägen för min del var magmunnen, äter man det minsta för mycket så läcker magsyra ut i matstrupen som då krampar. Det var 9,5 av 10 smärtpoäng. Magsår var inte att leka med men magmunnen var värre.

Mitt enda råd: gå till doktorn och se till att bli undersökt! Det går inte över av sig själv.

/Dustpuppy

• mimsan01

Gå till läkare och undersök! Be att få ett ultraljud för att kolla om det är gallan. Tro mig, om du har gallproblem redan nu, så kommer de troligen att förvärras under en gravditet i och med att man får en annan koncentration av kolesterol i gallan som gör att gallstenar bildas lättare.
    Själv gick jag med gallstensanfall i över ett år innan man kom på vad det var (trodde också att det var magkatarr eller magsår), och då fick jag en akutoperation. Jag tror att gallsten är rätt svårt att förhindra med hjälp av kosten. Man ska inte äta något som är fett, stekt, grillat eller grönsaker som paprika, äpplen, päron mm. Många får även problem av att äta ägg och räkor.

• Anonym (ONT!!)
    marychain skrev 2011-02-22 15:35:58 följande:
    vad hade du ätit innan detta kom? gallsten gör fruktansvärt ont och känns lite olika för alla.  för mig var det som ont i hela magen och strålade ut i ryggen. anfallet kunde hålla i sig i flera timmar.
    Soppa med rotsaker till middag-mådde bra av det och sen äggmackor till kvällsfika. Mådde bra rätt länge efteråt också,smärtan kom runt 4 timmar efter jag ätit. Nu är det stor skillnad mot imorse,tatt en halv banan och peppar,peppar,det verkar funka.

Nån läkare blir det definitivt inte,jag har fått nog av okunniga självuppblåsta läkare som inget fattar och inget gör. Vid ett brutet ben-fine,då åker jag in,allt annat går över av sig själv faktiskt. Dessutom funkar inte smärtstillande på mig,inte ens Oxycontin har effekt och jag får ändå inte ta det. Skulle aldrig i livet missa en äl för att få barn!

Tack för era svar,jag lutar åt extrem magkatarr eftersom det lindrats av att inte äta. Typiskt magkatarr. Får bli hälsofil och blåbärssoppa idag och några dar till.
  • Anonym (**)
    Anonym (ONT!!) skrev 2011-02-22 15:58:34 följande:
    Soppa med rotsaker till middag-mådde bra av det och sen äggmackor till kvällsfika. Mådde bra rätt länge efteråt också,smärtan kom runt 4 timmar efter jag ätit. Nu är det stor skillnad mot imorse,tatt en halv banan och peppar,peppar,det verkar funka.

Nån läkare blir det definitivt inte,jag har fått nog av okunniga självuppblåsta läkare som inget fattar och inget gör. Vid ett brutet ben-fine,då åker jag in,allt annat går över av sig själv faktiskt. Dessutom funkar inte smärtstillande på mig,inte ens Oxycontin har effekt och jag får ändå inte ta det. Skulle aldrig i livet missa en äl för att få barn!

Tack för era svar,jag lutar åt extrem magkatarr eftersom det lindrats av att inte äta. Typiskt magkatarr. Får bli hälsofil och blåbärssoppa idag och några dar till.
    Litar du mer på hobbyläkare här på FL än på de som trots allt har lite utbildning???!
    Visst stöter man på en del stolpskott inom vården men om det är gallsten så skulle jag faktiskt
    föredra att åka iväg. Har du tur är det "bara" grus som kan passera ut av sig själv, har du otur så är det en sten som kan orsaka inflammation av gallblåsan med operation som följd.

Ägg ska man undvika att äta om man har besvär med gallsten/grus.
  • marychain

ägg  är rena döden när det gäller gallan, så det kan ju ha varit ett anfall. tyvärr håller jag med vissa andra om att du borde kolla upp detta innan en ev graviditet. om det är gallan brukar det eskalera och bli värre än värst , och det är ju inte ett önskvärt scenario, lycka till!

• Wittra

Hur känns smärtan? Är du illamående? Jag har haft såna turer med magkatarr så du anar inte. För mig har det kommit när jag varit stressad. Sist mådde jag hemskt. Mådde illa men hade liksom "sug" i övre magen, strax under bysten. Var nästan alltid lite hungrig men ändå inte. Jobbigt som tusan, medicinerade med Omeprazol.

Det jag åt var: smörgåskex, A-fil, gröt, kokt fisk. Jag undvek helt mjölk, stekt/friterad mat, starka kryddor och du...skippa juice!! Rena döden för en upprörd mage!

Du säger att du vaknade mitt i natten, hur sover? Jag höll på att förgås av illamående när jag försökte sova...ringde VC mycket frustrerad och då sa hon att det kan hjälpa att palla upp kuddar så huvudet ligger lite högre. Ungefär som när man är förkyld och täppt. Genom att lägga huvudet högt så kommer inte magsyran "forsande" fram på samma sätt. Det hjälpte mig jättemkt!

Gällande galla så brukar man väl få undvika fet, stark mat, även godis och sötsaker. ( Sambons syster hade problem med gallan och blev jättedålig om hon åt något sånt där!! )

Försök testa det jag tipsade om, ha tålamod. En irriterad mage tar tid,...tyvärr!

lycka til!

• TessH

hej TS! jag fick ett gallstens anfall/inflammation  i juli 2010.. kan se om jag kanske kan hjälpa dig lite...

för mig så fick jag först ont en söndags natt.. vaknade av att jag hade så ont o visste inte var jag skulle ta vägen.. man försökte ligga i olika lägen o man var uppe o gick.. sedan la man sig igen.. sen upp igen.. ut o tog frisk luft.. tillbaka in i sängen i fosterställning.. sedan kändes det som man behövde sköta magen.. nej det gick inte.. in till sängen igen.. nej nu måste man spy... nej kom ingenting tillbax till sängen.. o jag låg o kved o kved.. till slut somnade jag ifrån smärtan... den kvällen..... kan inte riktigt förklara smärtan då det tog över hela mig.. jag fick liksom ont i HELA mig.. hjärnan ville bara stängas av o slippa denna hemska smärtan.. men på mig stramade det även ut i ryggen på mig!

på onsdagen samma vecka så började jag få lite ont i magen på kvällen... o det blev värre o värre o värre.. o tillslut låg jag o skrek o skakade och svettades.. o hade samma symtom jag hade på söndagen fast MYCKET värre... jag gick hem till min mamma eftersom hon bodde så nära mig o hon såg ju att jag var helt borta så vi ringde till 1177... dessa sa att det var förmodligen bara en magkatarr o det var inget o göra åt! men jag gav mig inte.. o inte smärtan heller! fick till slut en sjukresa till sjukhuset.. och när dom undersökte mig visste läkaren vad det var DIREKT! jag fick lite smärtstillande då när jag först kom för de såg hur ont jag hade.. o sen kom läkaren in o kände o klämde på min mage.... o när han tog på höger sidan precis under revbenen typ så skrek jag av smärta... då visste han.. sen blev jag inlagd och det blev ett UL o då såg dom stenar och en inflammation.. OP morgonen efter.. gallan kan ju spricka har jag för mig om där är en inflammation. så tveka aldrig att åka in! dom gjorde tithålls på mig o jag gick därifrån med en burk med 38 stenar! hehe

• Xarbete

Vi är två tjejer som heter Camilla och Sofia och läser sista terminen på Dietistprogrammet vid Umeå universitet och skriver nu examensarbete.

Vårt arbete handlar om personer som genomgått en cholecystektomi (borttagning av gallblåsan) och vi vill nu undersöka kostinformation i samband med vårdkontakt.

Vi söker 6-8 personer som kan tänka sig att ställa upp på intervju antingen via telefon eller personligt möte (på universitetet eller annan plats i Umeå). Självklart är allt deltagande frivilligt och man får när som helst avbryta sitt deltagande.
    Personer som deltar kommer ej att kännas igen i det färdiga resultatet då vi transkriberar och kodar intervjuerna.

Varje intervju kommer ta mellan 45 och 60 min. Vi har ingen möjlighet till ersättning för de som ställer upp men ni får vår eviga tacksamhet. Det vi hoppas på att belysa är hur viktig dietistkontakt i samband med kostrelaterade sjukdomar är.

Har DU haft gallsten och genomgått en operation eller känner DU någon som har gjort det och vill vara med, hör av dig till

Camilla Lundberg
    calu0030@student.umu.se
    eller ring 0738-19 75 85

Sofia Johansson
    sojo0036@student.umu.se
    eller ring 0703-65 38 49

• CookieKaka

Har haft både gallsten och magsår och jag tycker att det du beskriver passar bäst in på hur jag mådde när jag hade magsår.
    Med gallan hade jag en smärta som strålade ut i höger axel, började nånstans innanför nedersta revbenet på höger sida och uti axeln som inte gick att röra. Kunde inte ligga ner, inte gå, inte sitta. det enda som lindrade var att stå hängandes över en stol. Detta löste sjukvården med att spränga stenarna med ultraljud och sedan var det bara att vänta på att dom forslades bort av kroppen själv.
    Magsåret upptäcktes med gastroskopi ocg då hade jag en sådan smärta du beskrev. Blev inlagd på sjukhus med syrahämmande dropp och absolut ätförbud i tio dagar, inge vatten ingenting!

Så jag anser att ditt enda alternativ är att kontakat sjukvården ändå!
    Lycka till

• Anonym (ONT!!)

Inte haft så ont sen dess så det var nåt tillfälligt. Magkatarren har gått över också. För första gången på ett halvår hade jag inte ens ont vid mens-vilken befrielse! Tror det var mitt missfall i feb. som satte magen ur spel,jag är känslig för hormoner vad gäller magen,men nu mår jag bra. Inte tatt Omeprazol på jättelänge och kan äta allt.

• Anonym

ja vad ska jag tro gallan eller magkatarr kan man få matstrupe problem om man har dessa problem

Gråter

Svar på tråden Gallsten,extrem magkatarr eller vad?