• Ellie88

Tik som löper kissar inne

Kort och gott.
    Har en 6 årig blandras tik som nu när hon löper börjat kissa inne på nattetid.
    Detta har aldrig hänt för då hon löpt och heller aldrig annars hon är rumsren och duktig på att "säga till" om hon vill ut.

nästan varje natt nu under tiden hon löpt har hon haft olyckor under nattetid,
    har märkt att hon dricker mer än vanligt på natten, 
    den som lägger sig sist tar ut henne mellan 23.30 och 01.00, hon sover i vardagsrummet. idag när jag gick up klockan 7 var det en pöl på golvet, denna var inte ny utan hade delvis börjat torka upp. och så har det varit vissa dagan andra har det varit en "färsk" pöl.
    kan tilllägga att hon i vanliga fall gärna sover till 10 om vi är hemma. släpar vi ut henne före 7 går hon och gäspar, väldigt morgontrött liten donna.

är det någon annan som upplevt samma?
    tänkte vänta med att se om det fortsätter efter att hon löpt och i så fall kontakta vetrenären, men ville höra om någon annan haft liknande problem, som antingen gått över eller bestått.

• Svar på tråden Tik som löper kissar inne
  • Birgitta2

Det KAN ju vara det, men blanda inte ihop löp och innekissande. Har hon inte gjort detta förr så skulle i alla fall jag dragit öronen åt mig. Det kan vara åldern som gör att blåsan inte håller riktigt tätt. Så kolla helst med veterinär, det hade i alla fall jag gjort om ett sånt här beteende bara dyker upp.

Jag vet att vissa tikar kan kissa inne vid löp, men då har de gjort så vid varje löp.

• Amanda0701

kan bara säga att min hund gjorde det o det visade sig senare att hon hade livmodersinflammation

• Ellie88

Tack för snabba svar

Birgitta:
    självklart har vi dragit öronen åt oss, vi kommer ha henne i sovrummet inatt så hon kan väcka oss om hon behöver.

Amanda:
    började det i samband med löp? var det bara nattetid elle även dagtid?

Det ända som gjort att vi inte kontaktat vet. på en gång är just att hon löper då vi tänkte att det Kunde finnas ett samband.

• Azevedo

Kan ju vara ren slump att hon börjat vid detta just under löp. Boka tid hos veterinär, kan ju va livmodern som redan nämnts eller urinvägsinfektion.

• Sofia8504

Min hund kissade inne några gånger vid varje löp när hon var lite yngre. Desutom kunde hon få för sig att hoppa upp och kissa i soffan och det skulle hon ALDRIG göra annars. Nu är hon 4 år och de senaste 2-3 löpen har hon inte kissat inne.
    Min kompis hund kissade inne (stora mängder) under sitt senaste löp, trots att hon precis varit ute och kissat. Den hunden är 8 år och har inte gjort så innan. Inga problem sen efter löpet.

Så jag tror att det inte är helt ovanligt. Många människor kissar ju mer under mens, kanske är samma för hundar? Glad Men självklart är det bra att kolla upp så att det inte är nåt annat som ligger bakom!

• MammaTillDomFinaste

min tik kissar mer vid löp. har hänt någon olycka inne, just på natten, inte annars. min mammas tik vill ut oftare när hon löper.

♥ Kineserna Nova & Buddha, katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • Ellie88

tack så mycket för alla svar, ska ringa vet. imorgon och rådfråga : )

• Amanda0701

min hund kissade inne både dag o natt . o ja det kom i princip i samband med löp . hon hade löpt o sen började hon blöda igen o en kväll kväll så bara rann det blod från henne . det var sjukt mycket blod . oftast kommer det tydligen i samband med löp men kan komma upp till två månader efter ett avslutat löp .

vi fick åka in akut på jour tid o dagen efter blev hon opererad o idag mår hon prima o hr inte kissat inne sen dess .

Svar på tråden Tik som löper kissar inne