• monnys

Se hit förskollärare-behöver hjälp med sagotema!

Hej! Jag studerar till lärare och ska planera ett tema på 5 veckor och jag tänker ha ett Astrid Lindgren-tema i en förskoleklass. Jag tänkte ha olika sagofigurer varje vecka.
    Nu undrar jag,ska jag ha mitt 5-veckors tema bara inriktat på tex. pippi eller ska jag ha olika sagofigurer varje vecka? Tacksam för råd!

• Svar på tråden Se hit förskollärare-behöver hjälp med sagotema!
  • Grynet09

Är inte förskollärare men grundskollärare så jag kanske kan hjälpa till ändå.

Jag tycker du ska ta olika sagofigurer de olika veckorna så barnen kommer i kontakt med fler än bara Pippi eller Emil. Jag tror man kan göra rätt kul grejer med Nils Karlsson Pyssling, Kajsa Kavat, Lotta på Bråkmakargatan. Hur mycket tid har du avsatt i klassrummet till temat? Är det varje dag eller ett pass/vecka? Det spelar ju också in när du väljer vad du ska göra.

Du får nog berätta lite mer så är det lättare att hjälpa. Har du pratat med din handledare på skolan? Hon/han borde ju också kunna hjälpa till med tips och idéer. Är ni fler på praktik kanske ni kan hjälpa varandra också.

• WhiteAngels
    Jag hade valt olika sagofigurer eftersom det blir mer varierat än bara Pippi då jag tror att barnen tröttnar ganska så snabbt.Det finns ju en hel del man kan göra kring dom olika figurerna.
  • monnys
    Grynet09 skrev 2011-02-24 09:56:00 följande:
    Är inte förskollärare men grundskollärare så jag kanske kan hjälpa till ändå.

Jag tycker du ska ta olika sagofigurer de olika veckorna så barnen kommer i kontakt med fler än bara Pippi eller Emil. Jag tror man kan göra rätt kul grejer med Nils Karlsson Pyssling, Kajsa Kavat, Lotta på Bråkmakargatan. Hur mycket tid har du avsatt i klassrummet till temat? Är det varje dag eller ett pass/vecka? Det spelar ju också in när du väljer vad du ska göra.

Du får nog berätta lite mer så är det lättare att hjälpa. Har du pratat med din handledare på skolan? Hon/han borde ju också kunna hjälpa till med tips och idéer. Är ni fler på praktik kanske ni kan hjälpa varandra också.
    Hej! Jag ska genomföra minst 25 lektioner på 5 veckor och jag har möjlighet att ha lektion varje dag.Hade du några exempel på vad man kan göra med sagofigurerna så vore jag tacksam. Jag tänkte försöka få med lite matematik och alfabetsträning i temat.
  • Grynet09

Jag antar att ni pratar om veckans saga/figur, vad de vet innan, om de hört sagan tidigare osv. Sen är det väl bra att läsa ett stycke sagan, eller hela om den inte är jättelång. Man kan ju tänka sig att de inte kommer vara koncentrerade så länge, så kanske att de kan rita nåt från sagan de just hört, du kanske visar några bilder. Där har du nog första passet klart.

Jag fnulade lite när jag lagade middag och kom väl på detta lite snabbt.

Kajsa Kavat, hon sålde polkagrisar på torget åt mormor.
    Ma - enkla sifferövningar eller matte med karameller. Bilder med polkagrisar, färglägg rätt antal. Lite pengar kanske. Matte sagor om polkagrisar/pengar. Rita egna mattesagor och visa för en kompis.

Pippi
    No - lär er lite om apor och hästar
    Bild - gör kollage med figurer med stora skor/andra kroppsdelar
    Ute - sakletare. Gå en kort promenad i skogen i mindre grupper, placera ut saker runt omkring stigen som inte ska finnas där och låt barnen memorera vad de sett på vägen.
    Låt barnen ta med en favoritleksak och berätta om, kanske in mindre grupper om ni är fler vuxna. (Pippi tog i nåt avsnitt med alla barn till leksaksaffären och lät dem köpa något var)

Ni kan skapa gubbar i trolldeg. Kanske kan funka bra till Emil (han gjorde ju gubbar i snickeboa). Eller till en annan saga.

Sjung sånger, det finns ju mycket bra musik i filmerna.

Jag skulle nog surfa runt lite och leta inspiration på Astrid Lindgrens värld, Junibacken, lektion.se, skapligtenkelt.se och googla lite för att se vad man kan hitta. Det finns ju massor på nätet.

Som avslutning kan ni ha en utställning och visa upp vad ni gjort, bjud in föräldrarna på mingelfika en eftermiddag eller kanske en frukost, kanske kan man klä ut sig till nåt som har med hela temat att göra.

Detta är det jag kommit på nu, men som sagt, det finns ju massor man kan göra. Glöm inte att allt tar mer tid än man tror. Det kan vara bra att ha "uppsamlingspass" så ni kan jobba ikapp. Det är aldrig kul att behöva stressa igenom saker och ting.

Lycka till!

• monnys
    Grynet09 skrev 2011-02-24 20:38:49 följande:
    Jag antar att ni pratar om veckans saga/figur, vad de vet innan, om de hört sagan tidigare osv. Sen är det väl bra att läsa ett stycke sagan, eller hela om den inte är jättelång. Man kan ju tänka sig att de inte kommer vara koncentrerade så länge, så kanske att de kan rita nåt från sagan de just hört, du kanske visar några bilder. Där har du nog första passet klart.

Jag fnulade lite när jag lagade middag och kom väl på detta lite snabbt.

Kajsa Kavat, hon sålde polkagrisar på torget åt mormor.
    Ma - enkla sifferövningar eller matte med karameller. Bilder med polkagrisar, färglägg rätt antal. Lite pengar kanske. Matte sagor om polkagrisar/pengar. Rita egna mattesagor och visa för en kompis.

Pippi
    No - lär er lite om apor och hästar
    Bild - gör kollage med figurer med stora skor/andra kroppsdelar
    Ute - sakletare. Gå en kort promenad i skogen i mindre grupper, placera ut saker runt omkring stigen som inte ska finnas där och låt barnen memorera vad de sett på vägen.
    Låt barnen ta med en favoritleksak och berätta om, kanske in mindre grupper om ni är fler vuxna. (Pippi tog i nåt avsnitt med alla barn till leksaksaffären och lät dem köpa något var)

Ni kan skapa gubbar i trolldeg. Kanske kan funka bra till Emil (han gjorde ju gubbar i snickeboa). Eller till en annan saga.

Sjung sånger, det finns ju mycket bra musik i filmerna.

Jag skulle nog surfa runt lite och leta inspiration på Astrid Lindgrens värld, Junibacken, lektion.se, skapligtenkelt.se och googla lite för att se vad man kan hitta. Det finns ju massor på nätet.

Som avslutning kan ni ha en utställning och visa upp vad ni gjort, bjud in föräldrarna på mingelfika en eftermiddag eller kanske en frukost, kanske kan man klä ut sig till nåt som har med hela temat att göra.

Detta är det jag kommit på nu, men som sagt, det finns ju massor man kan göra. Glöm inte att allt tar mer tid än man tror. Det kan vara bra att ha "uppsamlingspass" så ni kan jobba ikapp. Det är aldrig kul att behöva stressa igenom saker och ting.

Lycka till!
     Tack för jättemånga bra tips!
  • Thursday
    Grynet09 skrev 2011-02-24 20:38:49 följande:
    Nu kan jag tyvärr inte svara på TS alls... men jag måste bara fråga: är det normalt att var femte vecka (typ) bjuda in föräldrarna till diverse aktiviteter när man går i förskoleklass? Min son är så liten att han bara går i vanlig förskola än, men generellt känns det ju rätt ofta att flera gånger per termin avsätta tid till aktiviteter i förskolan? En gång (plus alla studiedagar mm) är ju rätt meckigt bara det.
  • Grynet09

Klart man inte behöver göra så men om man har haft ett roligt tema och inte gjort nåt annat på ett tag kan man ju göra det. Dessutom var tanken att man passar på vid hämtning eller lämning för då är ju ofta en förälder där ändå och man kan välja hur länge man stannar. Kanske man har en mormor eller nåt som kan komma istället. Det var bara ett förslag på lite rolig avslutning. Man kan ju göra en utställning som barnet visar runt i istället, när det passar. Eller så skiter man i det helt och bara nämner det i förbifarten i ett veckobrev. Det är ju upp till var och en.

Svar på tråden Se hit förskollärare-behöver hjälp med sagotema!