Grynet09 skrev 2011-02-24 20:38:49 följande:
Jag antar att ni pratar om veckans saga/figur, vad de vet innan, om de hört sagan tidigare osv. Sen är det väl bra att läsa ett stycke sagan, eller hela om den inte är jättelång. Man kan ju tänka sig att de inte kommer vara koncentrerade så länge, så kanske att de kan rita nåt från sagan de just hört, du kanske visar några bilder. Där har du nog första passet klart.
Jag fnulade lite när jag lagade middag och kom väl på detta lite snabbt.
Kajsa Kavat, hon sålde polkagrisar på torget åt mormor.
Ma - enkla sifferövningar eller matte med karameller. Bilder med polkagrisar, färglägg rätt antal. Lite pengar kanske. Matte sagor om polkagrisar/pengar. Rita egna mattesagor och visa för en kompis.
Pippi
No - lär er lite om apor och hästar
Bild - gör kollage med figurer med stora skor/andra kroppsdelar
Ute - sakletare. Gå en kort promenad i skogen i mindre grupper, placera ut saker runt omkring stigen som inte ska finnas där och låt barnen memorera vad de sett på vägen.
Låt barnen ta med en favoritleksak och berätta om, kanske in mindre grupper om ni är fler vuxna. (Pippi tog i nåt avsnitt med alla barn till leksaksaffären och lät dem köpa något var)
Ni kan skapa gubbar i trolldeg. Kanske kan funka bra till Emil (han gjorde ju gubbar i snickeboa). Eller till en annan saga.
Sjung sånger, det finns ju mycket bra musik i filmerna.
Jag skulle nog surfa runt lite och leta inspiration på Astrid Lindgrens värld, Junibacken,
lektion.se,
skapligtenkelt.se och googla lite för att se vad man kan hitta. Det finns ju massor på nätet.
Som avslutning kan ni ha en utställning och visa upp vad ni gjort, bjud in föräldrarna på mingelfika en eftermiddag eller kanske en frukost, kanske kan man klä ut sig till nåt som har med hela temat att göra.
Detta är det jag kommit på nu, men som sagt, det finns ju massor man kan göra. Glöm inte att allt tar mer tid än man tror. Det kan vara bra att ha "uppsamlingspass" så ni kan jobba ikapp. Det är aldrig kul att behöva stressa igenom saker och ting.
Lycka till!