• Pollygirl

Hur ofta ska man vattna blommorna och hur mycket vatten??

Jag har funderat på hur mycket man ska vattna sina blommor, växter?
    Hur många deciliter vatten ungefär, och hur offta?
    Jag tror att jag vattnar mina växter alldelles för mycket nu, häller i mängder med vatten varje gång som jag vattnar, så därför skulle det vara bra att veta ungefär hur många dl som är lagom ungefär?

• Svar på tråden Hur ofta ska man vattna blommorna och hur mycket vatten??
  • Pollygirl

Nu menar jag dom blommorna och växterna som jag har i fönstret i min lägenhet, och inte utomhus.

• TheBlueRose

Under sommar halvåret vattanar jag varannan dag till var 3:e dag. Men vid exter sol 6 varme,, så blir det lite varje dag.

Under vinterhalvårdet så blir det 1-2 ggr per vecka.

Ibland så tar jag in dom i duschen å tvär blöter ner dom , å "vattnar" bort damm från bladen.

• Pollygirl

tack.. vet du ungefär hur många dl vatten du brukar hälla i varje växt?

• Belana

Det beror ju på hur stor växten är och vilken typ av växt det är samt om de står i söder/väster/äster/norrläge. Det är jättestora skillnader mellan allt detta!

Det enda jag kan säga generellt är att på vintern är det inte tal om deciliter per växt, då är det för mycket vatten.

• Svarta katten

På vintern brukar jag vattna ca 2 gånger i veckan, på sommaren oftare. Svårt att säga mängden vatten, men max ½ dl per växt, beroende på vilken sort det är. Tjockbladiga växter ska ha mindre vatten än de med tunnare blad.
    Generellt kan man säga att det är lättare att vattna ihjäl en växt än att torka ut den... Så hellre för lite vatten än för mycket.
    Glöm inte att ge näring i vattnet på vintern också, tex. flytande blåkorn. Kommer inte ihåg hur ofta man bör göra det, men jag gör det ungefär en gång i månaden. På sommaren oftare.
    Lycka till!

• Porslinsdockan

Det bästa är att stoppa ner växten i en hink lr fylla ditt badkar med vatten och låta blommorna suga upp all det vatten de behöver och sen låta de rinna av.

då får de precis den mängd vatten de behöver

• Mausiii

Föreställ dig trädgårdsjord när det inte regnat på ett par dagar. Det är ett hyfsat mått på väta. Blomkrukan ska inte stå i vatten, för då kan rötterna ruttna. Om du vet med dig att du vattnar för mycket, ta och häll ut restvattnet i ytterkrukorna efter en liten stund och låt innerkrukorna droppa av lite i köksvasken.

Vissa blommor föredrar vattning underifrån eller att doppvattnas.

T ex azalea och clematis vill bli vattnade underifrån. Man kan t ex ställa dem i en balja med några cm vatten en stund och sedan låta dem droppa av innan man ställer tillbaka dem i ytterkrukan.

Orkidéer mår allra bäst om man doppar ner i en hink med vatten rätt snabbt och låter droppa av ORDENTLIGT innan de ställs tillbaka i ytterkrukan. De hatar fotbad och det är lättare att vattna ihjäl den än att torka ihjäl den.

Olika blommor har olika behov och det är omöjligt att säga hur många deciliter man ska vattna. Det beror som sagt på vilken sorts blomma, på dunstningen och på hur stor krukan är!

Saint Paulia, femöring osv ska man vattna mycket sparsamt och vatten bör inte komma på bladen. Detta gör att de börjar blomma. Sedan när de blommar, ska man vattna mer.

• Enantiodromia

Det går inte att säga generellt hur ofta en växt ska vattnas eller hur många dl den ska ha. Känn efter! Stoppa ner fingret en bit i jorden, känns den fuktig en bit ner behöver du inte vattna precis då. Jag brukar vattna igenom mina ordentligt och låta dem rinna av i t.ex diskhon så det inte blir en massa vatten stående i ytterkrukan. Sen ska du INTE ge näring mellan oktober och mars, växten behöver sin viloperiod och eftersom ljustillgången är sämre under vintermånaderna kan gödning resultera i långa, gängliga plantor och det är ju inte det resultatet man vill ha. Vänta med gödning till våren så ska du se att dina växter blir glada och fina.

Svar på tråden Hur ofta ska man vattna blommorna och hur mycket vatten??