• Ponja

För stor Tax?

Min "lilla" Tax väger 14 kilo, har läst att en Tax ska väga upp till 9 kilo.
    Haha blev bara lite fundersam, många har sagt  "vad stoor han är"!
    Men jag har alltid tyckt att han är liten, han är ju ändå en tax :)
    Vad kan sådan bero på? Är det "normalt" att en Tax är större än "vad den ska vara"?

• Svar på tråden För stor Tax?
  • Isaksmamma10

Man mäter inte taxar på vikt utan på omkretsen på bröstkorgen. Tror inte de kan vara övervuxna, men jag vet ej säkert. Gå in på taxklubbens hemsida, där finns info om detta!

• Giraff
    Har han en midja? 

Om du är fundersam kan du ju be en veterinär bedöma hans vikt. 14 kg låter helt klart rätt mkt för en tax.  
  • MammaTillDomFinaste

kolla på hullet helt enkelt. man ska ladrig gå på vikten för en ras. Kineser ska enligt en bok njag har inte överstiga 5kg, min kineshane är absolut inte en stor kines, å när han är bra musklad på sommaren efter cykelträning och skogspromenader så väger man typ 6.5kg. 

Hade en goldenhane som vägde över vad som stod för rasen, och var ändå för tunn. för han hade lång rygg, var maxad i höjden å hade stenhårda muskler. Om man kollade på hans omkrets hade han behövt några kilon till, trots att han enligt skalan vägde för mycket, och han fick alltid Tunn i debömning. Men musklad till max  

♥ Kineserna Nova & Buddha, katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • Ponja

Han är absolut inte överviktig! Han är längre än vad Taxar brukar vara, och han är grövre.

• Ponja
    Giraff skrev 2011-02-22 22:07:30 följande:
    Har han en midja? 

Om du är fundersam kan du ju be en veterinär bedöma hans vikt. 14 kg låter helt klart rätt mkt för en tax.  
    Ja det har han :) Han är i jättefin motion.
  • Isaksmamma10

det är nog ingen fara.. Våra taxtik som är i otrloigt bra trim, vi jagar m henne, väger 10 så.. O ja vet andra taxhanar som ligger runt 12-14kg. Riktiga drevtaxar de, de kmr ju inte ner i ngt gryt direkt hahaFlört

• Ponja
    Isaksmamma10 skrev 2011-02-22 22:40:17 följande:
    det är nog ingen fara.. Våra taxtik som är i otrloigt bra trim, vi jagar m henne, väger 10 så.. O ja vet andra taxhanar som ligger runt 12-14kg. Riktiga drevtaxar de, de kmr ju inte ner i ngt gryt direkt hahaFlört
    haha :)
    Nej det är säkert ingen fara, jag mest bara funderade lite ;)
    Undrade mest om det är "normalt" att Taxar är större än vad dem "ska vara" :)
    Eller om det ses som missbildning? :)
  • hmcc

Det är inte värre än att en människa är större/längre än normalt.

Se på sheltien, i den rasen finns allt mellan 30 cm höga upp till 50 cm(och kanske ännu mer)

Rasstamdard ska ligga på runt 39 cm om jag inte har fel men den ka verkligen sticka iväg åt alla håll.

• Isaksmamma10

Eftersom man aldrig ( i tävlingssammanhang iaf) mäter en tax på kg utan på bröstomfånget för att se om det är en kanin,dvärg eller normal tax så är det ingen som helst fara för dig!! Finns nog inget onormalt o normalt. Sålänge han har bra hull så är de ingen fara.
    Det finns visa tendenser, (nu vet jag inget om "sällskapstaxar" utan bara i jaktaveln o så..) att de taxar som driver blir allt större. Jag har sett riktiga monstertaxar.. O de är väl inte så bra m tanke på deras kroppsuppbyggnad..
    Men du behöver som sagt inte vara ororlig!! Det ses absolut INTE som ngn form av missbildning!!

• Kerubmamman

Jag läste i senaste numret av Taxen att det eventuellt är på gång en fjärde storlek just eftersom många taxar väger mer än 9 kg utan att vara överviktiga.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Ponja
    Kerubmamman skrev 2011-02-25 22:55:30 följande:
    Jag läste i senaste numret av Taxen att det eventuellt är på gång en fjärde storlek just eftersom många taxar väger mer än 9 kg utan att vara överviktiga.
    Okej det var skönt att höra :)
Svar på tråden För stor Tax?