• Anonym (Väldigt orolig)

Spädbarn 2 månader utveckling

Hej

Vi har en liten kille på 2 månader (föddes 2,5 vecka för tidigt). Jag (och även min sambo) är fruktansvärt oroliga för vår lille son eftersom han inte ger några svarsleenden och är väldigt svår att få ögonkontakt med.

Han tycker att allt annat är mer intresserant än våra ansikten och ögon. Han tittar gärna bredvid oss och vi får sällan ögonkontakt med honom. De gånger han ler så tittar han bredvid oss/ på andra saker.

Vid något enstaka tillfälle då vi fått ögonkontakt med honom har han följt oss med blicken om vi flyttat oss från sida till sida. Han följer i bland leksaker med blicken om vi rör dem framför honom och han tittar ofta intensivt på mobilen på skötbrdet. Han ljudar och låter och i bland kommer det några staveler i bland så som "ao" och "gao".

Om vi sjunger och tittar på honom brukar han sprattla med armar och ben och verka glad fast han ler inte och om han gör det så tittar han precis bredvid eller bakom oss.

Vi är extremt oroliga att han har någon form av autistisk störning, kan det vara så? Kan man ana antydningar till det redan nu i så fall? (Det finns autism samt fler handikapp i släkten men vet inte om det är ärftligt.)

Svar önskas till två oroliga föräldrar

• Svar på tråden Spädbarn 2 månader utveckling
  • BVC Sköterskan

Hej!

Synutvecklingen sker i flera steg, den innefattar både rumslig orientering och detaljseende. Normalt har dock synen utvecklats så att barnet vid 6-8 veckor kan ge kontakt/svars-leende, detta kräver naturligtvis även att hjärnan aktiverat och utvecklat den förmågan.
    Redan från början är man på BVC observant på barnets förmåga att se, samspela och knyta an. Vid speciella nyckelåldrar är man speciellt uppmärksam. Till exempel tittar sköterskan redan vid en månad om barnet klarar att fixera blicken och vid första läkarbesöket (6-8 veckor) observeras barnets förmåga till kontaktleende. Vid misstanke om att något är försenat eller uteblir, så följs det naturligtvis upp.

Prata  med er BVC-sköterska och be henne uppmärksamma er på vad hon ser/sett. Har ni inte varit på läkarbesöket ännu, så ta upp er oro med läkaren.

Autism är en diagnos som oftast ställs tidigast då barnet är mellan 1,5-3 år. Även om min erfarenhet är att föräldrarna ofta känt på sig att något är annorlunda med sitt barn redan innan dess.
    Orsaken till att ett barn utvecklat autism kan kan vara ärftlig, men kan också bero på andra orsaker.

Jag tycker som sagt att ni skall prata med ert BVC. Det är inte meningen att ni skall uppleva denna oro och jag är säker på att er BVC-sköterska, som känner er och träffat er son, snabbt kan bedöma om han följer det "normala" utvecklingsmönstret.

MVH Christine

• Anonym (Väldigt orolig)
    BVC Sköterskan skrev 2011-02-23 11:49:50 följande:
    Hej!

Synutvecklingen sker i flera steg, den innefattar både rumslig orientering och detaljseende. Normalt har dock synen utvecklats så att barnet vid 6-8 veckor kan ge kontakt/svars-leende, detta kräver naturligtvis även att hjärnan aktiverat och utvecklat den förmågan.
    Redan från början är man på BVC observant på barnets förmåga att se, samspela och knyta an. Vid speciella nyckelåldrar är man speciellt uppmärksam. Till exempel tittar sköterskan redan vid en månad om barnet klarar att fixera blicken och vid första läkarbesöket (6-8 veckor) observeras barnets förmåga till kontaktleende. Vid misstanke om att något är försenat eller uteblir, så följs det naturligtvis upp.

Prata  med er BVC-sköterska och be henne uppmärksamma er på vad hon ser/sett. Har ni inte varit på läkarbesöket ännu, så ta upp er oro med läkaren.

Autism är en diagnos som oftast ställs tidigast då barnet är mellan 1,5-3 år. Även om min erfarenhet är att föräldrarna ofta känt på sig att något är annorlunda med sitt barn redan innan dess.
    Orsaken till att ett barn utvecklat autism kan kan vara ärftlig, men kan också bero på andra orsaker.

Jag tycker som sagt att ni skall prata med ert BVC. Det är inte meningen att ni skall uppleva denna oro och jag är säker på att er BVC-sköterska, som känner er och träffat er son, snabbt kan bedöma om han följer det "normala" utvecklingsmönstret.

MVH Christine
    Hej!

Tack för ditt svar!

Vi var på tvåmånaderskontrol i går och då tyckte både läkaren och vår bvc-sköterska att lillkillen var fin och de sa inte att något var kontigt. Läkaren kollade hans ögon lite extra eftersom vi sa att han är dålig på ögonkontakt men sa inget om att något var konstigt.

Han har bättrat sig avsevärt med ögonkontakt de senaste dagarna och kan följa en runt i rummet (om han är på humör). Han ler också när han är på humör men tyvärr har han inte direkt ögonkontakt med oss då utan det känns som han kikar lite bredvid. Han börjar le av sig själv i bland men oftast efter att vi pratar en stund med honom eller sjunger.

Mvh Christine
  • BVC Sköterskan

Hej igen!

Vad bra att ni tog upp er oro vid läkarbesöket och skönt att allt tycks vara ok Solig

MVH Christine

Svar på tråden Spädbarn 2 månader utveckling